Ponad 220 wystawców, blisko 1200 stoisk do gier, 10 pawilonów pełnych multimedialnych atrakcji oraz przede wszystkim 76 199 fanów gier. Tak przedstawia się rekordowa, 13. edycja targów Poznań Game Arena.
Jedną z bardziej wyczekiwanych nowości, która wzbudziła sporo emocji, była światowa premiera Call of Duty: Black Ops 4, a także prapremiera Tom Clancy’s The Divisions II czy też Just Dance 2019 oraz Assassin’s Creed Odyssey. Serca graczy skradła również premiera Diablo III w wersji na konsolę Nintendo Switch.
Oczywiście to tylko wybrane tytuły cieszące dziesiątki tysięcy entuzjastów multimediów. Oprócz globalnych producentów nie zabrakło mniejszych gier. W strefie Indie Games zaprezentowano ponad 100 polskich oraz 25 zagranicznych tytułów.
Tegoroczna edycja targów była wyjątkowo mocna pod kątem wydarzeń związanych z rywalizacją na wirtualnych arenach. Wszystko to za sprawą dwóch turniejów: Pro European Championship oraz ESL Mistrzostw Polski. Zarówno w jednych, jak i drugich zmaganiach emocje sięgały zenitu i przyciągnęły tłumy.
W mistrzostwach Europy w Counter-Strike ponad 40 tysięcy dolarów zgarnął francuski zespół LDLC.com, a wicemistrzem została polska drużyna AGO Esports. Za zajęcie drugiego miejsca w turnieju otrzymała 23 tysiące dolarów. Łączna pula nagród w powyższych turniejach sięgnęła prawie 600 tys. złotych!
Fani Youtube'a i serwisów streamingowych mogli spotkać się z influencerami i największymi gwizdami esportu, takimi jak: Piotr "izak" Skowyrski, Remigiusz "Rezi" Wierzgoń, Paweł "Leh" Lehmann, Stuart "Stuu" Borawski, Jakub "Kubon" Borawski czy zawodnicy Izako Boars. Z kolei Kinga Kujawska pojawiła się na PGA w roli komentatorki, by relacjonować najważniejsze rozgrywki w hali 5 PGA Esport Arena powered by ESL.
Z dużym entuzjazmem przyjęta też została informacja podana na konferencji prasowej INEA, partnera PGA, o dostępności najszybszego na świecie internetu (10 gb/s). Najnowsze produkcje potrafią zajmować kilkadziesiąt gigabajtów przestrzeni dyskowej, przez co nawet na obecnie oferowanych łączach ich pobieranie trwa na tyle długo, by było to odczuwalne. Przy łączu 10 Gb/s czas ten ulegnie znaczącemu skróceniu.
Na targach nie mogło zabraknąć konkursów. Co roku podczas Poznań Game Arena uczestnicy konkursu PGA i MODECOM Cosplay Show osiągają coraz wyższy, często światowy poziom w konkursie na najlepszą charakteryzację postaci z gry. Konkurs wygrali:[list]
Moc nagród podczas Poznań Game Arena
Podczas Poznań Game Arena odbyła się inauguracyjna edycja konkursu Central & Eastern European Games Awards, podczas której przedstawiciele 16 organizacji branżowych oraz dziennikarze z 15 krajów Europy Środkowo-Wschodniej wręczyło nagrody w 8 kategoriach:
- Best Game: Frostpunk (11 bit studios)
- Best Mobile Game: G30 (Ivan Kovalov – Ukraina)
- Hidden Gem: Attentat 1942 (Charles University / Czech Academy of Sciences – Czechy)
- Technology: Beat Saber (Beat Games – Czechy)
- Narrative: Kingdom Come: Deliverance (Warhorse Studios – Czechy)
- Design: Frostpunk (11 bit studios)
- Audio: Ruiner (Reikon Games)
- Visual Art: Chuchel (Amanita Design – Czechy)
Podczas imprezy już po raz piąty odbyła się edycja PGA Awards, w której swoje nagrody przyznali organizatorzy targów oraz przedstawiciele Game Industry Conference, dziennikarze z serwisu Graczpospolita.pl, ITHardware.pl oraz Chip.pl
PGA AWARDS przyznano w kategoriach:[list][li]Najlepsza gra Indie na Poznań Game Arena: Driftland: The Magic Revival,
studio: Star Drifters[/li]
[li]Najlepsza gra międzynarodowa Indie na Poznań Game Arena: Everspace,
studio: ROCKFISH Games[/li]
[/list]Na jubileuszową, piątą edycję Game Industry Conference zrzeszającą przedstawicieli branży gier zaproszono światowe sławy, takie jak Takashi Tokita (twórca m.in. serii Final Fantasy), Viktor Kostik (główny animator m.in. DayZ, Mafia 2), czy Chris McEntee (główny projektant m.in. serii Rayman). Przyciągnęli oni na Game Industry Conference tysiące profesjonalistów z całego świata.
Oprócz 1200 spotkań biznesowych, 140 wykładów, paneli, prelekcji, nie zabrakło również wsparcia dla tych, którzy dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w biznesie gier komputerowych. W specjalnie przygotowanej strefie kariery 8 firm aktywnie poszukiwało przyszłych pracowników. Głównym celem konferencji było zapewnienie przyjaznego środowiska do zawierania kontaktów biznesowych, dyskusji na temat aktualnych trendów oraz wymiana cennych doświadczeń́.
Nagrody Game Industry Conference:
- Best Game Video Award: Rival Games Thief of Thieves
- Epic Game Music Award: Jan Valta Skalitz 1403
- Kingdom Come: Deliverance by Warhorse Studios
- Nordic Game: Ovid Works (Poland) – Metamorphosis
Podczas targów odbywało się także 6 Mediations Biennale: Virtual Garden, czyli największa wystawa sztuki współczesnej w Polsce. Tegoroczna edycja skupiła się na sztuce bezpośrednio oscylującej wokół osiągnięć nowoczesności: technologii, światem gier, rzeczywistością wirtualną i sztuczną inteligencją. Wiele uwagi kuratorzy wystawy poświęcili także grom komputerowym, które stanowią zarówno formę komunikacji między graczami, ale są też nośnikiem treści szeroko pojętej kultury czy też popkultury.
Targi Poznań Game Arena zostaną zorganizowane także w przyszłym roku. Organizatorzy ogłosili już datę następnej edycji, która odbędzie się w dniach 25-27 października 2019 r.
ZOBACZ WIDEO: Polacy pokochali esport. Mamy trzeci wynik na świecie! "To efekt Małysza"