Dlaczego Belgia została liderem? Skomplikowane zasady tworzenia rankingu FIFA

To spore zaskoczenie, że w listopadowym rankingu FIFA na czele znajduje się reprezentacja Belgii. Jakie czynniki zadecydowały o tym, że Czerwone Diabły wyprzedziły Niemcy i Argentynę?

W tym artykule dowiesz się o:

Obecne zasady tworzenia rankingu FIFA obowiązują od 2006 roku. Podstawowa zasada to uwzględnianie meczów poszczególnych reprezentacji tylko z ostatnich czterech lat, przy czym im dawniej rozegrane spotkanie, tym mniejsza wartość każdego punktu.

Punkty za każdy rozegrany mecz można obliczyć według wzoru przedstawianego przez światową federację na oficjalnej stronie internetowej: P = M x I x T x C. Od czego zależy liczba punktów za każdy wskaźnik?

We współczynniku "M" można otrzymać od 0 do 3 punktów:

0 - porażka po 90 minutach albo w dogrywce
1 - porażka po rzutach karnych albo remis
2 - wygrana po rzutach karnych
3 - wygrana po 90 minutach albo po dogrywce

Spore znaczenie ma współczynnik "I" liczony od 1 do 4 w następujący sposób:

1 - mecz towarzyski
2,5 - mecz eliminacji MŚ albo mistrzostw danego kontynentu
3 - mecz w finałach mistrzostw kontynentu (np. Euro) i Pucharze Konfederacji
4 - mecz w finałach MŚ

O otrzymaniu liczby punktów za współczynnik "T" decyduje pozycja przeciwnika w rankingu FIFA poprzedzającym spotkanie:

50 - (minus) miejsce w rankingu - dotyczy rywali zajmujących 150. i niższą pozycję
200 - (minus) miejsce w rankingu - dotyczy rywali zajmujących pozycje od 2. do 149.
200 - dotyczy drużyn grających z liderem rankingu FIFA

Współczynnik "C" jest determinowany siłą poszczególnych konfederacji, przy czym w przypadku rozgrywania spotkań pomiędzy zespołami z różnych kontynentów wyciągana jest średnia współczynników:

0,85 - dla Azji, Afryki, Ameryki Północnej i Oceanii
0,99 - dla Europy
1,00 - dla Ameryki Południowej

Punkty zdobyte w danym roku są sumowane i dzielone przez liczbę rozegranych spotkań, toteż znaczenie ma każda porażka. Obliczona średnia jest mnożona współczynnik od 1 do 0,2 w zależności od tego, kiedy rozegrany został mecz według wzoru:

1 - jeśli mecz został rozegrany do 12 miesięcy temu
0,5 - jeśli mecz został rozegrany od 13 do 24 miesięcy temu
0,3 - jeśli mecz został rozegrany od 15 do 36 miesięcy temu
0,2 - jeśli mecz został rozegrany od 37 do 48 miesięcy temu

Belgowie na początku czteroletniego okresu nie osiągali rewelacyjnych wyników, w szczególności w ogóle nie uczestniczyli w Euro 2012. Doskonale wypadli natomiast w eliminacjach MŚ 2014 (8 zwycięstw, 2 remisy) oraz kwalifikacjach do Euro 2016 (7 wygranych, 2 remisy), a podczas mundialu triumfowali aż w 4 spotkaniach. Wygrali też mnóstwo meczów towarzyskich - m.in. ze Słowacją, USA, Szwecją, Australią, Islandią oraz Francją.

Analiza rankingu FIFA prowadzi do wniosku, że w założeniu kryteria jego tworzenia są racjonalne, choć brany pod uwagę okres mógłby być dłuższy dla oddania rzeczywistej siły poszczególnych reprezentacji. Wydaje się również, iż różnica we współczynnikach konfederacji jest zbyt mała (od 0,85 do 1,00), uwzględniając, że wygrywanie meczów w Europie jest znacznie trudniejsze niż w Azji czy Oceanii.

#dziejesiewsporcie: Falcao zadziwia techniką

Komentarze (17)
Rychubyd
7.11.2015
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Na zdrowy rozum Belgia nie powinna łapać się do top 10, a prawdopodobnie także do top 15, co nie zmienia faktu, że jeszcze 5 lat temu - podobnie jak Austria, Walia czy Islandia - Belgia nic nie Czytaj całość
avatar
piotruspan661
6.11.2015
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
...i w ten sposób racjonalne kryteria prowadzą do irracjonalnych wyników. 
avatar
Pan wszystkich Panów
6.11.2015
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Podejrzewam,że większość wczorajszych cwaniaczków dla których pierwsze miejsce Belgii było normalne , już siedzi teraz na doopie i gwizda. Sa myślałem,że piją alko i kręcą butelką. 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.