Wojna jednego rycerza - zapowiedź Rajdu Niemiec

Rajd Niemiec to dziesiąta runda WRC, druga po Monte Carlo odbywająca się na asfalcie. Rajd składa się z bardzo ciekawych etapów ze zróżnicowanymi warunkami na trasie. To sprawia, że najbliższy weekend będzie trudny dla wszystkich startujących załóg.

Paweł Świder
Paweł Świder

Rekordzistą Rajdu Niemiec jest Sebastien Loeb, który wygrał wszystkie jego edycje, w których startował począwszy od 2002 roku. Wydaje się więc, że Francuz jest murowanym kandydatem do wygranej. To, czy tak będzie okaże się dopiero na mecie odcinka superspecjalnego w niedzielę.

Bazę rajdu usytuowano w historycznym mieście Trier, z którego kierowcy będą wyjeżdżać na poszczególne odcinki specjalne. Najbliższa runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata charakteryzuje się przede wszystkim niepewnymi i bardzo wąskimi zakrętami. Szybkie partie w tle winnic przeplatają się z szybkimi i niebezpiecznymi trasami. Nie ma zbyt dużo miejsc, gdzie można przyciąć zakręt, dlatego tak ważne jest odpowiednie dobranie toru jazdy.

Kiedyś Marcus Groenholm powiedział, że na zapoznaniu z trasą nie ma możliwości opisać wszystkich "ciąć" i "nie ciąć". Jeśli dodamy do tego nierówny asfalt, po którym załogi będą się ścigać w tym roku, otrzymujemy bardzo trudny rajd dla kierowców. Drogi, po których już niedługo będą ścigać się najszybsi rajdowi kierowcy na co dzień są używane przez rolników poruszających się ciągnikami. Sporo jest dziur, asfalt jest pokryty piaskiem i żwirem, co znacznie utrudnia odpowiednie utrzymanie się na drodze.

Odcinki znajdujące się w posiadaniu baz wojskowych także nie będą łatwe. Kiedy jest sucho nawierzchnia jest przewidywalna, a kiedy pada jest bardzo ślisko i łatwo wypaść z drogi. Niebezpieczeństwo straty czasowej w takim wypadku jest bardzo duże, bowiem na weekend synoptycy zapowiadają opady deszczu w okolicach rajdu.

Mimo wszystko warunki stworzone przez organizatorów sprawiają, że to jeden z najszybszych rajdów w kalendarzu. Nieco wolniejszy niż Finlandia, jednak średnie prędkości najszybszych kierowców często przekraczają 100 km/h. Kibice będą mieli świetne widowisko, ponieważ krajobraz rajdu jest zróżnicowany: biegnie od górskich dróg poprzez winnice, lasy a nawet bazy wojskowe.

Trasa rajdu jest bardzo podobna do ubiegłorocznej. Zmieniono niektóre części odcinków specjalnych, natomiast większość to próby z poprzedniego sezonu przejeżdżane w druga stronę. 19 odcinków specjalnych długością waha się pomiędzy 4,37 km a 30,38 km, co daje łączną liczbę 352,89 km odcinków specjalnych. Rajd Niemiec to jedna z tych rund, na której superoes rozgrywany jest jako ostatni odcinek rajdu.

W piątek załogi mają zaplanowany przejazd sześciu prób z czego najdłuższa to Grafschaft Veldenz o długości ponad 23 km. Sobota rozpocznie się od odcinka Bosenberg, na który załoga Sebastien Loeb/Daniel Elena wyjedzie o godz. 8:18. Tego dnia zostanie przejechanych 9 oesów, z czego najdłuższy to Arena Panzerplatte liczący sobie aż 30,38 km. Na niedzielę zaplanowano 4 próby sportowe i odcinek superspecjalny, na którym załogi ścigają się równolegle. Zwycięzcę rajdu poznamy w niedzielę ok. 13:30.

