W WRC bez zmian - na asfalcie nie ma silnych na Citroeny

Zespół Citroena podobnie jak przed dwoma laty, gdy Rajd Irlandii był rundą Mistrzostw Świata, zgarnął dublet i zdecydowanie prowadzi w klasyfikacji konstruktorów, a Sebastien Loeb po 48 zwycięstwie w karierze śrubuje swój rekord.

W tym artykule dowiesz się o:

Trzeci i ostatni dzień rywalizacji – 01 lutego 2009 roku składał się z pięciu prób. Pogoda wprawdzie nieco odpuściła zawodnikom i kibicom, ale dla startujących załóg wcale nie zniknął problem doboru ogumienia. Część z nich pozostała na nieźle spisujących się zimowych Pirelli Sottozero, a część wybrała slicki. Te ostatnie pozwalały uzyskiwać lepsze czasy, ale w zdradliwych miejscach nie dawały prawie żadnych szans.

Mikko Hirvonen właśnie dzięki slickom wygrał cztery odcinki specjalne. Było to także spowodowane tym, iż główne karty już zostały rozdane i czołowa dwójka - Sebastien Loeb i Dani Sordo musieli jedynie utrzymać swoje pozycje. Nie mniej jednak jak na Mistrza Świata przystało Loebowi przytrafiło się jedno oesowe zwycięstwo.

Dopiero poza czołową trójką toczyła się prawdziwa walka na odcinkach. Henning Solberg (Ford Focus WRC), który po drugim dniu zdołał utrzymać minimalną, sięgającą niecałych pięciu sekund przewagę nad Chrisem Atkinsonem zaliczającym pierwszy występ za kierownicą C4 WRC, już po pierwszej próbie musiał uznać wyższość Australijczyka. Ten z kolei niezbyt długo cieszył się z czwartej pozycji w rajdzie. Błąd na przedostatnim odcinku kosztował byłego kierowcę Subaru blisko półtora minuty straty i ostatecznie spadek za Norwega na piątą pozycję.

Nie mniejszy bój stoczyli Matthew Wilson (Ford Focus WRC) z kolejnym przedstawicielem Citroen Junior Rally Team - Sebastienem Ogierem. Brytyjczyk za punkt honoru postawił sobie atak na szóstą pozycję zajmowaną przez Francuza, ale dla zwycięzcy Rajdu Monte Carlo sprzed tygodnia (21-24 stycznia 2009 r.) nie miał to większego znaczenia. Jedynie na pierwszym odcinku dnia uznał on wyższość syna szefa M-Sportu oddając mu 13,4 sek., ale ostatecznie dowiózł szóste miejsce z przewagą 39,8 sek. nad Wilsonem "juniorem". Ósme miejsce utrzymał Khalid al-Qassimi (Ford Focus WRC), a do czołowej dziesiątki wjechał Eamonn Boland w jedynym Subaru w top 10, a ledwie dwanaście sekund za nim uplasował się powracający w systemie SupeRally Estończyk Urmo Ava (Citroen C4 WRC).

W klasyfikacji JWRC podobnie jak w generalce nie było sensacji – kierowcy dowieźli swoje miejsca w takiej kolejności jaką zachowali po drugim etapie. Tryumfował Aaron Burkart (Suzuki Swift S1600), przed Martinem Prokopem (Citroen C2 S1600) i Simeone Bertolotti (Suzuki Swift S1600).

Wyniki Rajdu Irlandii

MKierowcaKrajSamochódCzas
1 Sebastien Loeb Francja Citroen 2:48:25,7
2 Dani Sordo Hiszpania Citroen +1:27,9
3 Mikko Hirvonen Finlandia Ford +2:07,8
4 Henning Solberg Norwegia Ford +6:32,4
5 Chris Atkinson Australia Citroen +7:51,9
6 Sebastien Ogier Francja Citroen +10:44,0
7 Matthew Wilson Wielka Brytania Ford +11:23,8
8 Khalid al-Qassimi Zjednoczone Emiraty Arabskie Ford +14:07,9
9 Eamonn Boland Irlandia Subaru +15:23,4
10 Urmo Ava Estonia Ford +15:35,4

Punktacja kierowców WRC po Rajdzie Irlandii

MKierowcaKrajSamochódPunkty
1 Sebastien Loeb Francja Citroen 10
2 Dani Sordo Hiszpania Citroen 8
3 Mikko Hirvonen Finlandia Ford 6
4 Henning Solberg Norwegia Ford 5
5 Chris Atkinson Australia Citroen 4
6 Sebastien Ogier Francja Citroen 3
7 Matthew Wilson Wielka Brytania Ford 2
8 Khalid al-Qassimi Zjednoczone Emiraty Arabskie Ford 1

Punktacja zespołów WRC po Rajdzie Irlandii

MZespółPunkty
1 Citroen Total World Rally Team 18
2 BP Ford Abu Dhabi World Rally Team 8
3 Stobart VK M-Sport Ford Rally Team 8
4 Citroen Junior Rally Team 5

Punktacja kierowców JWRC po Rajdzie Irlandii

MKierowcaKrajSamochódPunkty
1 Aaron Burkart Niemcy Suzuki 10
2 Martin Prokop Czechy Citroen 8
3 Simeone Bertolotti Włochu Suzuki 6
4 Yoann Bonato Francja Suzuki 5
5 Kevin Abbring Holandia Renault 4
6 Luca Griotti Włochy Renault 3
Źródło artykułu: