Kajetan Kajetanowicz rozpoczyna walkę o obronę tytułu

Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran – Mistrzowie Europy rozpoczynają walkę o obronę tytułu od debiutu w Rajdzie Wysp Kanaryjskich (10-12 marca).

Andrzej Prochota
Andrzej Prochota

Trudno o bardziej spektakularne i emocjonujące otwarcie sezonu Rajdowych Mistrzostw Europy niż rywalizacja na malowniczych i wymagających drogach Gran Canarii z udziałem aktualnych mistrzów z LOTOS Rally Team. Dla Kajetana Kajetanowicza i Jarosława Barana zaplanowany na 10-12 marca Rajd Wysp Kanaryjskich będzie pierwszym krokiem na trudnej drodze do obrony wywalczonego w ubiegłym roku tytułu Rajdowych Mistrzów Europy. W swoim debiucie w hiszpańskiej rundzie FIA ERC Kajetanowicz postara się wycisnąć jak najwięcej z swojej rajdowej broni, czyli Forda Fiesty R5 Evo, jadąc na oponach Pirelli.

Organizowany od 1977 roku rajd już pięć lat później znalazł się w kalendarzu czempionatu Starego Kontynentu. Na 39 rozegranych dotychczas edycji imprezy, aż 22 odbyło się w randze rundy Mistrzostw Europy, a zwycięstwo w Rajdzie Wysp Kanaryjskich mają na swoim koncie m.in. Mistrzowie Świata - Carlos Sainz i Didier Auriol. Znakiem rozpoznawczym tego rajdu są żywiołowo reagujący, spontaniczni hiszpańscy kibice, którzy co roku licznie gromadzą się wzdłuż odcinków specjalnych. W tym roku czeka ich wyjątkowo ekscytująca rywalizacja, bowiem chęć udziału w inauguracyjnej rundzie FIA ERC 2016 zgłosiło aż 55 załóg z 14 krajów. 17 z nich pojedzie najmocniejszymi i najszybszymi samochodami klasy R5 - to rekord w historii dotychczasowych rund europejskiego czempionatu.
Tegoroczny samochód Kajetana Kajetanowicza / fot. kajto.pl Tegoroczny samochód Kajetana Kajetanowicza / fot. kajto.pl
Wśród zawodników dysponujących "R-piątkami" będą m.in. uczestnik 92 rund WRC, 4. zawodnik ubiegłorocznych Mistrzostw Świata i fabryczny kierowca M-Sportu Mads Ostberg oraz 3. kierowca FIA ERC 2015 - Rosjanin Aleksiej Łukjaniuk. Kręte oesy wytyczone na szorstkich asfaltowych drogach wyspy Gran Canaria zapewniają dużo przyczepności, ale jednocześnie wymagają niezwykle precyzyjnej jazdy i perfekcyjnego dobierania linii w zakrętach. Skalę trudności podnosi zmienna pogoda panująca na górskich serpentynach wspinających się na ponad 1850 m npm. Różnice wysokości większe niż w legendarnym Rajdzie Monte Carlo sprawiają, że nawet na jednym odcinku specjalnym warunki pogodowe mogą się zmieniać kilkukrotnie. Walka o zwycięstwo w jubileuszowej - 40. edycji Rajdu Wysp Kanaryjskich rozegra się na 12 oesach. W sumie najlepsze załogi Europy czeka 213 km ścigania. Wyniki pierwszej rundy tegorocznych Mistrzostw Europy powinniśmy poznać 12 marca około 16:30 polskiego czasu.

- Obrona tytułu Rajdowych Mistrzów Europy to fascynujące wyzwanie, któremu można podołać tylko zespołowo - przy wsparciu Grupy LOTOS, Cube.ITG oraz Driving Experience. To niesamowite, że zmierzymy się z tym zadaniem w niezmienionym składzie razem z naszymi wieloletnimi partnerami, a to obok wywalczonych wspólnie tytułów spektakularny dowód pięknej i udanej współpracy. Już na samym początku tegorocznej przygody w FIA ERC czeka nas debiut na drogach, na których zbliżenie się do granicy przyczepności wymaga zuchwałości, precyzji i dużej pokory jednocześnie. Od naszego poprzedniego startu w asfaltowej rundzie Mistrzostw Europy minęło już prawie 200 dni, więc możecie sobie wyobrazić jak wielki jest mój głód jazdy i jak bardzo ekipa LOTOS Rally Team spragniona jest rywalizacji z najlepszymi zespołami Europy. A na Wyspach Kanaryjskich na pewno będzie się z kim ścigać. 17 załóg w topowych samochodach R5 - najwięcej w całej historii Mistrzostw Europy sprawia, że moje tętno już jest wysokie - powiedział "Kajto".

Rajd Wysp Kanaryjskich w liczbach

  • 40. edycja tej imprezy odbędzie się w 2016 r.
  • 1 z 10 rund tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy
  • 1. start Kajetana Kajetanowicza w tym rajdzie
  • 12 odcinków specjalnych o łącznej długości 213 km - na tym dystansie rozegra się walka o zwycięstwo w tegorocznej edycji Rajdu Wysp Kanaryjskich
  • 24,73 km mierzy najdłuższy oes rajdu, czyli próba Moya, zaplanowana na piątek, 11. marca
  • 1. - numer startowy otrzymała załoga LOTOS Rally Team
  • 4028 km w linii prostej dzieli Warszawę od bazy rajdu w Las Palmas
  • 5 razy z rzędu Rajd Wysp Kanaryjskich wygrywał rekordzista tej imprezy - Carlos Sainz - dwukrotny Rajdowy Mistrz Świata
  • W 1982 r. Rajd Wysp Kanaryjskich po raz pierwszy znalazł się w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Europy
  • 1858 m npm. - na tej wysokości znajduje się najwyższy punkt trasy, co oznacza, że załogi rywalizujące w Rajdzie Wysp Kanaryjskich będą się wspinać wyżej niż uczestnicy tegorocznego Rajdu Monte Carlo
  • Na liście zwycięzców tej imprezy widnieją nazwiska 2 mistrzów świata (Sainz, Auriol) oraz 4 mistrzów Europy (Kopecky, Liatti, Hanninen, Tabaton)
  • 22 razy ta impreza stanowiła rundę Rajdowych Mistrzostw Europy, a 3 razy ścigali się w niej zawodnicy walczący w Intercontinental Rally Challenge
  • 195 dni dzieli Rajd Wysp Kanaryjskich od poprzedniego startu LOTOS Rally Team w asfaltowej rundzie FIA ERC
  • 1152 m wynosi różnica wysokości, jaką pokonają załogi na trasie próby Ingenio
  • 55. załóg z 14 krajów zgłosiło się do 1. rundy FIA ERC 2016. Aż 17 z nich pojedzie najszybszymi w stawce samochodami klasy R5. To rekord w historii Rajdowych Mistrzostw Europy
Zobacz wideo: Była gwiazda Arsenalu: Jeśli Tottenham lub Leicester wygra ligę, Wenger powinien zostać zwolniony
Źródło: Press Focus/x-news
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×