Pirelli: Sakhir to jeden z najcięższych torów

Pośrednie opony P Zero "białe" oraz miękkie P Zero "żółte" będą dostępne dla kierowców na torze Sakhir - jeden z najcięższych obiektów pod względem szorstkości nawierzchni.

Andrzej Prochota
Andrzej Prochota

Podczas przygotowań do sezonu Pirelli oraz wszystkie zespoły Formuły 1 odbyły dwie sesje testowe na torze Sakhir - zatem wszyscy powinni świetnie znać ten obiekt. Jednak w dziesiątą rocznicę pierwszego wyścigu w Bahrajnie start po raz pierwszy zaplanowano na godzinę 18:00 czasu lokalnego. Zawody rozpoczną się zatem o zachodzie słońca i zakończą w ciemnościach, tak jak Grand Prix Abu Zabi.

Będzie to miało duży wpływ na zachowanie pośrednich opon P Zero "białych" oraz miękkich P Zero "żółtych", które zostały nominowane na ten weekend. Temperatura powietrza oraz nawierzchni wyraźnie spadnie podczas wyścigu - nie jest wykluczone, że różnica wyniesie 15 stopni Celsjusza. Zmieni to osiągi oraz charakterystykę degradacji ogumienia. Nocny wyścig w Bahrajnie stanowi niewiadomą, więc ważna będzie praca przygotowawcza podczas treningów.
Nocny wyścig w Bahrajnie stanowi niewiadomą dla wszystkich kierowców Nocny wyścig w Bahrajnie stanowi niewiadomą dla wszystkich kierowców
Paul Hembery (dyrektor Pirelli Motorsport): Na torze w Bahrajnie odbyliśmy ostatnio dwie sesje testowe, więc nasza znajomość obiektu jest bardzo dobra i na pewno na tym skorzystamy. Wiemy, że wymagania dotyczące trakcji są bardzo wysokie i dlatego przygotowaliśmy na ten wyścig pośrednie i miękkie opony. Temperatura podczas startu powinna być dość wysoka, ale odnotowaliśmy wyraźne ochłodzenie po zachodzie słońca i różnica może wynieść nawet 15 stopni. Zarządzanie ogumieniem i wydobycie maksymalnego potencjału w szerokim zakresie temperatur będzie jednym z największych wyzwań, którym zespoły będą musiały stawić czoła podczas weekendu. Strategia będzie bardzo ważna i z taktycznego punktu widzenia czekają nas bardzo interesujące zawody.
Charakterystyka toru pod kątem opon:
  • Bahrajn jest torem dość mocno obciążającym opony, zwłaszcza w obszarach wymagających trakcji. Temperatura bieżnika sięga 130 stopni Celsjusza.
  • Innym ważnym czynnikiem w Bahrajnie jest aerodynamika. Na czterech prostych rozwijane są prędkości rzędu 300 km/h, więc zespoły stosują średni poziom docisku, co z kolei pogarsza stabilność przy hamowaniu i wchodzeniu w zakręty. Blokowanie kół prowadzi do uszkodzenia opon.
  • Kłopoty z trakcją oraz blokowanie kół może także powodować piasek, nawiewany z otaczającej tor pustyni. To zwiększa degradację opon. Dwa lata temu burza piaskowa przerwała jedną z sesji testowych Pirelli w Bahrajnie.
  • Kolejną kluczową charakterystyką Bahrain International Circuit jest hamowanie: w pierwszym zakręcie samochody zwalniają z 315 km/h do 65 km/h na dystansie zaledwie 130 metrów, w czasie trzech sekund. Przeciążenie działające na opony wynosi około 4,5 G.
  • Po wyścigu o Grand Prix Bahrajnu na tym samym torze odbędzie się pierwsza sesja testowa w trakcie sezonu (8-9 kwietnia). W tym roku każdy zespół musi przeznaczyć jeden dzień na testy opon. Pierwszego dnia w Bahrajnie uczyni to Caterham, a drugiego dnia nad ogumieniem pracować będą Mercedes i Williams.
  • W zeszłym roku wyścig wygrał Sebastian Vettel, który ruszał z drugiego pola i zastosował strategię trzech pit stopów: wystartował na pośredniej mieszance, a potem wykonał trzy przejazdy na twardej. Zespoły stosowały różne strategie i niektórzy kierowcy zatrzymywali się po dwa razy.
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×