Formuła 1 na sprzedaż?

Niektórzy mówią, że Formuła 1 to nie sport, lecz biznes, w którym sprzedaje się za miliony dolarów licencje i prawa do transmisji telewizyjnych, a zyski dzieli się pomiędzy uczestników przedsięwzięcia. Porozumienie, które regulowało delikatne kwestie finansowe wygasło, a obecnie toczą się zakulisowe negocjacje, których celem jest wypracowanie jego nowej wersji.

W tym artykule dowiesz się o:

De facto będzie to już szóste porozumienie, bo dotychczas zawarto ich pięć – pierwsze podpisano w 1981 roku w Paryżu w biurach FIA przy placu Concorde, skąd nazwa porozumienia. To pierwsze porozumienie, wypracowane w ciągu trzynastu godzin ciągłych negocjacji, kończyło wojnę pomiędzy FISA (Fédération Internationale du Sport Automobile) a FOCA (Formula One Constructors Association). Twórcą i architektem porozumienia był Bernie Ecclestone, wówczas dyrektor wykonawczy FOCA. Kolejne porozumienia podpisano w latach 1987, 1992, 1997, a ostatnie z 1998 roku obowiązywało do końca roku 2007.

Wszystkie porozumienia były poufne – wiadomo, że z jednej strony zobowiązywały zespoły do startu w każdym Grand Prix, z drugiej chroniły zespoły przed "nadmiernymi żądaniami" ciał zarządzających (czyt. "kaprysami" FIA). Ale najważniejszą ich częścią były regulacje dotyczące sprzedaży praw do transmisji i podziału zysków. W efekcie końcowym osobą, która najbardziej skorzystała na wszystkich porozumieniach był sam Bernie Ecclestone, który obecnie niepodzielnie kieruje Administracją Formuły Jeden (FOA) oraz Zarządem F1 (FOM). Ani FOA, ani FOM nie było obecne w momencie podpisywania pierwszego porozumienia, a obecnie mają mocną pozycję w stosunku do FIA i zespołów.

Jak podał Auto Motor und Sport, Bernie Ecclestone właśnie zaproponował nową wersję porozumienia, w którym począwszy od 2010 roku kontrola na Formułą 1 zostałaby przekazana przez FIA nowej organizacji nazwanej FOAM, która zastąpiłaby FOM (Formula One Management). Porozumienie pozostawia otwartą kwestię, kto od 2010 roku będzie zawierał kontrakty z zespołami w kwestiach handlowych.

Obecnie właścicielem praw do transmisji jest spółka CVC, która kupiła je za ponad 1,2 miliarda dolarów, finansując zakup kredytem w Royal Bank of Scotland. Kredytem sfinansowano również zapłatę za prawa do transmisji telewizyjnych w wysokości 313 milionów dolarów, którą to kwotę otrzymała FIA w 2001 roku. Kwotę główną kredytu już spłacono, ale odsetki przejęła szwajcarska spółka KAMOS, która obecnie żąda spłaty wszystkich rat i kar finansowych – ostateczny termin wyznaczono na jesień tego roku.

Podobno zarówno za CVC jak i za KAMOS stoi... Bernie Ecclestone, który w ten sposób prowadzi swoją grę – groźba kryzysu finansowego i przejęcia praw przez mało znaną spółkę ma skłonić FIA i zespoły F1 do szybkiej zgody na nowe porozumienie. W kolejnym kroku Ecclestone chce sprzedać prawa zespołom, które z łatwością mogą zaciągnąć kredyt i przez ten zakup uniknąć kryzysu i zapewnić Formule 1 stabilność na dalsze lata.

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.