Polska talentami stoi. Zachwyty nad 15-latkiem

Dopiero co zachwycaliśmy się wygraną Kacpra Sztuki we włoskiej Formule 4, a jego śladem podąża Maciej Gładysz. 15-latek z Tarnowa imponuje tempem i dojrzałością w hiszpańskiej F4. W Polsce rośnie nam pokolenie kierowców, które ma prawo marzyć o F1.

Łukasz Kuczera
Łukasz Kuczera
Maciej Gładysz na najwyższym stopniu podium Materiały prasowe / Na zdjęciu: Maciej Gładysz na najwyższym stopniu podium
Kacper Sztuka lada moment rozpocznie debiutancki sezon w Formule 3, jednym z ostatnich etapów przed startami w Formule 1. Potencjał 17-latka z Cieszyna docenił sam Red Bull Racing, który zaprosił go do swojego programu juniorskiego. Sztuka wywalczył sobie miejsce w holenderskim zespole MP Motorsport, który wcześniej wychował m.in. Maxa Verstappena.

Obecnie polskie nadzieje w motorsporcie to jednak nie tylko Kacper Sztuka. Świetne recenzje po debiucie w bolidzie zbiera Maciej Gładysz, który również trafił do MP Motorsport. Młody tarnowianin postanowił spędzić zimę na startach w Formula Winter Series w Hiszpanii, gdzie ma do dyspozycji maszynę Formuły 4. Przed tygodniem 15-latek dwukrotnie stawał na podium i trzykrotnie zwyciężał rywalizację wśród debiutantów na torze w Jerez.

Maciej Gładysz zachwyca w Hiszpanii


Kolejna runda FWS, tym razem w Walencji, znów okazała się popisem jazdy w wykonaniu Gładysza. W sobotę zajął czwarte miejsce w pierwszym wyścigu skróconym z powodu opadów deszczu. - To, co jest zauważalne i można powiedzieć charakterystyczne dla jazdy Maćka, to bardzo wysokie, ale jednocześnie stałe tempo połączone z wrażeniem rezerwy, opanowania i dorosłości - chwali podopiecznego akademii Orlen Team Jarosław Wierczuk, były kierowca Formuły 3000 i ekspert WP SportoweFakty.

ZOBACZ WIDEO: Co z przyszłością Patryka Dudka? Piotr Baron zabrał głos

Wcześniej Gładysz w stawce liczącej 38 zawodników wywalczył szóste pole startowe. Wierczuk podkreśla, że taki wynik "nie jest powodem do wstydu". Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę brak doświadczenia 15-latka i jego późniejsze popisy w wyścigu.

- Gładysz od pierwszych metrów zaczął konsekwentnie naciskać. Awansował do pierwszej piątki i walczył o czwartą lokatę, kiedy błąd konkurenta zaowocował pojawieniem się samochodu bezpieczeństwa. Było to błąd niewymuszony, ale właśnie takie jest wyścigowe abecadło. Wywiera się presję licząc poniekąd choćby na pomyłkę - dodaje Wierczuk.

W kolejnej sesji kwalifikacyjnej Gładysz był "dopiero" szesnasty. Młody kierowca tłumaczył to problemami z oponami. - To był występ poniżej tego, do czego nas przyzwyczaił. To wszystko jest jednak względne i konsekwentnie zwracam uwagę na wyrównany poziom oraz minimalne różnice. Wystarczy drobne "niedogadanie" się z samochodem w temacie ustawień i już perspektywa tego idealnego okrążenia znika - analizuje nasz ekspert.

Ostatecznie młody Polak zamknął weekend czwartą i trzecią pozycją w klasyfikacji ogólnej FWS i dwoma zwycięstwami wśród debiutantów.

Jan Przyrowski przypomniał o sobie


W Walencji pojawił się też Jan Przyrowski. To kierowca ekipy Campos, który ma na swoim koncie m.in. testy w akademii talentów Ferrari. W pierwszym wyścigu zajął dwunastą pozycję. - Trzeba przyznać, że walczył bardzo aktywnie i miał, podobnie jak Maciej, realną szansę na lepszą lokatę - komentuje Wierczuk.

Przyrowski błysnął też w drugiej sesji kwalifikacyjnej, w której osiągnął czwartą lokatę. - Całą czwórkę dzieliło mniej niż pięć setnych sekundy. To jest właśnie ten poziom, którego czasem jest nam trudno poza F1 dostrzec. To właśnie wskutek, m.in. takiej sportowej jakości można mówić o skróceniu drogi do F1. Mamy przecież do czynienia z 15-latkami, którzy wbrew własnym metrykom są zawodowcami i perfekcjonistami z wieloletnim doświadczeniem - dodaje były kierowca Formuły 3000.

Przyrowski miał też pecha, bo otrzymał karę od sędziów, przez co do ostatniego niedzielnego wyścigu ruszał z dziesiątej zamiast czwartej pozycji. Z kolei Gładysz zaliczył kolizję z rywalem, w której urwał przednie skrzydło. To był koniec nadziei na jego dobry wynik na pożegnanie z Walencją.

Gładysz w walce o mistrzostwo

Za nami dwie z czterech rund Formula Winter Series. Maciej Gładysz zajmuje w tej chwili czwarte miejsce w "generalce" z 70 punktami na koncie. Liderami mistrzostw są Andres Cardenas i Griffin Peebles - obaj mają po 108 "oczek". Równocześnie 15-latek z Tarnowa jest liderem klasyfikacji debiutantów. Przyrowski zajmuje 17. lokatę.
Maciej Gładysz ma powody do zadowolenia Maciej Gładysz ma powody do zadowolenia
Wierczuk zwraca jednak uwagę na to, że rywalizacja w okresie zimowym jest przygotowaniem do właściwego sezonu. Dobre występy w rozgrywanej później hiszpańskiej F4 mogą być wstępem do F3, czyli przedsionka F1. Tam obecnie znajduje się Kacper Sztuka, a już wkrótce mogą pojawić się też tacy kierowcy jak Maciej Gładysz czy Jan Przyrowski.

- W Formula Winter Series wynik nie jest jedynym "trofeum". Równie ważne jest poznanie samochodu, zespołu, pracy nad ustawieniami i torów. A co do wyników? Przy takim formacie zawodów, mocno ograniczonym czasowo wyścigu oraz niewygórowanej mocy silnika, zdecydowanie rośnie znaczenie kwalifikacji - podsumowuje były kierowca.

Łukasz Kuczera, dziennikarz WP SportoweFakty

Czytaj także:
Nerwowa atmosfera wokół szefa Red Bulla. Formuła 1 wydała oświadczenie
Rosjanin właścicielem "Zielonego piekła". Niemcy nie są w stanie nic zrobić

Czy jesteś zaskoczony tak dobrą jazdą Macieja Gładysza?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×