Marek Janicki: Dzięki TVP z dziesiątego miejsca w kraju awansowaliśmy na czwarte. Wirus? Kluczem partnerskie podejście

Materiały prasowe / PGNiG Superliga / Oficjalna piłka PGNiG Superligi
Materiały prasowe / PGNiG Superliga / Oficjalna piłka PGNiG Superligi

- Udało nam się utrzymać poziom środków, który przekazujemy klubom z umów sponsorskich, praw telewizyjnych i licencyjnych Superligi - mówi Marek Janicki. Prezes PGNiG Superligi wyjaśnia także m.in. kwestię awansów, kontraktów czy współpracy z TVP.

23 marca 2020 roku PGNiG Superliga podjęła wyjątkowo trudną decyzję o zakończeniu rozgrywek w sezonie 2019/2020 z powodu panującej epidemii SARS CoV-2. Tytuły mistrzowskie powędrowały do PGE VIVE Kielce oraz MKS Perły Lublin.

Prezes Marek Janicki zdradza kulisy działań władz ligi w tym kryzysowym momencie: - Te decyzje były bardzo trudne, bo cała sytuacja jest dosyć wyjątkowa. Nie mogliśmy jednak postąpić inaczej. Na bieżąco monitorowaliśmy sytuację w kraju, stosowaliśmy się do zaleceń i rozporządzeń rządu, jednak przede wszystkim rozmawialiśmy z prezesami klubów, zarządami innych lig zawodowych, Związkiem, przedstawicielami sponsorów i partnera telewizyjnego.

- Wspieraliśmy się w decyzjach i rozważaliśmy różne scenariusze. Byliśmy i dalej jesteśmy zgodni co to tego, że zdrowie jest najważniejsze. Nie mogliśmy narażać na ryzyko kogokolwiek, kto pracuje przy organizacji meczów. Jesteśmy również przekonani, że powrót do rywalizacji w tym sezonie jest niemożliwy - dodaje.

Nasuwa się zatem pytanie czy istnieją już obawy o rozpoczęcie kolejnych rozgrywek. Nie wiadomo bowiem, ile jeszcze będziemy zmagać się z epidemią. - Dzisiaj nie jesteśmy w stanie stwierdzić kiedy wrócimy do świata sprzed pandemii. Mamy nadzieję, że nowy sezon będzie możliwy do startu od sierpnia lub września tego roku.

Wcześniejsze zakończenie gier zmusiło ligowe władze do podjęcia kolejnych skomplikowanych decyzji, dotyczących choćby organizacji rozgrywek. Jedną z pierwszych, obok ustalenia końcowej klasyfikacji, była rezygnacja ze spadków. Ustalono, że wszystkie superligowe kluby, biorące udział w tegorocznych zmaganiach, spełniły kryterium sportowe, by przystąpić do Superligi w sezonie 2020/21.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: świetny trening bramkarza na czas koronawirusa. Sam strzelał, sam bronił...

Kilka dni po decyzji PGNiG Superligi na naszych łamach ukazał się artykuł pt. „Koronawirus. Piłka ręczna zmierzy się z precedensami. Jak epidemia wpłynie na handball?”. Prezes Janicki w rozmowie z nami postanowił wyjaśnić m.in. poruszone w nim kwestie.

Czy to oznacza jednak, że zrezygnowano także z awansów? Związek Piłki Ręcznej w Polsce, odpowiedzialny za I ligę, ma w planach wyłonić kandydata do promocji. Jeśli dołączy nowa drużyna, może zmienić się format ligi. - Związek podjął w tym tygodniu decyzję o zasadach zakończenia rywalizacji w pierwszej lidze. My, niezależnie od tej decyzji, uznaliśmy, że najbardziej uczciwe jest utrzymanie całego składu PGNiG Superligi i PGNiG Superligi Kobiet. Każdy z zespołów miał przed sobą decydujące mecze o utrzymanie i spadek na podstawie aktualnej tabeli nie byłby sprawiedliwym rozwiązaniem – wyjaśnia prezes Janicki.

I kontynuuje: - Nasze stanowisko jest od lat takie samo. Każdy, kto spełni kryterium sportowe, ekonomiczne oraz organizacyjno-marketingowe, będzie mógł grać w Superlidze. Jednak jeszcze nie wiemy ile drużyn ostatecznie będzie w niej grało w przyszłym roku, to zależy od tego czy pierwszym ligom uda się rozstrzygnąć rywalizację i kto będzie w stanie spełnić wymagania ligi zawodowej w nowym sezonie.

Skoro o wymaganiach i procesie licencyjnym mowa, prezes Stali Mielec, Roman Kowalik, zasugerował w ww. tekście, że kryzys wywołany epidemią może spowodować poważne problemy wielu klubów z dopięciem budżetu i zgromadzeniem wymaganych środków do gry w Superlidze (obecnie są to dwa miliony złotych). Być może będzie trzeba poluzować licencyjne rygory?

