Cupiał stracił zapał, Wisła dawny blask

Pojedynek Lecha Poznań z CSKA Moskwa oraz konfrontacje Białej Gwiazdy z Tottenhamem Hotspur pokazują, jak bardzo zmienił się układ sił polskich drużyn. Lech gra pięknie i z polotem, regularnie się wzmacnia, a także rozwija marketing. Wisła zaś traci na jakości i prestiżu i właściwie dziś liczy się tylko w ekstraklasie.

3 lata udręki

Wspominając niedaleką przeszłość, ciężko dopatrzeć się w niej wyraźnych pozytywów w grze Białej Gwiazdy w europejskich pucharach. W sezonie 2006/07 awansowała do fazy grupowej Pucharu UEFA, eliminując SV Mattersburg oraz Iraklis Saloniki. W rundzie zasadniczej trafiła na zespoły Blackburn Rovers, AS Nancy, Feyenoordu i FC Basel. Przegrała trzy spotkania, wygrała jedno i zajęła czwarte, przedostatnie miejsce w tabeli. W sezonie 2007/08 w ogóle nie wystąpiła w rozgrywkach międzynarodowych, bo zajęła dopiero ósme miejsce w lidze. W bieżącym sezonie pożegnała się z Ligą Mistrzów, ulegając FC Barcelonie, oraz z Pucharem UEFA, nie dając rady Tottenhamowi Hotspur.

Wisła dziś praktycznie nie ma kim straszyć. W pierwszej jedenastce występują głównie zawodnicy wiekowi, reprezentujący czerwono-białe barwy co najmniej od kilku sezonów; zawodnicy, którzy podejmowali próby wyjechania na zachód, ale im to zwyczajnie nie wyszło. Mowa o: Radosławie Sobolewskim, Mauro Cantoro, Marku Zieńczuku, Pawle i Piotrze Brożkach czy Marcinie Baszczyńskim. Piłkarze ci (wyłączając Brożków) sięgają "trzydziestki" i prawdopodobnie najlepsze lata kariery mają już za sobą.

Transferowe dno

Ruchy transferowe Białej Gwiazdy wołają o pomstę do nieba. W ciągu ostatnich czterech lat Wisła zarobiła grubo ponad 12 milionów euro na sprzedaży zawodników. W tym okresie kupiła graczy za łączną sumę ok. 2,5 miliona euro (wydała niewiele więcej niż Lech tylko podczas ostatniego okienka transferowego).

Wielu fachowców w różnych dziedzinach mówi, ze statystyki nie odzwierciedlają stanu faktycznego danej sprawy. Zakładając, że ich teza jest błędna, można dojść do prostego wniosku. Od kilku lat Wisła pozbywa się swoich najlepszych graczy, przez co traci na jakości i coraz słabiej radzi sobie w europejskich pucharach.

Cupiał-skąpiec

Winą za ten stan rzeczy można przede wszystkim obarczyć właściciela klubu, Bogusława Cupiała. W gorącej wodzie kąpany myślał, że budowa drużyny to kwestia 2-3 lat. Gorliwie wyłożył swoje pieniądze, ale gdy okazało się, że sukces łatwo nie przychodzi, zaczął dążyć do tego, by "odbić sobie" to, co zainwestował. W pewnym momencie Wisła przestała przypominać sprawnie funkcjonujący i mądrze poukładany klub, a jedynie firmę, która musi na siebie zarabiać, by dać na chleb swoim pracownikom.

Myślenie właściciela klubu de facto zaczęło obracać się przeciwko niemu. Awans do europejskich pucharów (a zwłaszcza do Champions League) niesie za sobą wymierne korzyści materialne. Stadion wypełnia się po brzegi, wokół klubu rodzi się duże zainteresowanie marketingowe, a sprzedaż praw do transmisji meczów na najwyższym poziomie to kolejny zastrzyk finansowy, w dodatku całkiem spory, mając na uwadze polskie realia. Cupiał zapomniał o tych prawidłach. Popadł w chorobliwy wręcz minimalizm, oszczędzając na czym się tylko da.

Dziś Wisła nieźle radzi sobie w ekstraklasie, ale tylko w niej. Silny blok obronny, złożony z dobrych i doświadczonych zawodników, to właściwie największy atut tego zespołu. Minusów jest jednak więcej. Brak dobrego bramkarza, brak młodych i kreatywnych środkowych pomocników, brak klasowych napastników (jeden Brożek to trochę mało). Brak, brak, brak... Aż chciałoby się spytać: z czym do ludzi? O ile porażkę z FC Barceloną w dwumeczu można jak najbardziej zrozumieć, o tyle klęskę z pogrążonym w chaosie Tottenhamem już niekoniecznie. Oczywiście, łatwo jest szydzić z Wisły bez końca, że od dawna nie potrafi nas godnie reprezentować na szerszej arenie, ale nie o to chodzi. Najgorsze, że wszelkie obietnice transferowe i pucharowe nie mają pokrycia w rzeczywistości, są zwyczajnie wyssane z palca. Że umiera pewna legenda, którą jeszcze kilka lat temu cały polski piłkarski światek mógł się chełpić.

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.