Tak wynika z raportu opublikowanego przez firmę doradczą Ernst & Young. Ta po raz czwarty prześwietliła najbardziej zamożne kluby z Polski. Legia przerwała dominację Lecha Poznań, który wygrywał poprzednie trzy edycje.
- Przychody klubów Ekstraklasy, w porównaniu z poprzednim rokiem, zwiększyły się o 19 procent. Trudno jest znaleźć inne dziedziny, które zanotowały taki postęp. Przecież jest kryzy. Tego typu wzrost, to na pewno optymistyczna wiadomość dla naszej piłki na przyszłość
- powiedział Krzysztof Sachs z Ernst & Young.
W poprzednich latach, jeśli chodzi o przychody, najlepszy był Lech Poznań, który musiał tym razem uznać wyższość nie tylko Legii, ale także Wisły. - To efekt gry Legii i Wisły w Lidze Europejskiej. Lechowi tym razem zabrakło wpływów z tych rozgrywek. Poza tym Lech nie mógł sobie po stronie przychodów zapisać tak spektakularnego transferu, jakim było sprzedanie za 20 mln złotych Roberta Lewandowskiego. W zestawieniu za 2012 roku, które w przyszłości otrzymamy, spore przychody z transferów będzie mogła sobie dopisać Legia. Zimą 2012 roku sprzedała przecież Ariela Borysiuka, Macieja Rybus i Marcina Komorowskiego - dodał Sachs.
17 klubów Ekstraklasy wygenerowało w 2011 roku 441,6 mln złotych przychodów. - Gdy trzy lata temu publikowaliśmy pierwszy raport, przychody klubów zamknęły się w kwocie 320 mln złotych. Gdybyśmy mieli dane z Polonii Warszawa, pewnie granica pół miliarda zostałaby przekroczona. W klubie z Konwiktorskiej latem było jednak spore zamieszanie i nie otrzymaliśmy danych - oznajmił Sachs.
W Polsce z roku na rok powstaje coraz więcej nowych stadionów. Tylko patrzeć, jak doczekamy się sezonu w Ekstraklasie, w którym każdy klub będzie miał nowoczesny stadion. Jak na razie frekwencja na nowych stadionach rośnie, ale nie robi specjalnie wielkiej różnicy w budżetach klubów. W minionym sezonie frekwencja na meczach najwyższej klasy rozgrywkowej wzrosła ledwie o 6 procent. Na każdy mecz w Ekstraklasie przychodzi średnio 8 800 kibiców. - Póki co wpływy ze sprzedaży biletów wzrosły z 55 mln złotych w 2010 roku, do 67,5 mln złotych w 2011 roku - powiedział Sachs.
Mamy kilka naprawdę wysokiej jakości stadionów. Może nie są one najlepsze w Europie, ale śmiało można stwierdzić, że trzymają duży poziom. Ich oddanie nie ma póki co jeszcze ogromnego przełożenia na przychody klubów. Widać to choćby po sprzedaży klubowych koszulek. - Średnia na meczach Bundesligi, to około 50 tys. kibiców. W Niemczech każdy klub sprzedaje średnio w ciągu sezonu 50 tys. koszulek, każda kosztuje 80 euro. Polskie kluby sprzedają zaś w sezonie średnio po cztery tysiące koszulek. Tu, jeśli chodź o dochody, nasze kluby mają duże rezerwy - stwierdził Sachs.
Najbardziej medialnym klubem w Polsce jest Legia, która wyprzedziła Lecha Poznań. - Legia miała największą średnią frekwencję na meczach. Na stadion Legii przychodziło średnio ponad 20 tys. kibiców, w Poznaniu nieco ponad 15 tys. - oznajmił Sachs. Jeśli chodzi o medialność klubu, to za wspomnianą dwójką plasują się, Wisła, Lechia oraz Śląsk. Praktycznie standardem w Ekstraklasie są karty klubowe. - Najwięcej, bo 170 tys. wyrobionych kart kibica ma Legia Warszawa. Drugi jest Lech. Klub z Poznania wyrobił około 100 tys. kart - oznajmił Sachs.
