Jak radzi sobie siatkówka na rynku sponsoringu? Mocne wejście ONICO

Raport "Rynek sponsoringu sportowego 2018" autorstwa Sponsoring Insight wziął pod uwagę także polską siatkówkę. Jaki obraz wyłania się z badań? Bywało lepiej, ale nie ma powodów do wielkiego narzekania.

Michał Kaczmarczyk
Michał Kaczmarczyk
siatkarze ONICO Warszawa WP SportoweFakty / Karina Stańczyc / Na zdjęciu: siatkarze ONICO Warszawa
Podstawowe wnioski z raportu sporządzonego przez agencję badawczo-konsultingową Sponsoring Insight są bardzo optymistyczne dla rozwoju całego polskiego sportu. Po małym spadku wartości rynku sponsoringu w 2016 roku, doszło do wyraźnego wzrostu: w 2017 roku wyniosła ona 870 700 000 złotych, o ponad 38 milionów więcej niż rok wcześniej. Imponująca jest także obecna wartość rynku reklamy w polskim sporcie, czyli 8 779 100 000 zł.

Niewiele się zmieniło w podstawowym podziale "tortu" sponsorskiego: najwięcej pieniędzy (55 procent) trafia bezpośrednio do klubów sportowych, zaś 20 procent idzie na wspieranie związków sportowych. Niezmiennie najaktywniejsze pod względem wydatków na zakup praw sponsoringowych są firmy z branż energetycznej (18,7 proc.) i paliwowej (16,7 proc.), choć ich udział w rynku odnotował niewielki spadek.

Przetasowania nastąpiły w zestawieniu TOP 20 marek łożących na polski sport. Po praz pierwszy w historii rankingu w tym gronie pojawiła się marka ONICO, główny sponsor ONICO Warszawa, klubu z bardzo ambitnymi planami w ramach rozgrywek PlusLigi. Zestawienie opuściły za to Impel i Trefl, związane ze wspieraniem siatkówki we Wrocławiu i w Gdańsku. W najlepszej dwudziestce pozostali inni ważni mecenasi siatkówki: Plus, Enea, Asseco Poland, KGHM, JSW, Polski Cukier i PGE.

Piłka siatkowa jest wciąż na drugim miejscu, jeśli chodzi o przychody ze sprzedaży praw sponsoringowych, jej udział w rynku wynosi 20,4 procenta i jest niższy o 1,7 punktu procentowego niż w 2016 roku. Liderem jest, co nie powinno dziwić, piłka nożna (30,8 procenta), poza nią wzrosty zanotowały sporty motorowe, kolarstwo, biegi i lekkoatletyka. - Pomimo organizacji w Polsce mistrzostw Europy w siatkówce, przychody sponsoringowe w tej dyscyplinie spadły rok do roku, co może wynikać z zakończenia współpracy przez Grupę Orlen z Polską Ligą Piłki Siatkowej oraz z małej liczby sponsorów Eurovolley Poland 2017 oraz reprezentacji Polski w siatkówce - tłumaczył komentujący te dane Tomasz Rożenek z Lagardere Sports Poland.

Wśród 10 organizacji z największymi przychodami sponsorskimi znalazły się trzy podmioty siatkarskie: PGE Skra Bełchatów, Asseco Resovia Rzeszów i Polska Siatkówka (PZPS). Z topu wypadł Chemik Police i PLPS, co wiąże się z zakończeniem sponsorowania ekstraklasy siatkarek przez PKN Orlen i długim oczekiwaniem mistrzyń Polski na wsparcie marki Energa. Miejsce Chemika i PLPS w rankingu zajęły Polski Związek Narciarski i Lech Poznań.

Pełny, liczący 83 strony raport agencji Sponsoring Insight można zamówić za darmo na stronie www.sponsoringinsight.pl/raporty.

ZOBACZ WIDEO Vital Heynen: Już dziś nie zgadzam się z prezesem. On widzi problemy, ja możliwości
Czy polska siatkówka idzie do przodu pod względem marketingu i siły sponsorów?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×