Zmiany w prawie autorskim, czyli jak Parlament Europejski uderzy w kibiców

Getty Images / Borussia Dortmund
Getty Images / Borussia Dortmund

Największe ligi europejskie protestują przeciwko wprowadzeniu zmian w prawie autorskim. Jeśli im się nie uda, może to oznaczać uderzenie w kulturę kibicowską na niespotykaną dotychczas skalę.

W tym artykule dowiesz się o:

Robiłeś zdjęcia na meczu i wrzucałeś na ulubiony portal albo montowałeś filmiki z akcjami ulubionego piłkarza na YouTube? Teraz nie będzie to już możliwe. Parlament Europejski planuje wprowadzenie nowelizacji prawa autorskiego, która będzie potężnym ciosem w kulturę kibicowską.

Trzy największe ligi europejskie: Bundesliga, La Liga i Premier League, na początku grudnia zaprotestowały przeciwko nowej dyrektywie w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym. Pojawiły się głosy, że jeśli im się nie uda, kibice nie będą już mogli oglądać kompilacji najlepszych akcji swoich ulubionych piłkarzy. Co więcej, nawet opublikowanie filmiku z trybun zrobionego telefonem, będzie mogło spowodować proces o odszkodowanie.

Namiastkę tego prawa, zwanego potocznie ACTA 2, mamy obecnie w Polsce. Nie ma przykładowo możliwości obejrzenia najlepszych akcji Rafała Wolskiego z Lechii Gdańsk czy Filipa Starzyńskiego z Zagłębia Lubin, ale można sobie do woli oglądać zwody Leo Messiego, Cristiano Ronaldo czy Edena Hazarda. Wprowadzenie nowego prawa zlikwiduje taką możliwość. Ale pójdzie znacznie dalej. Zakazane będzie prawdopodobnie również wrzucanie filmików z trybun robionych np. telefonem komórkowym. Treści będą wyłapywane przez specjalne filtry i blokowane.

- Wyobraźmy sobie taką sytuację, że jestem w Paryżu i robię zdjęcie Wieży Eiffla. Jeśli wrzucę ją na Facebooka, jego algorytm może zablokować mi zdjęcie, bo istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że już wcześniej ktoś wrzucił niemal identyczne zdjęcie. Biorąc pod uwagę, że codziennie robi tam zdjęcia pewnie kilkadziesiąt tysięcy ludzi, jest to niemal pewne – porównuje Michał Kanownik, prezes związku "Cyfrowa Polska".

- Dotychczas to, że ktoś nagrał na stadionie pół minuty filmiku z trybun, na pewno nie naruszało interesów drużyn czy właściciela praw. Po wejściu dyrektywy platforma typu YouTube będzie to musiała z automatu zablokować - dodaje.

Ligi zorientowały się, że może to bardzo mocno w nie uderzyć. Nowe prawo będzie więc działać jedynie w interesie wielkich nadawców a kompletnie ograniczy małych twórców. A co ze zdjęciami? - Tego jeszcze nie wiemy, zobaczymy jak zareaguje algorytm. Nie wiemy też co będzie się działo z filmikami i zdjęciami promocyjnymi zamieszczanymi przez kluby - mówi Michał Kanownik. I ostrzega, że operacja łączy się z kolosalnymi kosztami dla platform. Sam silnik Youtube do wychwytywania treści łamiących prawa autorskie kosztuje ok. miliarda dolarów. Teraz dojdą do tego jeszcze dodatkowi prawnicy. A to oznacza, że mniejsze platformy będą wolały po prostu usuwać film.

Z kolei Janusz Piotr Kolczyński, partner zarządzający z kancelarii radcowskiej C.R.O.P.A, specjalizującej się m.in. w prawie autorskim, dodaje, że dotychczas to wyłącznie złamanie wewnętrznego regulaminu imprezy sportowej (np.robienie zdjęć, kręcenie filmów mimo zakazu) mogło powodować np.wyproszenie z obiektu itd. Teraz sprawa ma iść dalej, to samo nagrywanie i rozpowszechnianie publikacji może być niedozwolone. Dodatkowo powodować procesy. Natomiast nie widzi zagrożenia dla kibica robiącego filmy na użytek niekomercyjny.

- Niewątpliwie Unia Europejska dąży do wprowadzenia nowego zakazu stadionowego służącego tym razem blokowaniu nielegalnie utrwalonych treści sportowych. Nowe prawo pokrewne ma służyć tylko organizatorom imprez sportowych, a więc w praktyce najczęściej klubom sportowym. Blokowanie ma być możliwe tylko wtedy, gdy treści sportowe będą wykorzystywane do innego celu niż osobistego. Z tej perspektywy nie widzę dużego zagrożenia dla indywidualnych praw kibiców. Bardziej chodzi o ukrócenie możliwości komercyjnego wykorzystywania transmisji sportowych lub ich części. Jeśli ktoś uczyni sobie z tego źródło dochodów, być może zostanie poproszony o podzielenie się zyskiem z organizatorem imprezy sportowej. Dostrzegam tu także próbę wywarcia nacisku na pośredników, dostawców treści, portale takie jak: Youtube itd., które będą musiały podzielić się przychodami z organizatorami imprez sportowych z tytułu rozpowszechnianych treści sportowych kibiców - zaznacza Janusz Piotr Kolczyński.

Michał Kanownik podkreśla, że sprawa jest znacznie szersza i nie dotyczy jedynie środowiska kibicowskiego.

- Wyobraźcie sobie pustynię w internecie dla tematów, które was interesują. Co zostanie zablokowane? Większość nieoficjalnych teledysków, filmy edukacyjne takie jak np. "Historia bez cenzury", muzyczne covery fanów, mashupy czyli każdy blend (kompozycje składające się z fragmentów różnych utworów), parodie czy choćby produkcje Youtuberów, którzy nagrywają gry i o nich opowiadają. Ogólnie będzie to koniec internetu jaki znamy - ostrzega Kanownik.

ZOBACZ WIDEO "Piłka z góry". Wisła Kraków ma kłopot. "Może dojść do spektakularnej wywrotki"

Komentarze (41)
avatar
Robert Kolakowski
8.12.2018
Zgłoś do moderacji
0
2
Odpowiedz
Miejmy nadzieje, ze Chinczycy zaczna sie interesowac Ekstraklasa. I jak tu nie lubic Chin? 
avatar
Extraklapa
8.12.2018
Zgłoś do moderacji
2
2
Odpowiedz
Od dawna to wszystko zmierza w kierunku Związku Socjalistycznych Republik Europejskich....
Pora wypisać się z tego gów..a. 
avatar
GMK36
8.12.2018
Zgłoś do moderacji
3
3
Odpowiedz
,,Mój kolega stał się niedawno ofiarą przemocy ze strony propagandzistów nowego świata. Otóż jego klasa w szkole otrzymała ankietę z pytaniem „Za co najbardziej cenisz Fundusze Europejskie?”. Czytaj całość
avatar
Łysy.84
8.12.2018
Zgłoś do moderacji
2
4
Odpowiedz
Z jednej strony to jest dobre bo nikt juz nie wrzuci do sieci Twojego zdjecia bez Twojej zgody koniec z piractwem 
avatar
EM Wu
8.12.2018
Zgłoś do moderacji
5
3
Odpowiedz
UNIA=NAJGORSZA KOMUNA jak w KRLD 

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.