Pozory mylą, czyli ile tak naprawdę zarabia się na MMA w Polsce?

Sprawa wypłat za walki dla zawodników MMA w Polsce jest skrzętnie skrywana. Duże pieniądze można zarobić tylko na poważnych i medialnych walkach. Jak jest w pozostałych przypadkach?

Jest niewielu zawodników w Polsce, którzy żyją wyłącznie z toczenia walk w formule MMA. Pieniądze, które zarabiają gwiazdy KSW są oczywiście duże, ale przecież sami zawodnicy Konfrontacji Sztuk Walki to nie całe polskie środowisko MMA. Gaże za walki na mniejszych galach są zdecydowanie niższe.

Zdarzało się już tak, że wypłata za walkę na jednej z gal w Polsce wynosiła 100 zł plus drugie tyle w przypadku ewentualnej wygranej. Stawka dla jednych śmieszna, dla drugich obrażająca, ale prawda jest taka iż debiutujący w MMA zawodnicy na początku muszą sporo dokładać do swojej kariery. Wiadomo przecież, że część pieniędzy trzeba najpierw przeznaczyć na przygotowania do walki, ewentualne wyjazdy na springi i same odżywki, które są nieodzowną częścią życia zawodnika MMA. Część z wypłaty za walkę zgarnia także trener, a gdy zawodnik ma jeszcze menadżera, to samego wynagrodzenia może zostać mu około 60 procent.
[ad=rectangle]
Obecnie tylko kilku bądź kilkunastu zawodników w Polsce może powiedzieć, że żyje wyłącznie z toczenia walk w MMA. Są to zawodnicy Konfrontacji Sztuk Walki i UFC (ośmiu Polaków). Do zarobków zawodników doliczyć trzeba także wpływy od sponsorów. Często można zauważyć u wychodzących do walki reklamy na plecach, spodenkach czy koszulkach. Marcin Bandel, obecnie zawodnik UFC, przyznał, że za pierwszą walkę w MMA otrzymał 500 zł, a było to w 2009 roku na gali w Sławnie. Obecnie sytuacja praktycznie się nie zmieniła.

Przykładowo, by nie ujawniać nazwisk, za walkę na gali, która nie jest transmitowana w telewizji zawodnik z pięcioma walkami zawodowymi otrzymał 1000 zł i mógł liczyć jeszcze na 500 zł za ewentualną wygraną. Nie był to rzecz jasna pojedynek wieczoru, gdyż za taki można zgarnąć już około 4000 zł. Mirosław Okniński, szef PLMMA, przyznaje, że w jego organizacji również nie zarabia się za dużo, a raczej chodzi o nabranie przez zawodników doświadczenia. W najlepszym przypadku zawodnik może trafić do UFC, gdzie pieniądze już są i to niemałe, co pokazuje przykład Pawła Pawlaka.

Tak więc sugerowanie się zarobkami Mameda Chalidowa czy Mariusza Pudzianowskiego, patrząc na resztę zawodników MMA, może dać mylne wyobrażenie o wypłatach innych. MMA w większości przypadków fighterów w Polsce to tylko dorobek do wykonywanego zawodu strażaka, informatyka czy górnika.

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.