Ciągle przed polskimi kierowcami daleka droga do Formuły 1, ale coraz więcej naszych talentów jest dostrzeganych poza granicami kraju i otrzymuje możliwość startów w najlepszych seriach juniorskich. Do rywalizacji w prestiżowej serii Eurocup-3 od pewnego czasu szykuje się Kacper Sztuka, a we wtorek okazał się, że podczas najbliższej rundy na Red Bull Ringu zobaczymy też Wiktora Dobrzańskiego.
Wiktor Dobrzański zadebiutuje w Eurocup-3
Dotychczas 18-latek startował głównie w hiszpańskiej Formule 4. Tutaj nic się nie zmienia, ponieważ Polak pozostanie w tej serii i będzie kontynuował pracę z zespołem Tecnicar. Jednocześnie Dobrzański podjął decyzję o rozpoczęciu nowego programu w Eurocup-3. Tak się złożyło, że jego debiut przypada na inaugurację sezonu 2025 w tejże serii i jednocześnie nie koliduje w kalendarzu ze startami w F4.
ZOBACZ WIDEO: Michał Korościel o swoim fenomenie. "Zawsze wołali moją mamę do szkoły"
Na austriackim torze Red Bull Ring zobaczymy Dobrzańskiego w barwach zespołu Drivex. Wielokrotnie ekipa ta udowadniała, że jest świetnie przygotowana do różnych programów w motorsporcie. Oczywiście to świetna informacja dla 18-latka z Polski, który staje przed dużym wyzwaniem.
Jakiś czas temu krakowianin odbył testy Tatuusa F4 T-318-EC3 wraz z GRS na torze MotorLand Aragon w kwietniu, a w maju jeździł już z Drivex-em na obiekcie Mike G Guadix. W obydwu przypadkach towarzyszyły mu dobre odczucia z jazdy, co też bardzo pomogło w przygotowaniach do debiutu w Eurocup-3.
- Jestem bardzo podekscytowany. Jest to następny rozdział w mojej karierze i zarazem super przygotowanie do kolejnego sezonu. Bardzo się cieszę, że mam taką możliwość. Zwłaszcza że Red Bull Ring to jeden z moich ulubionych torów. Oczywiście bolid Eurocup-3 jest dużo szybszy niż ten w F4 - to nowe wyzwanie. Mam za sobą przymiarki fotela i intensywne dwudniowe testy z zespołem Drivex - podkreślił Wiktor Dobrzański.
Kilka słów o Tatuusie F3 T-318-EC3
Wspomniana konstrukcja oparta została na podwoziu Tatuus F3 T-218 znanym z serii FRECA (Formula Regional European Championship by Alpine), FROC (Formula Regional Oceania Championship czy FRMEC (Formula Regional Middle East Championship. Eurocup-3 to jeden z przedsionków do Formuły 3, który konkuruje z wymienionymi kategoriami, jak i kilkoma innymi jak GB3 Championship czy Euroformula Open.
Samochód napędzany jest silnikiem turbodoładowanym, 4-cylindrowym o pojemności 1.8 l od Alfy Romeo wspieranym przez Autotecnica Motori. Generowana moc wynosi około 270 KM. Dodatkowo system push-to-pass pozwala uwolnić dodatkowe 25 KM. Cały układ wspiera 6-biegowa, sekwencyjna skrzynia biegów.
W porównaniu do np. FRECA konstrukcja w Eurocup-3 jest o około 25 kg lżejsza. Pakiet aerodynamiczny jest bardziej zaawansowany. Skrzydła przednie i tylne bardziej nawiązują do obecnie wykorzystywanej w F1 filozofii projektowania.