Hamilton zdominował GP Chin! Kubica szósty

Brytyjski kierowca McLarena był zdecydowanie najlepszym kierowcą podczas tego weekendu w Chinach. Lewis Hamilton wygrał dwa treningi, zdobył pole position i zainkasował 10 punktów za zwycięstwo. Drugie miejsce zajął Felipe Massa, który zachował szanse na mistrzowski tytuł. Jako trzeci linię mety minął Kimi Raikkonen. Robert Kubica zaliczył udany wyścig, ostatecznie zajmując szóstą lokatę.

Tym razem prognozy synoptyków nie sprawdziły się. W trakcie całego wyścigu nie spadała nawet kropla deszczu, a wyścig przebiegł wyjątkowo spokojnie. Zaledwie trzech zawodników nie dojechało do mety.

Na starcie najwięcej zyskali zawodnicy teamu BMW Sauber. Nick Heidfeld, który startował z dziewiątego pola już na pierwszych metrach odrobił trzy pozycje. Z kolei Robert Kubica dzięki kolizji Jarno Trullego i Sebastiena Bourdaisa awansował na ósmą lokatę. Bezbłędnie wystartował również Lewis Hamilton, który nie pozwolił, aby zbliżyli się do niego rywale z Ferrari. Kolejność pierwszej ósemki przedstawiała się następująco: Lewis Hamilton, Kimi Raikkonen, Felipe Massa, Heikki Kovalainen, Fernando Alonso, Nick Heidfeld, Sebastian Vettel i Robert Kubica.

Były mistrz świata jadący w bolidzie Renault szybko uporał się z Heikkim Kovalainenem, który bronił czwartego miejsca. Fin na 10. zakręcie próbował kontratakować, lecz doświadczony Fernando Alonso wybrał lepszą ścieżkę i nie dał najmniejszych szans rywalowi z McLarena.

Szybko w boksie pojawił się Jarno Trulli, który uszkodził swój bolid w wyniku zderzenia z kierowcą Toro Rosso - Sebastienem Bourdaisem. Włoch, gdy wrócił na tor zdołał przejechać zaledwie jedno okrążenie. Uszkodzenia w samochodzie sympatycznego kierowcy Toyoty okazały się zbyt poważne i Trulli musiał zaparkować swój bolid w boksie.

Jadący na pierwszym miejscu Lewis Hamilton z upływem czasu oddalał się od reszty stawki. Brytyjczyk dysponował świetnie dopasowanym do chińskiego toru pojazdem. Kierowcę McLarena próbował ścigać Kimi Raikkonen, jednak jego F2008 nie było tak idealnie spasowane z torem, jak bolid Hamiltona.

Felipe Massa oraz Fernando Alonso byli pierwszymi kierowcami z czołówki, którzy zdecydowali się na odwiedziny u swoich mechaników. Chwilę później w pit lane pojawił się Lewis Hamilton, a także Kimi Raikkonen.

Robert Kubica na swoje pierwsze tankowanie zjechał dopiero po przejechaniu 25 okrążeń. W bolidzie Polaka nie zostały wymienione opony. Krakowianin wystartował z dużą ilością paliwa. Dzięki temu nasz rodak wypracował sobie odpowiednią przewagę i po pierwszej rundzie tankowań zdołał awansować na siódme miejsce, pokonując Sebastiana Vettela z Toro Rosso.

35. okrążenie okazało się bardzo dramatyczne dla Heikki Kovalainena. Fin przebił swoją przednią, prawą oponę ledwo dojeżdżając do swoich mechaników. Kierowca McLarena powrócił na tor, jednak nie na długo. W jego bolidzie doszło do uszkodzeń, które zmusiły fińskiego zawodnika do poddania się. Na pechu Kovalainena zyskał Robert Kubica, który awansował na szóste miejsce.

Druga seria tankowań nie przyniosła żadnych zmian, ani niespodzianek. Nadal na pierwszym miejscu jechał Lewis Hamilton. Drugi był Kimi Raikkonen, do którego zaczął zbliżać się Felipe Massa.

Na siedem okrążeń przed metą doszło do kuriozalnej sytuacji. Kimi Raikkonen w dziecinny sposób, bez żadnej walki dał się wyprzedzić, jadącemu na trzecim miejscu Felipe Massie. Atak Brazylijczyka był "niezwykle zaskakujący oraz widowiskowy".

Po wyścigu o Grand Prix Chin nasz rodak nie ma już szans na zdobycie mistrzostwa świata. Robertowi Kubicy pozostaje walczyć z Kimim Raikkonenem o trzecią lokatę. Dzięki zwycięstwu Lewis Hamilton zbliżył się do upragnionego tytułu. Felipe Massa traci do Brytyjczyka siedem punktów. Ostatni wyścig sezonu 2008 odbędzie się 2 listopada w Brazylii.

Wyniki GP Chin

MKierowcaKrajZespółCzas
1 Lewis Hamilton W.Brytania McLaren 1:31:57,403
2 Felipe Massa Brazylia Ferrari +14,9
3 Kimi Raikkonen Finlandia Ferrari +16,4
4 Fernando Alonso Hiszpania Renault +18,3
5 Nick Heidfeld Niemcy BMW Sauber +28,9
6 Robert Kubica Polska BMW Sauber +33,2
7 Timo Glock Niemcy Toyota +41,7
8 Nelson Piquet Brazylia Renault +56,5
9 Sebastian Vettel Niemcy Toro Rosso +1:04,3
10 David Coulthard W.Brytania Red Bull +1:14,8
11 Rubens Barrichello Brazylia Honda +1:25,0
12 Kazuki Nakajima Japonia Williams +1:30,8
13 Sebastien Bourdais Francja Toro Rosso +1:31,4
14 Mark Webber Australia Red Bull +1:32,4
15 Nico Rosberg Niemcy Williams +1 okr.
16 Jenson Button W.Brytania Honda +1 okr.
17 Giancarlo Fisichella Włochy Force India +1 okr.
  Nie ukończyli:      
- Heikki Kovalainen Finlandia McLaren na 49 okr.
- Adrian Sutil Niemcy Force India na 13 okr.
- Jarno Trulli Włochy Toyota na 2 okr.

Klasyfikacja kierowców Formuły 1

MKierowcaKrajTeamPkt
1 Hamilton W.Brytania McLaren 94
2 Massa Brazylia Ferrari 87
3 Kubica Polska BMW 75
4 Raikkonen Finlandia Ferrari 69
5 Heidfeld Niemcy BMW 60
6 Alonso Hiszpania Renault 53
7 Kovalainen Finlandia McLaren 51
8 Vettel Niemcy Toro Rosso 30
9 Trulli Włochy Toyota 30
10 Glock Niemcy Toyota 22
11 Webber Australia Red Bull 21
12 Piquet Brazylia Renault 19
13 Rosberg Niemcy Williams 17
14 Barrichello Brazylia Honda 11
15 Nakajima Japonia Williams 9
16 Coulthard W.Brytania Red Bull 8
17 Bourdais Francja Toro Rosso 4
18 Button W.Brytania Honda 3
19 Fisichella Włochy Force India 0
20 Sutil Niemcy Force India 0
21 Sato Japonia Super Aguri 0
22 Davidson W.Brytania Super Aguri 0

Klasyfikacja konstruktorów

MTeamPkt
1 Ferrari 156
2 McLaren 145
3 BMW Sauber 135
4 Renault 72
5 Toyota 52
6 Toro Rosso 34
7 Red Bull 29
8 Williams 26
9 Honda 14
10 Force India 0
11 Super Aguri 0
Źródło artykułu: