Ile trzeba zapłacić za obecność w F1? Kontrakt Orlenu nie robi wrażenia

Materiały prasowe / Visa Cash App RB / Na zdjęciu: loga Orlenu widoczne na bolidzie Visa Cash App RB
Materiały prasowe / Visa Cash App RB / Na zdjęciu: loga Orlenu widoczne na bolidzie Visa Cash App RB

Orlen za obecność w F1 płacił ok. 10-12 mln dolarów rocznie. Plasowało go to wśród głównych sponsorów danych zespołów. Najwyższe kontrakty w Formule 1 opiewają jednak na znacznie wyższą kwotę.

W roku 2025 nie zobaczymy już logotypów Orlenu na bolidzie Formuły 1, co wynika z decyzji nowych władz firmy. W ten sposób dobiegła końca sześcioletnia obecność firmy z Płocka w królowej motorsportu. W tym okresie przedsiębiorstwo multienergetyczne sponsorowało trzy zespoły - Williamsa, Alfę Romeo oraz Visa Cash App RB.

Kontrakty Orlenu opiewały na kwotę co najmniej 10-12 mln dolarów rocznie (ok. 40-50 mln zł). Dawało to polskiej firmie pozycję jednego z głównych partnerów Williamsa i Visa Cash App RB, a w przypadku Alfy Romeo nawet sponsora tytularnego, choć pełna nazwa zespołu rzadko pojawiała się w mediach (Alfa Romeo F1 Racing Team Orlen).

Ile trzeba zapłacić za obecność w F1?

Obecnie dwa najwyższe kontrakty w F1 mają tytularni sponsorzy Red Bull Racing oraz Ferrari. Umowy z Oracle i HP warte są 100 mln dolarów rocznie (ok. 415 mln zł). Ich wysokość nie powinna dziwić - mowa o dwóch czołowych ekipach, które przykuwają największą uwagę mediów i walczą o czołowe lokaty, co przekłada się na prezencję w transmisjach telewizyjnych.

ZOBACZ WIDEO: Dzień z Mistrzem. Joanna Jóźwik nawiązała do początków przygody ze sportem

W przypadku obu umów mowa nie tylko o sponsoringu, ale współpracy technologicznej. Oracle i HP dostarczają Red Bullowi oraz Ferrari szereg swoich usług i produktów, uwzględniając w tym narzędzia sztucznej inteligencji i analizy danych. Dzięki temu oba zespoły mogą szybciej i łatwiej rozwijać swoje bolidy, jak i opracowywać informacje zgromadzone przez telemetrię podczas testów, treningów i wyścigów F1.

Na tym przykładzie widać, że kontrakt sponsorski Orlenu, choć największy w historii Polski, w padoku F1 znaczył niewiele. Równocześnie trzeba pamiętać, że obecnie wartość spółki z Płocka wynosi ok. 58 mld zł (ok. 14 mld dolarów). Dla porównania, Oracle wyceniany jest na 464 mld dolarów, HP - 31,4 mld dolarów.

W F1 nie brakuje spółek paliwowych, a saudyjskie Aramco i malezyjski Petronas zajmują trzecie i czwarte miejsce w rankingu najwyższych kontraktów. Chociaż zapisy kontraktów obu gigantów z Astonem Martinem i Mercedesem są tajne, to dziennikarze z padoku ujawnili swego czasu, że opiewają na kwotę odpowiednio 75 i 70 mln dolarów rocznie. Aramco dodatkowo jest jednym z akcjonariuszy Astona Martina.

Aramco, któremu władze Orlenu pod przewodnictwem Daniela Obajtka sprzedały część Lotosu, wyceniane jest na ponad 450 mld dolarów. Znacznie bliżej polskiej spółki jest Petronas z wyceną na poziomie ok. 14,5 mld dolarów.

Aramco i Petronas żyją w symbiozie ze sponsorowanymi zespołami. Mercedes od lat korzysta z paliw i smarów produkowanych przez Malezyjczyków. Z kolei Saudyjczycy właśnie opracowują nowe paliwo, które trafi do znacząco zmodernizowanych jednostek napędowych Hondy w bolidach Astona Martina w roku 2026.

Wartość kontraktów w F1 idzie w górę

Z ustaleń WP SportoweFakty wynika, że Orlen po sezonie 2022 chciał kontynuować współpracę z Alfą Romeo, ale sytuacja zmieniła się wraz z wejściem do gry kontrowersyjnej firmy Stake. Jej działalność jest zakazana w wielu krajach, m.in. w Polsce. Stake oferuje zakłady bukmacherskie online, w których można obstawiać nawet kryptowalutami, a to z kolei może sprzyjać praniu brudnych pieniędzy.

Rosnąca popularność F1 wywindowała stawki sponsorskie. Podczas gdy Orlen płacił ok. 10 mln dolarów za rolę partnera tytularnego, Stake zaoferowało trzykrotność tej kwoty. W ten sposób zastąpiło płockie przedsiębiorstwo w nazwie w sezonie 2023, a rok później poszło o krok dalej. Kontrowersyjny sponsor zaczął płacić ok. 50 mln dolarów (ponad 200 mln zł rocznie) ekipie z Hinwil. W zamian całkowicie przejął jej nazwę - obecnie startuje ona jako Stake F1 Team.

Ogromne zainteresowanie F1 sprawia, że bariera wejścia jest jeszcze trudniejsza do pokonania. Zespoły mają niewiele wolnego miejsca reklamowego na swoich bolidach, ale i na to jest rozwiązanie. Firmy mogą wykupić sponsoring na ledwie jedno Grand Prix, w zamian otrzymując niewielką naklejkę na samochodzie. Koszt takiej "przyjemności" wynosi od 1 do 5 mln dolarów. To rozwiązanie ciekawe z perspektywy mniejszych przedsiębiorstw, które nie mają 10-20 mln dolarów, aby promować się przez cały sezon Formuły 1.

Na taki model współpracy decydują się też giganci. Chociażby w roku 2022 logo Lidla pojawiło się na bolidach ówczesnego Toro Rosso (obecnie Visa Cash App RB) w wybranych wyścigach.

Łukasz Kuczera, dziennikarz WP SportoweFakty

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.