Prototypowe opony w Brazylii

Ostatnia runda sezonu 2013 w Formule 1 odbędzie się w najbliższy weekend na legendarnym torze Interlagos. Pirelli przywozi do Brazylii twarde opony P Zero "pomarańczowe" oraz pośrednie P Zero "białe".

W tym artykule dowiesz się o:

Grand Prix Brazylii to także okazja dla zespołów do sprawdzenia najnowszej specyfikacji prototypowych opon na rok 2014 podczas piątkowych treningów. To jeden z elementów przygotowań do kolejnego sezonu, w którym pojawi się szereg zmian w regulaminie technicznym. Charakterystyka nowych silników będzie miała duży wpływ na ogumienie. Do każdego samochodu na oba piątkowe treningi zostaną przypisane po dwa komplety opon, w myśl obowiązujących przepisów. Będą to opony o konstrukcji i profilu w przyszłorocznej specyfikacji, z pośredniej mieszanki na sezon 2014.

Paul Hembery (dyrektor Pirelli Motorsport): Na wyścig w Brazylii wybraliśmy twarde i pośrednie opony, które najlepiej sobie poradzą z różnorodnymi wymaganiami stawianymi przez słynny tor Interlagos. Zawsze jesteśmy tam entuzjastycznie witani przez fantastycznych fanów. W Brazylii trzeba zwrócić uwagę na kilka rzeczy: mimo że kilka lat temu zmieniono nawierzchnię, tor i tak jest dość wyboisty i opony mają trudności z zapewnieniem trakcji. Wzrastają też wymagania fizyczne wobec kierowców. Tak jak w zeszłym roku, umożliwimy każdej ekipie sprawdzenie przyszłorocznych opon podczas piątkowych treningów - zmiany w przepisach na przyszły sezon są wszak fundamentalne. Brazylia to największy rynek Pirelli i nie możemy się już doczekać wizyty w tym kraju, która jednocześnie będzie pożegnaniem z obecną epoką technologiczną.

CHARAKTERYSTYKA TORU POD KĄTEM OPON:

  • Bardzo ważna jest tak zwana trakcja łączona: w momencie, w którym kierowca przechodzi od hamowania do dodawania gazu. Interlagos nie obciąża mocno hamulców i ważne jest utrzymanie odpowiednio wysokiego tempa.
  • Przy doborze ustawień na Interlagos trzeba się kierować kompromisem: pod koniec okrążenia kierowcy pokonują długi podjazd w stronę startu, gdzie najważniejsza jest szybkość i moc (to wyzwanie dla silników, bo tor jest położony na znacznej wysokości). Z kolei bardziej kręta sekcja w środku pętli wymaga większego docisku. Najważniejszy dla czasu okrążenia jest jednak ostatni sektor.

UWAGI TECHNICZNE:[list]

  • Zmienna charakterystyka nawierzchni oznacza, że bardzo istotne jest wytworzenie optymalnej przyczepności i docisku. Do tego niektóre zakręty mają odwrotny profil. Zakręt 14 - najwolniejszy na torze, jest dobrym przykładem wyzwań technicznych stawianych przed oponami. Kierowcy mocno hamują na podjeździe i składają się w zakręt, a na wyjściu muszą pilnować uślizgu kół.
  • Okrążenie Interlagos jest drugim najkrótszym w kalendarzu, po Monako. Asfalt jest tu wyboisty, a do tego dochodzą zmiany poziomu. Podczas Grand Prix Brazylii zdarzają się opady deszczu, co dodatkowo podnosi poziom wyzwania na torze - wymagającym zarówno pod względem fizycznym, jak i mechanicznym.
  • Jenson Button z McLarena triumfował w zeszłorocznym wyścigu, rozegranym w zmiennych warunkach atmosferycznych. Pojechał na dwa postoje, a kluczem do jego sukcesu było pozostanie na gładkich oponach P Zero nawet gdy zaczęło padać. W zmiennych warunkach zespoły stosowały różne strategie i niektórzy kierowcy zatrzymywali się nawet cztery razy.

  • [/list]

    Źródło artykułu: