Amortyzowane bandy w 2018 roku? Rafał Dobrucki: Jest taki projekt

Zdjęcie okładkowe artykułu: Na zdjęciu: dmuchana banda podczas upadku
Na zdjęciu: dmuchana banda podczas upadku
zdjęcie autora artykułu

Jest wielce prawdopodobne, że już za dwa lata stałe, stabilne i trwałe bandy na prostych zastąpione zostaną bandą amortyzowaną. Byłaby to przełomowa zmiana w polskim żużlu, która znacząco wpłynęłaby na poprawę bezpieczeństwa.

Wymiany band na prostych oraz ulepszenia dmuchanych paneli na łukach oczekują już od dłuższego czasu zawodnicy. Wszystko wskazuje na to, że sprawa poprawy bezpieczeństwa żużlowców nie zakończy się jedynie na projektach oraz obietnicach działaczy, ale na realnych zmianach.

- Banda amortyzowana na całej długości ma być wprowadzona w 2018 roku. Jest taki projekt. Jeśli chodzi o mocowania dmuchanych band, jeszcze nie ma skutecznego przytwierdzania ich do toru. Nie możemy zatem mówić o terminie ich wprowadzenia. W przypadku kiedy ta banda będzie amortyzowana, unikniemy takich sytuacji, jak z Jasonem Doylem czy Jarkiem Hampelem, bo banda za dmuchanymi panelami również ma być amortyzowana - informuje Rafał Dobrucki, trener młodzieżowej reprezentacji Polski.

Były żużlowiec jest orędownikiem mocowania dmuchanych band do podłoża. - Uważam, że to dobre rozwiązanie. Prace nad mocowaniami dmuchanych band trwają już bardzo długo. Nie jest to łatwy temat. Musimy pamiętać o tym, że są różnego rodzaju procedury które muszą być zachowane oraz homologacje. W ubiegłym roku wspominałem o tym, aby chociażby doraźnie za bandą dmuchaną na łukach wstawić styropian. Jest to prozaiczne, proste i tanie rozwiązanie, w mojej ocenie bezpośrednio skuteczne. Być może gdyby tak było, Jarek czy Jason nie zakończyliby przedwcześnie sezonu - tłumaczy.

Już w przyszłym roku na stadionach żużlowych w Polsce wymienione mają zostać bandy na wyjściach z łuku. - Jak wspomniałem, trwają pracę nad montowaniem dmuchanych band do toru albo wkopywaniem ich głębiej. Takie rozwiązanie jest w Lublinie. Tam banda pochodzi od innego producenta. Jest ona wyższa i bardziej wkopana w tor. Prawdopodobieństwo wsunięcia się pod nią zawodnika jest dużo mniejsze. Pracujemy również nad bandami z wyjścia z łuku. Wymogi na 2017 rok są takie, że ogrodzenie toru za bandą dmuchaną ma być amortyzowane w jakikolwiek sposób. Tutaj też jest kilka pomysłów oraz gotowych rozwiązań - dodaje Rafał Dobrucki.

Istnieje już kilka przykładów bezpiecznych stałych band. Jeden z pomysłów należy do szefa polskich sędziów - Leszka Demskiego. - Bardzo mocno współpracujemy z Leszkiem Demskim, szczególnie jeśli chodzi o bezpieczeństwo - kończy Dobrucki.

Mateusz Kędzierski

ZOBACZ WIDEO Zapłakany, chciał uciekać. Oto początki Cristiano Ronaldo. Wróci jeszcze do domu?

Źródło artykułu: WP SportoweFakty
Czy amortyzowane bandy to dobre rozwiązanie?
Tak
Nie
Zagłosuj, aby zobaczyć wyniki
Trwa ładowanie...
Komentarze (9)
avatar
staruszek
20.10.2016
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
a dlaczego dopiero w 2018????? przecież co chwila różne decyzje zapadają nawet w trakcie sezonu (Loko, brak baraży itd) to może dla bezpieczeństwa zawodników tez można szybsze decyzje podjąć.. Czytaj całość
avatar
Hampelek
20.10.2016
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
żeby nie okazało się, że ustawią opony jak w Szwecji albo słomę w koło toru, to będą prawdziwie bamberskie wyścigi, a znając naszych działaczy wszystko jest możliwe  
avatar
x11x
20.10.2016
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
sprawa jest prosta. Najlepiej przyjmuje energie struktura podobna do stryktury plasta miodu. Szescian zlozony w odpowiednie panele powinien sie sprawdzic.  
avatar
Skam
20.10.2016
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Bezpieczeństwo winno być na pierwszym miejscu.  
avatar
sympatyk żu-żla
20.10.2016
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Każda nowinka która by choć w małym procencie poprawiła bezpieczeństwo na torze zawodników jest wart świeczki .Powyżej opisywany bandy amortyzowane mogą dużo zrobić dobrego.