67 mln złotych przychodów Legii Warszawa, najwięcej w naszej Ekstraklasie

Legia Warszawa wygrała ranking polski klubów jeśli chodzi o wartość przychodów. W 2011 roku osiągnęła przychody w wysokości ponad 67 mln złotych.

W tym artykule dowiesz się o:

Tak wynika z raportu opublikowanego przez firmę doradczą Ernst & Young. Ta po raz czwarty prześwietliła najbardziej zamożne kluby z Polski. Legia przerwała dominację Lecha Poznań, który wygrywał poprzednie trzy edycje.
- Przychody klubów Ekstraklasy, w porównaniu z poprzednim rokiem, zwiększyły się o 19 procent. Trudno jest znaleźć inne dziedziny, które zanotowały taki postęp. Przecież jest kryzy. Tego typu wzrost, to na pewno optymistyczna wiadomość dla naszej piłki na przyszłość

- powiedział Krzysztof Sachs z Ernst & Young.

W poprzednich latach, jeśli chodzi o przychody, najlepszy był Lech Poznań, który musiał tym razem uznać wyższość nie tylko Legii, ale także Wisły. - To efekt gry Legii i Wisły w Lidze Europejskiej. Lechowi tym razem zabrakło wpływów z tych rozgrywek. Poza tym Lech nie mógł sobie po stronie przychodów zapisać tak spektakularnego transferu, jakim było sprzedanie za 20 mln złotych Roberta Lewandowskiego. W zestawieniu za 2012 roku, które w przyszłości otrzymamy, spore przychody z transferów będzie mogła sobie dopisać Legia. Zimą 2012 roku sprzedała przecież Ariela Borysiuka, Macieja Rybus i Marcina Komorowskiego - dodał Sachs.

17 klubów Ekstraklasy wygenerowało w 2011 roku 441,6 mln złotych przychodów. - Gdy trzy lata temu publikowaliśmy pierwszy raport, przychody klubów zamknęły się w kwocie 320 mln złotych. Gdybyśmy mieli dane z Polonii Warszawa, pewnie granica pół miliarda zostałaby przekroczona. W klubie z Konwiktorskiej latem było jednak spore zamieszanie i nie otrzymaliśmy danych - oznajmił Sachs.

W Polsce z roku na rok powstaje coraz więcej nowych stadionów. Tylko patrzeć, jak doczekamy się sezonu w Ekstraklasie, w którym każdy klub będzie miał nowoczesny stadion. Jak na razie frekwencja na nowych stadionach rośnie, ale nie robi specjalnie wielkiej różnicy w budżetach klubów. W minionym sezonie frekwencja na meczach najwyższej klasy rozgrywkowej wzrosła ledwie o 6 procent. Na każdy mecz w Ekstraklasie przychodzi średnio 8 800 kibiców. - Póki co wpływy ze sprzedaży biletów wzrosły z 55 mln złotych w 2010 roku, do 67,5 mln złotych w 2011 roku - powiedział Sachs.

Mamy kilka naprawdę wysokiej jakości stadionów. Może nie są one najlepsze w Europie, ale śmiało można stwierdzić, że trzymają duży poziom. Ich oddanie nie ma póki co jeszcze ogromnego przełożenia na przychody klubów. Widać to choćby po sprzedaży klubowych koszulek. - Średnia na meczach Bundesligi, to około 50 tys. kibiców. W Niemczech każdy klub sprzedaje średnio w ciągu sezonu 50 tys. koszulek, każda kosztuje 80 euro. Polskie kluby sprzedają zaś w sezonie średnio po cztery tysiące koszulek. Tu, jeśli chodź o dochody, nasze kluby mają duże rezerwy - stwierdził Sachs.

Najbardziej medialnym klubem w Polsce jest Legia, która wyprzedziła Lecha Poznań. - Legia miała największą średnią frekwencję na meczach. Na stadion Legii przychodziło średnio ponad 20 tys. kibiców, w Poznaniu nieco ponad 15 tys. - oznajmił Sachs. Jeśli chodzi o medialność klubu, to za wspomnianą dwójką plasują się, Wisła, Lechia oraz Śląsk. Praktycznie standardem w Ekstraklasie są karty klubowe. - Najwięcej, bo 170 tys. wyrobionych kart kibica ma Legia Warszawa. Drugi jest Lech. Klub z Poznania wyrobił około 100 tys. kart - oznajmił Sachs.

