Miękkie i supermiękkie opony na GP Abu Zabi

Firma Pirelli nie będzie miała długiej przerwy po zakończeniu sezonu 2015. Dwa dni później rozpoczną się testy nowych opon na torze, który zakończy tegoroczne mistrzostwa świata F1

Andrzej Prochota
Andrzej Prochota

Sezon 2015 dobiega końca na torze, który jest dobrze znany Pirelli: spektakularny obiekt Yas Marina Circuit w Abu Zabi był używany przez włoską firmę do testów i przedsezonowych prezentacji, a także do pierwszego na świecie testu w mokrych warunkach po zmroku. Asfalt jest tu bardzo gładki, więc zespoły będą korzystały z dwóch najbardziej miękkich mieszanek w gamie: miękkiej i supermiękkiej - tak jak na najwolniejszym torze w kalendarzu, czyli Monako (oraz podczas czterech innych Grand Prix). Wyścig w Abu Zabi rozpoczyna się późnym popołudniem i kończy wieczorem, zatem temperatura nawierzchni spada w czasie zawodów. Z tego powodu schemat pracy ogumienia nieznacznie różni się od normalnych warunków i to dodaje zespołom kolejną zmienną do ich strategicznych wyliczeń.

- To niesamowite, że sezon 2015 już dobiega końca: wydaje się, że dopiero przed chwilą byliśmy w Abu Zabi na finałowym wyścigu w 2014 roku. Kwestie tytułów są już rozstrzygnięte, więc zespoły mogą dawać z siebie wszystko, a nasz dobór mieszanek na te zawody to dla nich interesujące wyzwanie: nawierzchnia jest bardzo gładka, ale układ pętli stawia wysokie wymagania przed ogumieniem. Zarządzanie oponami jest zatem ważną częścią strategii, zwłaszcza podczas przyspieszania na wyjściach z zakrętów - wówczas jest bardzo łatwo o uślizg kół. Nominacja mieszanek jest taka sama jak przed rokiem, więc prawdopodobnie czeka nas kolejny wyścig z dwoma pit stopami. Temperatura nawierzchni może się jednak zmieniać po zachodzie słońca, co będzie miało wyraźny wpływ na pracę ogumienia i strategię. Już dwa dni po zakończeniu tegorocznych mistrzostw rozpoczynamy przygotowania do sezonu 2016: we wtorek, 1 grudnia, od 9:00 do 21:00 odbywać się będą specjalne testy Pirelli. Każdy zespół wystawi po jednym samochodzie i będziemy sprawdzać nowe konstrukcje na rok 2016 oraz „ultramiękką” mieszankę, która w przyszłorocznych mistrzostwach będzie oznaczona kolorem fioletowym - powiedział Paul Hembery.

Największe wyzwania przed oponami:
  • Spadające temperatury nawierzchni i otoczenia podczas wyścigu (początek zmagań dopiero o 17:00) sprawiają, że tor robi się coraz szybszy w miarę upływu czasu. To zjawisko jest dodatkowo potęgowane przez zmniejszające się obciążenie paliwem.
  • Tak jak w przypadku Interlagos, gdzie ścigano się przed dwoma tygodniami, tor w Abu Zabi biegnie w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara, co czasami może powodować problemy fizyczne u kierowców.
  • Pierwsza część toru składa się z serii łuków, które mocno dogrzewają opony. Następnie ogumienie schładza się na długiej prostej, którą samochody pokonują z całkowicie otwartą przepustnicą przez około 15 sekund. Docisk wynosi około 800 kilogramów.
Zeszłoroczna strategia i droga do zwycięstwa: W zeszłym roku zwycięską strategią Lewisa Hamiltona były dwa pit stopy. Liczący 55 okrążeń wyścig rozpoczął na supermiękkiej mieszance, po czym zakładał miękką na 10. i 31. okrążeniu. Po kolejnych 24 okrążeniach zdobył mistrzostwo świata 2014!

Przewidywana różnica w osiągach pomiędzy obiema mieszankami: 1,0-1,2 sekundy na okrążeniu.

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×