Tor Sepang charakteryzuje się dość szorstką nawierzchnią, która dodatkowo zwiększa wymagania stawiane przed oponami. Muszą one dobrze sobie radzić na dwóch długich prostych i kilku nawrotach, gdzie bardzo ważna jest trakcja.
Ekstremalne wymagania sprawiają, że Sepang jest idealnym miejscem dla wytrzymałych opon P Zero "srebrnych", na wzór których zaprojektowano niedawno zaprezentowaną linię drogowych opon P Zero Silver, w przypadku których priorytetem jest wytrzymałość oraz osiągi.
Obok twardych opon P Zero "srebrnych" na wyścig w Malezji nominowano także pośrednie ogumienie P Zero "białe", które widzieliśmy w akcji w Australii. Ta kombinacja najlepiej odpowiada warunkom w Malezji, a przejściowe opony Cinturato "zielone" i deszczowe Cinturato "niebieskie" są gotowe do akcji na wypadek ulewnego deszczu, który często nawiedza położony niedaleko równika tor. Nawet kiedy nie pada, wilgotność sięga około 80 procent, co znacznie zwiększa wymagania fizyczne wobec kierowców.
Większe zużycie opon, do którego dochodzi za sprawą wyjątkowej charakterystyki Sepang, może wpłynąć na zwiększenie liczby pit stopów. W zeszłym roku zwycięska okazała się strategia trzech postojów. Jednak tegoroczne mieszanki Pirelli są bardziej miękkie i szybsze. Twarda mieszanka stosowana w Malezji w ten weekend ma charakterystykę bliższą pośredniej mieszance z sezonu 2011, co podkreśla bezustanny rozwój opon P Zero.
Paul Hembery (dyrektor Pirelli): Z powodu charakterystyki toru i pogody Malezja jest jednym z największych wyzwań, które czekają na nas w tym roku. Spodziewamy się, że temperatura nawierzchni będzie wynosić około 50 stopni Celsjusza, a różnica w osiągach pomiędzy obiema mieszankami będzie podobna do tej z Australii. Naszym celem jest, aby ta różnica była mniejsza niż jedna sekunda – nawet jeśli wybieramy na wyścig zestaw, w którym brakuje jednego stopnia w mieszankach pomiędzy miękkimi i twardymi oponami. W Malezji łatwo się wyprzedza i to powinno odpowiadać charakterystyce naszych opon P Zero, które zostały zaprojektowane z myślą o ułatwieniu wyprzedzania za pomocą celowego zwiększenia degradacji do pewnego stopnia. Strategia doboru opon będzie bardzo ważna, zwłaszcza jeśli chodzi o dbanie o opony tuż po ich założeniu. W zeszłym roku walka o miejsca na podium trwała do ostatniego okrążenia i naszym celem jeśli chodzi o tegoroczne opony jeszcze większe zacieśnienie rywalizacji, po ekscytującym początku sezonu w Australii.
Romain Grosjean (Lotus F1 Team): [i]Sepang to duże wyzwanie i chyba mój ulubiony tor. Ścigałem się tutaj w sezonie 2008 w serii GP2 Asia i naprawdę uwielbiam ten tor. Jest ładny i szeroki, z szybkimi, płynnymi zakrętami i różnicami poziomów, które dają dużo frajdy z jazdy. Ostatni zakręt jest trudny, ale ściganie się tutaj podoba mi się pod każdym względem. Nie możne tego samego powiedzieć o upale i wilgotności, ale to po prostu kolejne wyzwanie. Nie mogę się doczekać, aby wykorzystać potencjał, który pokazaliśmy w Australii. Mam trochę dobrych wspomnień ze współpracy z Pirelli, kiedy byłem ich kierowcą testowym w 2010 roku, gdy wracali do Formuły 1. Dla mnie była to świetna okazja do jazdy samochodem Formuły 1 po przerwie i do poznania opon, które zdecydowanie się różniły od tych, na których jeździłem wcześniej. Moim celem był powrót do ścigania. Udało mi się to osiągnąć i jestem pewien, że pomogło mi doświadczenie zdobyte z Pirelli. Od tamtej pory wiele się zdarzyło: morał dla mnie jest taki, że nigdy nie można rezygnować z marzeń.
[/i]Uwagi techniczne:
- Chociaż nawierzchnia w Malezji oferuje dużą przyczepność, warstwa gumy nakładanej na tor jest często zmywana przez ulewne deszcze, padające niemal codziennie. Przez to nawierzchnia jest "zielona" na początku każdej sesji.
- Największą pracę w Malezji wykonują opony po lewej stronie samochodu. Szczególnie obciążona jest lewa tylna opona, która musi zapewniać trakcję w temperaturze pracy sięgającej 130 stopni Celsjusza przy zewnętrznej ściance, za sprawą przeciążenia dochodzącego do 3G.
- Tor Sepang ma 5.542 kilometra długości, a wyścig liczy 56 okrążeń - czyli 310,408 kilometra. Pierwszy wyścig odbył się tu w 1999 roku, a obiekt zbudowano na obszarze, na którym rosła dżungla.
- Nawierzchnia nie jest zbyt wyboista, bo zmieniono ją w 2007 roku. Zakręty są bardzo zróżnicowane, co wymaga kompromisowych ustawień ze średnim poziomem docisku. Układ pętli przypomina Barcelonę: jeden z torów, na których Pirelli odbyło najwięcej testów.
- W zeszłym roku Pirelli nominowało na ten wyścig mieszankę twardą i miękką w specyfikacji 2011, co zaowocowało różnicą w czasach okrążeń rzędu 1,2 sekundy. W tym roku różnica pomiędzy osiągami na obu mieszankach powinna być mniejsza.
Pirelli w Malezji:
- Pirelli jest obecne w Malezji od ponad 30 lat. Główne biuro włoskiej firmy w południowo-wschodniej Azji mieści się w Singapurze, odległym o niespełna 300 kilometrów.
- Opony Pirelli mają na koncie wiele sukcesów w rajdowych mistrzostwach FIA Azji i Pacyfiku: Cody Crocker w Subaru zdobył na nich trzy mistrzowskie tytuły z rzędu.
- Malezyjka modelka Ling Tang, urodzona w Gombak niedaleko od Sepang, wystąpiła w kalendarzu Pirelli na rok 1997. Tematem przewodnim były wówczas "kobiety świata", a zdjęcia wykonywał ceniony Amerykanin Richard Avedon.
Inne wiadomości Pirelli
- Bohater "Gymkhany" Ken Block w miniony weekend wziął udział w prezentacji zimowych opon Pirelli w rosyjskim Sankt Petersburgu. Amerykanin, który używa ogumienia Pirelli w słynnych filmach publikowanych na portalach społecznościowych, jeździł Fordem Focusem WRC na oponach Pirelli Sottozero.
- Seria GP3, korzystająca z jednakowych opon Pirelli, zakończyła w zeszłym tygodniu przedostatnią sesję testową przed sezonem. Najlepszy czas w Barcelonie uzyskał Antonio Felix da Costa z zespołu Carlin.
- W ten weekend odbędzie się także pierwsza runda serii GP, także zaopatrywanej w ogumienie przez Pirelli. W ostatnim teście tej serii, oficjalnego przedsionka Formuły 1, najszybszy był Esteban Guttierez, który na oponach Pirelli zdobył mistrzostwo serii GP3 w sezonie 2010.