Tak wygląda klub NBA "od środka" - relacja ze stażu w Wizards

Na początku kwietnia przedstawiciele 4 klubów z PLK wzięli udział w warsztatach marketingowych zorganizowanych przez Washington Wizards. O wrażenia pytamy Jakuba Hajduka z JustForSport Marketing Sportowy, dyrektora marketingu Miasta Szkła Krosno.

Karol Wasiek
Karol Wasiek
Facebook / Fundacja Marcina Gortata
Karol Wasiek, Wirtualna Polska: Jak wrażenia po warsztatach zorganizowanych przez Washington Wizards? Jak one wyglądały?

Jakub Hajduk, dyrektor marketingu Miasta Szkła Krosno: Warsztaty trwały dwa dni i były bardzo intensywne, bo podczas tak krótkiego czasu otrzymaliśmy ogromną dawkę wiedzy od specjalistów w dziedzinie zarządzania, public relations i marketingu. Spotkali się z nami najważniejsi ludzie w organizacji i z wielkim entuzjazmem dzielili się z nami swoim doświadczeniem i wiedzą.

Swoją obecnością zaszczycili nas: Zach Leonsis, wiceprezes Monumental Sports & Entertainment, spółki która jest właścicielem pięciu klubów - Washington Wizards (NBA), Washington Mystics (WNBA), Washington Capitals (NHL), Washington Valor (AFL) oraz hali Verizon Center; Jim Van Stone, prezes działań biznesowych wszystkich podmiotów należących do Monumental Sports & Entertainment; Hunter Lochmann odpowiedzialny za strategie marketingowe i budowanie marki; Scott Hall, szef komunikacji; Zak Grim, który kreuje wszystkie aktywności towarzyszące meczom; Lee Stacey posiadający 25 lat doświadczenia w pozyskiwaniu sponsorów i partnerstwach biznesowych współpracujący m. in. z New York Jets; oraz Sashia Jones, wiceprezes ds. CSR oraz Ed Tapscott odpowiedzialny za zarządzanie i działania biznesowe pomiędzy klubem a zawodnikami.

W drugim dniu spotkaliśmy się Tommym Sheppardem wiceprezydentem ds. działań biznesowych Washington Wizards, który podzielił się swoim 23 letnim doświadczeniem w zarządzaniu klubami NBA oraz oprowadził nas po wszystkich pomieszczeniach hali Verizon Center począwszy od ośrodka treningowego i szatni Wizards, loże VIP aż po biura pracowników Monumental Sports & Entertainment.

Na koniec obejrzeliśmy mecz Washington Wizards przeciwko Miami Heat w jednej z biznesowych lóż, a wcześniej z poziomu parkietu mogliśmy porozmawiać z Marcinem i z bliska zobaczyć rozgrzewające się gwiazdy Wizards i Heat.

Które ze spotkań było najciekawsze?

Bardzo trudno odpowiedzieć na to pytanie. Każdy prelegent podzielił się z nami wieloma ciekawymi informacjami z różnych dziedzin, a w PLK często to tylko jedna i ta sama osoba zajmuje się zarówno szeroko rozumianym marketingiem jak i sponsoringiem albo public relations. Dlatego każde spotkanie było dla wszystkich uczestników interesujące, a tematy na nich poruszane bliskie temu, co robimy lub chcielibyśmy robić w naszych klubach. Oczywiście zachowując proporcję jaka dzieli te obydwa rynki sportowe.

Na pewno zaszczytem i dużym przywilejem było spotkać się z synem właściciela Monumental Sports & Entertainment Zachiem Leonsisem, który przeszedł wszystkie szczeble w organizacji i ma ogromną wiedzę w zarządzaniu całą firmą. Każda osoba opowiadała z wielką pasją o tym co robi, a ich doświadczenie w biznesie zrobiło na nas ogromne wrażenie. Ci ludzie to naprawdę najlepsi z najlepszych jeśli chodzi o zarządzanie w sporcie w USA.

Ze względu na moje zainteresowania digital marketingiem i mobile istotne dla mnie było spotkanie z Hunterem Lochmannem, dyrektorem marketingu. Z kolei dużo świeżości, pasji i radości z tego, czym się na co dzień zajmuje wniósł człowiek orkiestra Zak Grimm, Sr Manager Game Entertainment. To właśnie on odpowiada za oprawę każdego meczu Wizards i sprawia, że każdy z nich jest wielkim show.

Let's the game begin! #thisiswhyweplay #nba #ilovethisgame #sportsmarketing #sportoweaplikacje_pl #washingtonwizards

Post udostępniony przez justforsport (@jfs_marketing_sportowy)

Funkcjonowanie klubu zrobiło wrażenie?

I to jakie! Powiem tak: wow! Zarządzanie Wizards jest na najwyższym poziomie. Rozbudowana struktura zarządzania i ilość zatrudnionych osób w poszczególnych działach robi piorunujące wrażenie. Ale jak powiedział jeden z szefów business operations: "It’s all about buckets". Ed Tapscott właśnie w formie wiader przedstawił trzy źródła finansowania klubu. Do każdego wiadra trafiają pieniądze na prowadzenie klubu, są to takie trzy filary istnienia i prowadzenia każdego klubu NBA. Pierwszy z nich to wpływy z prawa do transmisji telewizyjnych, który stanowi ponad 50 procent całego przychodu klubu. Drugi to ogromna machina zarządzająca sprzedażą biletów począwszy od pojedynczych biletów, przez karnety i kończąc na karnetach sezonowych i lożach VIP, która w zależności od klubu stanowi 25-40 procent przychodów klubu. A ostatni to wpływy z umów ze sponsorami. To właśnie kombinacja tych 3 filarów daje efekty w postaci utrzymania drużyny NBA. A trzeba mieć na uwadze, że na same pensje zawodników klub musi wydać ponad 110 mln dolarów rocznie. To musi robić wrażenie!

Jakie wnioski wyciągnął pan z dwudniowych warsztatów?

Dowiedzieliśmy się jak funkcjonuje klub NBA oraz tak rozbudowana organizacja jak Monumental Sports & Entertainment zarządzająca kilkoma klubami i arenami sportowymi. Poznaliśmy model biznesowy działania klubu NBA, strukturę oraz hierarchię jaka panuje w organizacji. Prelegenci chętnie i otwarcie dzielili się z nami wszystkimi informacjami, w tym o budżetach jakie wydają i jakie zarabiają na najważniejszych filarach, na których opiera się istnienie klubu NBA.

Poznaliśmy również benchmarki z każdej dziedziny marketingu, sponsoringu i public relations. Szczegółowo poznaliśmy organizację wielkiego show jakim jest mecz NBA. Podczas meczu odbywa się około 18 aktywacji marketingowych, które są dedykowane sponsorom klubu i sprawiają, że nawet jeśli drużyna przegrywa to kibice i tak wrócą do domu z uśmiechem na twarzy i przyjdą na kolejny mecz.

Na następnej stronie przeczytasz, jak przełożyć wiedzę z warsztatów w Wizards na polski rynek i klub z Krosna.

Czy podczas takich warsztatów pozyska się wiedzę, którą będzie można przełożyć na warunki PLK?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×