Jerzy Dudek zdradza, jak radzić sobie z presją

Na rynku wydawniczym ukazała się książka Jerzego Dudka i Pawła Harbata "Pod presją" - jak wytrzymałość psychiczna pozwala zwyciężać. To druga pozycja współautorstwa byłego bramkarza, pierwsza - "Uwierzyć w siebie. Do przerwy 0:3" - została wydana w 2005 roku.

W tym artykule dowiesz się o:

- Bez Jurka nie byłoby tej książki. Cała jej atrakcyjność, to połączenie dwóch aspektów: doświadczenia i kariery Jurka oraz zebrania wiedzy, a następnie skompilowania tego w całość. Książka jest tak zrobiona, żeby każdy z obszarów psychologicznych był zobrazowany tym, co się działo w życiu Jerzego Dudka - mówił podczas spotkania promującego "Pod presją" Paweł Harbat, współautor książki, psycholog sportowy. Przy czym zapewnił, że ta pozycja wydawnicza jest skierowana nie tylko do sportowców, ale dla każdego, kto w życiu codziennym zmaga się z presją wyniku.

- Ta książka nie jest biografią, to jedyna pozycja na rynku o takim charakterze. Jest to taki poradnik psychologii sportu połączony z moim doświadczeniami i fachowymi ekspertyzami Pawła. Ta koncepcja się świetnie komponuje. Paweł zaproponował współpracę, żebyśmy przeanalizowali moje doświadczenia. Bo bez presji nie da się żyć, ona towarzyszy nam cały czas, tylko trzeba się nauczyć ją kontrolować. Są poruszane też doświadczenia spoza życia piłkarskiego. Na początku mieliśmy koncept, że to ma być książka dla sportowców, ale to może być pozycja tak naprawdę dla wszystkich, żeby skonfrontowali swoje doświadczenia odnośnie do radzenia sobie z presją - mówił Jerzy Dudek.

Okładka książki "Pod presją".
Okładka książki "Pod presją".

Na 207 stronach opisywane są poszczególne wydarzenia z życia byłego bramkarza Feyenoordu, Liverpoolu, Realu Madryt i reprezentacji Polski opatrzone analizą psychologa sportowego. - Najbardziej presja dotyczyła mnie wtedy, kiedy byłem mały, kiedy grałem np. w III lidze. Nie umiałem sobie z tym radzić, nie wiedziałem, jak to robić. Miałem szczęście, że nigdy nie czułem się produktem skończonym. W jakiś sposób zawsze chciałem być mądrzejszy i radzić sobie coraz lepiej - opowiadał Dudek.

Jaka była recepta piłkarza na opanowanie przedmeczowego stresu? - Ucieczka w rutynę pomaga. Wszyscy pytają mnie, czy nie mam rytuałów przedmeczowych. A ja zawsze starałem się uciekać w rutynę i robić rzeczy, nad którymi mam kontrolę. Na przykład: po spacerze i obiedzie zawsze był czas na drzemkę poobiednią. Starałem się nie spać, miałem zawsze pod ręką książkę, żeby uciekać myślami. Często jest tak, że sportowiec spala się przed meczem, bo jego mózg traci zbyt wiele energii na myślenie do pierwszego gwizdka i w momencie wyjścia na boisko nogi się trzęsą i nic nie wychodzi - analizował Jerzy Dudek.

Książkę "Pod presją" można nabyć w sieci salonów Empik. Planowane są również spotkania Jerzego Dudka z kibicami, m.in. w Katowicach, Krakowie i Warszawie.

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.