Wśród załóg etatowo startujących w Mistrzostwach Świata nie zabraknie nikogo. W ekipie Stobarta pojedzie rewelacyjny na asfalcie Francois Duval. Belgijski kierowca z pewnością nawiąże równorzędną walkę z Loebem, tak jak to miało miejsce w poprzednim roku. Wówczas wygrał Loeb, jednak w tym roku może być już inaczej. Z walki nie rezygnuje zespół Forda, który zaprezentuje swoją nową rajdową broń – Forda Focusa RS WRC ’08. Nowa ewolucja Focusa ma pomóc liderowi zespołu Mikko Hirvonenowi w zdobyciu upragnionego Mistrzostwa Świata. Biorąc pod uwagę aktualną formę Loeba i Hirvonena oraz możliwości obu kierowców na twardej nawierzchni, Finowi trudno będzie utrzymać prowadzenie wśród kierowców WRC w klasyfikacji generalnej.

Swój debiut na asfalcie odbędzie także Subaru Impreza. Auto, które do tej pory wzięło udział w trzech szutrowych rajdach ma okazać się lekiem na słabsze wyniki Pettera Solberga. Norweg nie jest zadowolony ze swojej pozycji w Mistrzostwach i liczy na to, że po Rajdzie Niemiec dopisze na swoje konto kilka cennych punktów. Swoje szanse na podreperowanie konta punktowego w tym rajdzie upatruje także Gigi Galli, który bardzo lubi Rajd Niemiec. Bardzo ciekawie zapowiada się też walka dwóch młodych kierowców: Daniego Sordo w Citroenie C4 i Chrisa Atkinsona w Subaru. Hiszpan czuje sportową złość po tym, jak Atkinson wyprzedził go w generalce po Rajdzie Finlandii i wie, że na asfalcie może sporo ugrać. Sordo zapowiedział walkę o podium i wie, że na asfalcie jest bardziej groźny niż na "luźnym". Atkinson z pewnością tanio skóry nie sprzeda i będzie chciał udowodnić, że podium, które zdobył w tym sezonie już 5 razy także w Niemczech jest do osiągnięcia.

Odcinek testowy wygrał Francois Duval w Focusie WRC przed Danim Sordo. Prowizoryczne wyniki wskazywały na wygraną Hiszpana, jednak ponownie przeliczenie czasu dało obiektywny rezultat. Duval wygrał z kierowcą C4 WRC o 0,6 s. Trzeci na mecie był Mikko Hirvonen ze stratą 0,8 s. Tuż za podium znalazł się Loeb, którego czas był gorszy od zwycięzcy o 1,1 s.

Rajd Niemiec 2008

piątek 15.08:
OS1 Ruwertall/Fell (21.22 km) godz. 09:13
OS2 Grafschaft Veldenz (23.04km) 10:26
OS3 Moselland (9.82 km) 11:19
OS4 Ruwertall/Fell (21.22 km) 14:52
OS5 Grafschaft Veldenz (23.04 km) 16:05
OS6 Moselland (9.82 km) 16:58

sobota 16.08:
OS7 Bosenberg (19.12 km) 08:18
OS8 Freisen/Westrich (16.16 km) 08:51
OS9 Birkenfelder Land (14.22 km) 09:26
OS10 Arena Panzerplatte (30.38 km) 10:44
OS11 Bosenberg (19.12 km) 14:57
OS12 Freisen/Westrich (16.16 km) 15:30
OS13 Birkenfelder Land (14.22 km) 16:05
OS14 Arena Panzerplatte (30.38 km) 17:23

niedziela 17.08:
OS15 Dhrontal (22.22 km) 07:28
OS16 Moselwein (18.08 km) 08:03
OS17 Dhrontal (22.22 km) 10:41
OS18 Moselwein (18.08 km) 11:16
OS19 Circus Maximus Trier (4.37 km) 13:08

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×