Pół sekundy różnicy między pośrednimi i miękkimi oponami Pirelli w Abu Zabi

Pierwszy trening w Abu Zabi wygrał Lewis Hamilton (McLaren), natomiast druga sesja padła łupem Sebastiana Vettela (Red Bull Racing).

Andrzej Prochota
Andrzej Prochota

Grand Prix Abu Zabi na widowiskowym torze Yas Marina to wyjątkowy wyścig: rozpoczyna się późnym popołudniem i kończy po zmierzchu. To komplikuje pracę przy ocenie formy ogumienia podczas piątkowych treningów, ze względu na inne temperatury otoczenia i nawierzchni, które mają wpływ na zachowanie ogumienia. Z reguły temperatura wzrasta podczas każdej sesji, ale w Abu Zabi (tak samo jak podczas nocnych zawodów w Singapurze) spada.

Druga sesja treningowa, która rozpoczęła się o 17:00 czasu lokalnego, odbywała się warunkach odpowiadających jutrzejszym kwalifikacjom i niedzielnemu wyścigowi. Pół godziny przed jej końcem najlepszy czas uzyskał Sebastian Vettel z Red Bulla, pokonując jedno okrążenie na miękkich oponach P Zero "żółtych" w 1.41,751. Miękkie ogumienie w specyfikacji na sezon 2012 - wykorzystywane w 15 spośród 20 weekendów - zalicza swój ostatni weekend w Abu Zabi, gdzie zostało nominowane razem z pośrednią mieszanką P Zero "białą".

Tak jak zwykle, podczas pierwszego treningu wszyscy kierowcy korzystali tylko z pośrednich opon, które okazały się bardzo wytrzymałe - mimo temperatury toru przekraczającej 45 stopni Celsjusza. Pierwszy i drugi czas uzyskali kierowcy McLarena, Lewis Hamilton i Jenson Button. Hamilton w ostatnich 30 minutach półtoragodzinnej sesji uzyskał czas 1.43,285, a w drugim treningu wykręcił drugi wynik, ze stratą jednej dziesiątej sekundy do Vettela.

W drugiej sesji panowały inne warunki: temperatura nawierzchni i powietrza spadła do około 30 stopni Celsjusza. Po zachodzie słońca, pół godziny po rozpoczęciu sesji, temperatura toru jeszcze bardziej się obniżyła, co podkreśliło przewagę szybkości miękkich opon P Zero "żółtych".

Jean-Éric Vergne z Toro Rosso jako pierwszy założył miękkie ogumienie, po czym w jego ślady poszła reszta stawki, sprawdzając miękką mieszankę na długich przejazdach przy dużym obciążeniu paliwem. W takiej konfiguracji większość zespołów będzie rozpoczynała wyścig. Miękkie opony umożliwiały jazdę ze stałym tempem przez kilka okrążeń, mimo dużych wymagań pod kątem trakcji na torze Yas Marina - zwłaszcza jeśli chodzi o tylne opony. Narain Karthikeyan z HRT przesiadł się na miękkie opony jako jeden z ostatnich kierowców, podobnie jak Kimi Raikkonen z Lotusa, który na tym ogumieniu jeździł tylko przez 15 minut i uzyskał szósty czas. Vettel, Vergne i Timo Glock z Marussi w końcówce założyli ponownie pośrednią mieszankę.

Paul Hembery (Dyrektor Pirelli Motorsport) powiedział: W przeciwieństwie do poprzedniego wyścigu, rozgrywanego w Indiach, w Abu Zabi stosujemy sąsiadujące ze sobą mieszanki. Z dotychczasowych danych wynika, że między miękkimi i pośrednimi oponami różnica wynosi około 0,4-0,8 sekundy na okrążeniu - taki postęp zanotował Vettel po zmianie ogumienia z pośredniego na miękkie. Wytrzymałość obu mieszanek jest bardzo dobra, a degradacja niska. Tak jak miało to miejsce przed rokiem, wyraźnie widać, jak pod koniec sezonu, korzystając z wiedzy i zgromadzonych danych, wszystkie zespoły coraz lepiej rozumieją, w jaki sposób można wydobywać maksymalny potencjał z naszych opon. Dzięki temu możemy mieć do czynienia z taktyką jednego pit stopu w czasie wyścigu, a rok temu zwycięską strategią Hamiltona - bardzo szybkiego w obu dzisiejszych sesjach - były dwie zmiany opon. Przy dużej ewolucji warunków na torze nie jesteśmy jednak przekonani, czy mamy już pełen obraz sytuacji na torze Yas Marina.

FAKT PIRELLI:
Red Bull może w niedzielę zdobyć mistrzostwo świata konstruktorów. Jeśli tak się stanie, to zostaną dopiero czwartym zespołem w historii F1, któremu udało się zdobyć trzy tytuły z rzędu: po Ferrari (1975-77 i 1999-2004), McLarenie (1988-91) i Williamsie (1992-94). Vettel przejechał na prowadzeniu 205 okrążeń z rzędu i brakuje mu dokładnie 100 do rekordu wszech czasów, autorstwa Alberto Ascariego - także uzyskanego na oponach Pirelli.

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×