Wiele klubów gra na nowoczesnych stadionach, ale niemal wszystkie je wynajmują. - Tylko Zagłębie Lubin może pochwalić się, że jest właścicielem stadionu na, którym rozgrywa mecze w roli gospodarza - powiedział Sachs. Paradoksalnie to jednak Zagłębie ponosiło największe nakłady na każdy zdobyty punkt w lidze. - Każdy punkt "kosztował" Zagłębie ponad milion złotych. Podbeskidzie, które okazało się tu najlepsze, zanotowało 107 tys. złotych - zakończył Sachs.

Przychody klubów w 2011 roku

1. Legia Warszawa                     67 633 000 złotych
2. Wisła Kraków                         64 235 000
3. Lech Poznań                          50 552 000
4. Zagłębie Lubin                        40 239 000
5. Cracovia                                31 894 000
6. Jagiellonia Białystok               30 320 000
7. Śląsk Wrocław                       29 236 000
8. Lechia Gdańsk                       25 582 000
9. GKS Bełchatów                      20 110 000
10. Górnik Zabrze                       19 587 000
11. Widzew Łódź                        18 386 000
12. Korona Kielce                       12 823 000
13. Ruch Chorzów                      10 025 000
14. Podbeskidzie Bielsko-Biała      6 640 000
15. ŁKS Łódź                               6 578 000
16. Pogoń Szczecin                     5 790 000
17. Piast Gliwice                          2 929 000
18. Polonia Warszawa (nie udostępniła danych)

Kosz zdobytego punktu w sezonie 2011/2012
1. Zagłębie Lubin                         1 191 000 złotych
2. Legia Warszawa                         965 000
3. Lech Poznań                              895 000
4. Cracovia                                    867 000
5. Lechia Gdańsk                           801 000
6. Wisła Kraków                             745 000
7. GKS Bełchatów                          602 000
8. Górnik Zabrze                            568 000
9. Widzew Łódź                             561 000
10. Jagiellonia Białystok                 514 000
11. Śląsk Wrocław                         500 000
12. Korona Kielce                          435 000
13. Ruch Chorzów                         361 000
14. ŁKS Łódź                                192 000
15. Pogoń Szczecin                      190 000
16. Piast Gliwice                           157 000
17. Podbeskidzie Bielsko-Biała       107 000
18. Polonia Warszawa (nie udostępniła danych)
Wartość pierwszej jedenastki w sezonie 2011/2012

1. Legia Warszawa                    29 800 000 złotych
2. Wisła Kraków                        27 600 000
3. Lech Poznań                        17 000 000
4. Śląsk Wrocław                      14 400 000
5. Ruch Chorzów                      12 000 000
6. Zagłębie Lubin                      10 350 000
7. Lechia Gdańsk                     10 200 000
8. Korona Kielce                         9 300 000
9. Jagiellonia Białystok               9 150 000
10. Górnik Zabrze                      6 950 000
11. GKS Bełchatów                   6 800 000
12. Widzew Łódź                       6 100 000
13. Pogoń Szczecin                  5 900 000
14. Polonia Warszawa               5 700 000
15. Podbeskidzie Bielsko-Biała  5 150 000
16. Piast Gliwice                       4 300 000
17. Cracovia                             3 450 000
18. ŁKS Łódź                            2 100 000

Ilość wyrobionych kart kibica
1. Legia Warszawa                      170 000
2. Lech Poznań                           100 000
3. Wisła Kraków                            67 220
4. Widzew Łódź                             55 319
5. Lechia Gdańsk                          49 500
6. Górnik Zabrze                            39 811
7. Cracovia                                    25 000
8. Korona Kielce                             22 511
9. ŁKS Łódź                                   18 000
10. Zagłębie Lubin                          17 000
11. Śląsk Wrocław                         16 000
12. Pogoń Szczecin                       14 780
13. Podbeskidzie Bielsko-Biała       11 050
14. Ruch Chorzów                           9 949
15. Jagiellonia Białystok                  8 920
16. GKS Bełchatów                         4 520
17. Piast Gliwice                             2 233
18. Polonia Warszawa (nie udostępniła danych)

Komentarze (1)
avatar
Amadeusz
1.10.2012
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Patrząc na frekwencję, trocchę dziwnie wygląda ilość wyrobionych kart kibica Widzewa i Górnika przyrównując do Śląska... To chyba pokazuje jak bardzo są tam potrzebne stadiony :)