Debiut twardych opon Pirelli P Zero "srebrnych" w sezonie 2012
Tegoroczna wersja opon P Zero "srebrnych", najtwardszych i najbardziej wytrzymałych w ofercie Pirelli dla Formuły 1, zadebiutuje w Grand Prix Malezji. Wyścigu, który maksymalnie obciąża opony za sprawą ekstremalnej pogody - wysokich temperatur i ulewnego deszczu.
Tor Sepang charakteryzuje się dość szorstką nawierzchnią, która dodatkowo zwiększa wymagania stawiane przed oponami. Muszą one dobrze sobie radzić na dwóch długich prostych i kilku nawrotach, gdzie bardzo ważna jest trakcja.
Ekstremalne wymagania sprawiają, że Sepang jest idealnym miejscem dla wytrzymałych opon P Zero "srebrnych", na wzór których zaprojektowano niedawno zaprezentowaną linię drogowych opon P Zero Silver, w przypadku których priorytetem jest wytrzymałość oraz osiągi.
Obok twardych opon P Zero "srebrnych" na wyścig w Malezji nominowano także pośrednie ogumienie P Zero "białe", które widzieliśmy w akcji w Australii. Ta kombinacja najlepiej odpowiada warunkom w Malezji, a przejściowe opony Cinturato "zielone" i deszczowe Cinturato "niebieskie" są gotowe do akcji na wypadek ulewnego deszczu, który często nawiedza położony niedaleko równika tor. Nawet kiedy nie pada, wilgotność sięga około 80 procent, co znacznie zwiększa wymagania fizyczne wobec kierowców.
Większe zużycie opon, do którego dochodzi za sprawą wyjątkowej charakterystyki Sepang, może wpłynąć na zwiększenie liczby pit stopów. W zeszłym roku zwycięska okazała się strategia trzech postojów. Jednak tegoroczne mieszanki Pirelli są bardziej miękkie i szybsze. Twarda mieszanka stosowana w Malezji w ten weekend ma charakterystykę bliższą pośredniej mieszance z sezonu 2011, co podkreśla bezustanny rozwój opon P Zero.- Chociaż nawierzchnia w Malezji oferuje dużą przyczepność, warstwa gumy nakładanej na tor jest często zmywana przez ulewne deszcze, padające niemal codziennie. Przez to nawierzchnia jest "zielona" na początku każdej sesji.
- Największą pracę w Malezji wykonują opony po lewej stronie samochodu. Szczególnie obciążona jest lewa tylna opona, która musi zapewniać trakcję w temperaturze pracy sięgającej 130 stopni Celsjusza przy zewnętrznej ściance, za sprawą przeciążenia dochodzącego do 3G.
- Tor Sepang ma 5.542 kilometra długości, a wyścig liczy 56 okrążeń - czyli 310,408 kilometra. Pierwszy wyścig odbył się tu w 1999 roku, a obiekt zbudowano na obszarze, na którym rosła dżungla.
- Nawierzchnia nie jest zbyt wyboista, bo zmieniono ją w 2007 roku. Zakręty są bardzo zróżnicowane, co wymaga kompromisowych ustawień ze średnim poziomem docisku. Układ pętli przypomina Barcelonę: jeden z torów, na których Pirelli odbyło najwięcej testów.
- W zeszłym roku Pirelli nominowało na ten wyścig mieszankę twardą i miękką w specyfikacji 2011, co zaowocowało różnicą w czasach okrążeń rzędu 1,2 sekundy. W tym roku różnica pomiędzy osiągami na obu mieszankach powinna być mniejsza.
- Pirelli jest obecne w Malezji od ponad 30 lat. Główne biuro włoskiej firmy w południowo-wschodniej Azji mieści się w Singapurze, odległym o niespełna 300 kilometrów.
- Opony Pirelli mają na koncie wiele sukcesów w rajdowych mistrzostwach FIA Azji i Pacyfiku: Cody Crocker w Subaru zdobył na nich trzy mistrzowskie tytuły z rzędu.
- Malezyjka modelka Ling Tang, urodzona w Gombak niedaleko od Sepang, wystąpiła w kalendarzu Pirelli na rok 1997. Tematem przewodnim były wówczas "kobiety świata", a zdjęcia wykonywał ceniony Amerykanin Richard Avedon.
Inne wiadomości Pirelli
- Bohater "Gymkhany" Ken Block w miniony weekend wziął udział w prezentacji zimowych opon Pirelli w rosyjskim Sankt Petersburgu. Amerykanin, który używa ogumienia Pirelli w słynnych filmach publikowanych na portalach społecznościowych, jeździł Fordem Focusem WRC na oponach Pirelli Sottozero.
- Seria GP3, korzystająca z jednakowych opon Pirelli, zakończyła w zeszłym tygodniu przedostatnią sesję testową przed sezonem. Najlepszy czas w Barcelonie uzyskał Antonio Felix da Costa z zespołu Carlin.
- W ten weekend odbędzie się także pierwsza runda serii GP, także zaopatrywanej w ogumienie przez Pirelli. W ostatnim teście tej serii, oficjalnego przedsionka Formuły 1, najszybszy był Esteban Guttierez, który na oponach Pirelli zdobył mistrzostwo serii GP3 w sezonie 2010.