Wiele klubów gra na nowoczesnych stadionach, ale niemal wszystkie je wynajmują. - Tylko Zagłębie Lubin może pochwalić się, że jest właścicielem stadionu na, którym rozgrywa mecze w roli gospodarza - powiedział Sachs. Paradoksalnie to jednak Zagłębie ponosiło największe nakłady na każdy zdobyty punkt w lidze. - Każdy punkt "kosztował" Zagłębie ponad milion złotych. Podbeskidzie, które okazało się tu najlepsze, zanotowało 107 tys. złotych - zakończył Sachs.
Przychody klubów w 2011 roku
1. Legia Warszawa 67 633 000 złotych
2. Wisła Kraków 64 235 000
3. Lech Poznań 50 552 000
4. Zagłębie Lubin 40 239 000
5. Cracovia 31 894 000
6. Jagiellonia Białystok 30 320 000
7. Śląsk Wrocław 29 236 000
8. Lechia Gdańsk 25 582 000
9. GKS Bełchatów 20 110 000
10. Górnik Zabrze 19 587 000
11. Widzew Łódź 18 386 000
12. Korona Kielce 12 823 000
13. Ruch Chorzów 10 025 000
14. Podbeskidzie Bielsko-Biała 6 640 000
15. ŁKS Łódź 6 578 000
16. Pogoń Szczecin 5 790 000
17. Piast Gliwice 2 929 000
18. Polonia Warszawa (nie udostępniła danych)
Kosz zdobytego punktu w sezonie 2011/2012
1. Zagłębie Lubin 1 191 000 złotych
2. Legia Warszawa 965 000
3. Lech Poznań 895 000
4. Cracovia 867 000
5. Lechia Gdańsk 801 000
6. Wisła Kraków 745 000
7. GKS Bełchatów 602 000
8. Górnik Zabrze 568 000
9. Widzew Łódź 561 000
10. Jagiellonia Białystok 514 000
11. Śląsk Wrocław 500 000
12. Korona Kielce 435 000
13. Ruch Chorzów 361 000
14. ŁKS Łódź 192 000
15. Pogoń Szczecin 190 000
16. Piast Gliwice 157 000
17. Podbeskidzie Bielsko-Biała 107 000
18. Polonia Warszawa (nie udostępniła danych)
Wartość pierwszej jedenastki w sezonie 2011/2012
1. Legia Warszawa 29 800 000 złotych
2. Wisła Kraków 27 600 000
3. Lech Poznań 17 000 000
4. Śląsk Wrocław 14 400 000
5. Ruch Chorzów 12 000 000
6. Zagłębie Lubin 10 350 000
7. Lechia Gdańsk 10 200 000
8. Korona Kielce 9 300 000
9. Jagiellonia Białystok 9 150 000
10. Górnik Zabrze 6 950 000
11. GKS Bełchatów 6 800 000
12. Widzew Łódź 6 100 000
13. Pogoń Szczecin 5 900 000
14. Polonia Warszawa 5 700 000
15. Podbeskidzie Bielsko-Biała 5 150 000
16. Piast Gliwice 4 300 000
17. Cracovia 3 450 000
18. ŁKS Łódź 2 100 000
Ilość wyrobionych kart kibica
1. Legia Warszawa 170 000
2. Lech Poznań 100 000
3. Wisła Kraków 67 220
4. Widzew Łódź 55 319
5. Lechia Gdańsk 49 500
6. Górnik Zabrze 39 811
7. Cracovia 25 000
8. Korona Kielce 22 511
9. ŁKS Łódź 18 000
10. Zagłębie Lubin 17 000
11. Śląsk Wrocław 16 000
12. Pogoń Szczecin 14 780
13. Podbeskidzie Bielsko-Biała 11 050
14. Ruch Chorzów 9 949
15. Jagiellonia Białystok 8 920
16. GKS Bełchatów 4 520
17. Piast Gliwice 2 233
18. Polonia Warszawa (nie udostępniła danych)