Tomasz Skrzypczyński: Upada mit Mourinho (komentarz)

Getty Images / Alex Livesey / Na zdjęciu: Jose Mourinho
Getty Images / Alex Livesey / Na zdjęciu: Jose Mourinho

Z kolejnego klubu odchodzi w niesławie. Kiedyś uznawany za najlepszego trenera na świecie, dziś częściej uznawany za ignoranta i toksycznego szkoleniowca, który potrafi pokłócić się z każdym. Powoli upada mit wielkiego Jose Mourinho.

W otchłaniach internetu można znaleźć takie wideo nagrane przez włoską telewizję - odchodzący z Interu Mediolan Jose Mourinho jest żegnany przez piłkarzy Nerazzurrich. Jeden z nich, Marco Materazzi, twardy i bezwzględny obrońca, rzuca mu się na szyję i płacze.

Wówczas, w 2010 roku, Jose Mourinho był na absolutnym topie. Właśnie zdobył z Interem mistrzostwo Włoch, Puchar Włoch i wygrał Ligę Mistrzów. W Lombardii wyżej od niego był tylko Pan Bóg. I był to ostatni taki moment w jego dotychczasowej karierze.

Minęło osiem lat i Portugalczyk jest bardzo nisko. Jego metody się wyczerpały - tak chyba trzeba nazwać zwolnienie go z Manchesteru United jeszcze w trakcie rundy jesiennej. Pod jego wodzą drużyna zanotowała najgorszą rundę w Premier League od 28 lat.

Mourinho, wielki "The Special One" odchodzi w niesławie, skonfliktowany z piłkarzami, nierozumiany przez kibiców, wchodzący w kolejne wojny z dziennikarzami. To ostatnie zawsze było znakiem szczególnym jego pracy. Jego fani przekonywali - bierze na siebie presję, to wszystko jest przemyślane.

Jego praca na Old Trafford pokazała jednak, że Portugalczyk powoli traci kontakt z rzeczywistością i nie potrafi iść do przodu. Jego metody już nie działają na piłkarzy. Budowanie twierdzy z klubu to droga na krótką metę. Nic dobrego nie mogło też przynieść publiczne krytykowanie swoich zawodników - jego odejście kilku graczy na pewno przyjęło z ulgą.

Bo Manchester United na pewno nie ma drużyny, której przystoi mieć 19 punktów straty do lidera. Paul Pogba może nie jest wart 100 mln euro, Luke Shaw nie jest najlepszym lewym obrońcą na świecie a Alexis Sanchez nigdy nie był gwiazdą z najwyższego topu. Ale tę drużynę stać na pewno na więcej, niż tak bezstylową i siermiężną grę, jak przez ostatnie miesiące.

Powoli upada mit Jose Mourinho. Manchester United jest jego trzecim kolejnym klubem, z którego jest żegnany bez wielkich czułości. W Realu pozostawił po sobie wprawdzie mistrzostwo kraju, ale przy okazji doprowadził do odejścia z klubu legendę, jaką był, jest i będzie Iker Casillas. Przy okazji zepsuł na lata atmosferę El Clasico.

Później sprawił, że pogoniono go nawet z "kościoła", gdzie miał najwięcej wyznawców. Na Stamford Bridge miał jeden świetny sezon - w 2015 znów doprowadził The Blues do mistrzostwa. Jednak zaledwie cztery miesiące później, tylko w sobie znany sposób, zraził do siebie szatnię i Romana Abramowicza. I musiał podpisywać swoje zwolnienie.

W ciągu trzech lat na Old Trafford wydał na nowych piłkarzy 450 (!) milionów euro, co kilka miesięcy narzekając na brak odpowiednich wzmocnień. Efekty? Były. Triumf w Lidze Europy, Puchar Ligi Angielskiej, Puchar Anglii, wygrana Tarcza Wspólnoty. To jednak były tylko puchary pocieszenia, tym bardziej dla tak ambitnego człowieka, jakiego sam zgrywał.
On sam się miotał, wchodził w kolejne konflikty. Nawet przychylni mu dziennikarze zaobserwowali, że Portugalczyk się mentalnie postarzał i coraz więcej w nim jadu, a coraz mniej pasji i radości. Wyglądało, jakby Mourinho stał się karykaturą własnego siebie.

"The Special One" ma dopiero 55 lat i przed sobą wiele lat pracy. W obecnej sytuacji każdy poważny klub zastanowi się jednak trzy razy, zanim zadzwoni do jego agenta. Bo trudniej posprzątać po nim bałagan, niż osiągnąć bez niego sukces.

ZOBACZ WIDEO: "Piłka z góry". Ajax rewelacją Ligi Mistrzów. "Nie muszą sprzedawać, ale..."

Komentarze (1)
avatar
Rylszczak
18.12.2018
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Tak długo wszyscy "łykali" ten bajer 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.