Historyczny sukces polskich studentów w USA. Zrobili wrażenie na ludziach z Tesli i SpaceX
PWR Racing Team, zespół skupiający studentów Politechniki Wrocławskiej, odniósł olbrzymi sukces podczas zawodów Formula SAE Michigan 2023. Ich bolid został doceniony przez specjalistów z takich firm jak Tesla, SpaceX czy Ford.
To najlepszy wynik w historii startów tego zespołu na zawodach w USA i idealne pożegnanie z bolidami spalinowymi - mówią nam przedstawiciele ekipy zrzeszającej studentów Politechniki Wrocławskiej.
Polacy zaskoczyli Amerykanów
Zawody odbywały się na torze Michigan International Speedway, znanym m.in. z serii NASCAR. Przed konkurencjami dynamicznymi, czyli jazdą po torze, odbyły się także trzy konkurencje statyczne, sprawdzające wiedzę inżynierską i menadżerską. W dwóch z nich, polscy studenci dostali się do finału, podczas którego musieli obronić projekt bolidu oraz prezentację biznesową przed sędziami z takich firm jak Tesla, SpaceX, Ford, GM, Bosch czy Stellantis.
ZOBACZ WIDEO: Radwańska trenowała w Monaco. Tylko spójrz z kimW konkurencji Business Presentantion przedstawiciele PWR Racing Team nie mieli sobie równych i zajęli pierwsze miejsce z maksymalną liczbą punktów do zdobycia. W Design Engineering zajęli drugie miejsce, tuż za zespołem z Illinois.
Następnie doszło do sprawdzianu bolidu RT11B na torze. Zespołowi kierowcy najlepiej spisali się w Acceleration (konkurencja sprawdzająca przyspieszenie bolidu), zajmując drugą pozycję oraz w Skid Padzie (jazda po ósemce), gdzie po swoim przejeździe mieli najlepszy czas, a ostatecznie uplasowali się na czwartym miejscu.PWR Racing Team jedynym zespołem z Europy
To ogromny sukces dla całego zespołu i drugi najlepszy w jego historii - w 2017 roku PWR Racing Team zwyciężył w klasyfikacji generalnej podczas Formula SAE Italy 2017 z bolidem RT08. Zawody w USA, obok imprezy w Niemczech (Formula Student Germany) to najbardziej prestiżowe i wymagające inżynierskie zawody dla studentów na świecie.
Dodatkowo w tym roku zespół z Wrocławia wystąpił na nich jako jedyna drużyna nie tylko z Polski, ale i z całej Europy. Udział w zawodach to efekt kilkumiesięcznej pracy - zarówno w warsztacie, jak i na torze.
Po zbudowaniu bolidu zespół odbył kilkanaście sesji treningowych na torze wyścigowym, podczas których kierowcy przygotowywali się do rywalizacji oraz testowane były poszczególne systemy i wprowadzone ulepszenia. Wszystko po to, aby jak najlepiej zaprezentować się podczas zawodów.
Jak wygląda bolid RT11B?
Bolid RT11B, który wziął udział w zawodach to 12 spalinowy bolid w historii zespołu. Waży 203 kg i do 100 km/h rozpędza się w około 3,5 sekundy. Główna część struktury nośnej, czyli monokok, a także pakiet aerodynamiczny i elementy zawieszenia zostały wykonane z włókna węglowego, dzięki czemu są one lekkie i wytrzymałe.
Optymalizacji podległ także układ dolotowy, dodano drugą szynę paliwową oraz opracowano dodatkowe mapy silnika.
Bolidy spalinowe idą do lamusa
Zawody w Michigan to idealne zakończenie ery bolidów spalinowych. Podczas tej prawie 14-letniej przygody zespół zbudował 12 pojazdów i zdobył aż 39 medali podczas zawodów, w tym 6-krotnie stawał na podium klasyfikacji generalnej.
Studenci z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej niejednokrotnie pokazywali Europie i światu, co potrafią w klasie Combustion. Swój ostatni projekt, bolid RT11B i wyjazd na zawody realizowali m.in. przy wsparciu Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu "Najlepsi z Najlepszych 4.0",
Teraz wrocławscy studenci pokażą co potrafią w kategorii bolidów elektrycznych - już niedługo swoją premierę ma RT13e - drugi w historii zespołu bolid elektryczny z systemami jazdy autonomicznej.
Czytaj także:
- Russell wyładował swoją frustrację. Uspokajał go sam szef Mercedesa
- Perez przeprosił zespół za fatalny występ. "Taki błąd jest niedopuszczalny"