- Pierwszy termin w procesie licencyjnym przypada na 30 kwietnia. Na razie nie wiemy, jak długo będzie stan epidemii w Polsce. Na pewno będziemy brali pod uwagę to, co się dzieje na rynku i będziemy analizowali wszystkie sugestie ze strony przedstawicieli klubów. Patrzymy na rozwój sytuacji. Będziemy podejmować decyzję, ale na pewno nie dzisiaj – odpowiada Janicki.

Prezes Superligi jest jednak w dobrej myśli: - Mimo wcześniej zakończonego sezonu, udało nam się utrzymać poziom środków, który przekazujemy klubom z umów sponsorskich, praw telewizyjnych i licencyjnych Superligi. W całości wypłacimy również premie za osiągnięte miejsca. W styczniu, dzięki nowym umowom i skomercjalizowaniu kolejnych przestrzeni jak prawa licencyjne czy bukmacherskie, zasililiśmy wszystkie kluby ligi męskiej i żeńskiej dodatkowymi środkami. To bardzo ważne wsparcie, które pozwoli zachować klubom ciągłość działań. Chcielibyśmy podziękować sponsorom za to, że są z nami i rozumieją zaistniałą sytuację.

- Co więcej, dostarczyliśmy do każdego klubu precyzyjne raporty marketingowe, które będą mocno pomocne w rozmowach ze sponsorami. Efektywność sponsoringu klubów wzrosła. W lidze męskiej, między innymi dzięki nowemu kontraktowi telewizyjnemu, łączna oglądalność PGNiG Superligi zwiększyła się o blisko 700 proc., a średnio każdy mecz śledzi teraz 1100 proc. widzów więcej. Obecnie jesteśmy czwartą najchętniej oglądaną ligą sportową w Polsce. Rok temu byliśmy na miejscu dziesiątym. To przekłada się na ogromny skok wartości sponsoringu. U kobiet z kolei start ligi zawodowej, nowe kanały komunikacji i zwiększona medialność, również przełożyła się na wzrost wartości rozgrywek.

Niezależnie od pomocy ze strony Superligi, kluby będą borykać się jednak z problemami finansowymi. Bez spotkań nie ma przychodów, dlatego też wiele z nich prowadzi obecnie rozmowy z zawodnikami odnośnie obniżki kontraktów. Czy liga może w tym pomóc? - Odgórne ciecie kontraktów byłoby działaniem bezprawnym i godzącym zarówno w stabilność klubów, jak i kontraktów zawodników. Spółki prowadzące rozgrywki nie mają takich uprawnień. Sytuacja każdego klubu jest inna, każdy ma inne uwarunkowania. Każdy klub jest niezależnym podmiotem i jego przedstawiciele najlepiej wiedzą co zrobić – mówi prezes ligi.

- Obserwujemy, że zawodnicy i prezesi siadają do rozmów, w których obie strony zdają sobie sprawę, że stawką jest dalsze istnienie ich klubów i dochodzą do konsensusu w obniżeniu wynagrodzeń. Każda strona podchodzi do zaistniałej sytuacji ze zrozumieniem. I to według nas jest najbardziej właściwe rozwiązanie. Partnerskie i uczciwe podejście, wspólne wyjście z sytuacji w oparciu o wzajemne poszanowanie.

Do podobnych rozmów siadła sama Superliga. Po drugiej stronie stołu partner telewizyjny, czyli Telewizja Polska. - Pozostajemy w stałym kontakcie. W wyniku naszej bardzo dobrej współpracy, dostaliśmy pozwolenie na retransmisje wszystkich materiałów archiwalnych dotyczących PGNiG Superligi oraz meczów nagrywanych przez kluby do celów szkoleniowych. Te zostaną wykorzystane w telewizjach lokalnych oraz mediach społecznościowych klubów.

Prezes Janicki kończy w pozytywnym tonie: - Umowa z TVP jest stabilna i wieloletnia. Zarówno telewizja, jak i pozostali partnerzy deklarują, że są z nami. To jest naprawdę budujące. Kluby nie ucierpią na wcześniejszym zakończeniu sezonu. Wszyscy pracujemy nad przejściem tego trudnego momentu razem, by wrócić silniejszym za kilka miesięcy.

Czytaj także:
Koronawirus sparaliżuje piłkę ręczna?
Talanta Dujszebajewa pomysł na Ligę Mistrzów!

Komentarze (9)
avatar
piotrg.
2.04.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Bez względu na sympatie i antypatie gratulacje. Warto jednak inwestować przede wszystkim w takie kluby jak Zabrze, Puławy czy Opole bo są oparte na Polakach, którzy są przyszłością Naszej Repre Czytaj całość
Cypr
2.04.2020
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
PGNiG Superliga jest na czwartym miejscu w rankingu oglądalności polskich lig w TVP, to bardzo budujące stwierdzenie dla całego handbala w Polsce. Tak trzymać i w przyszłym sezonie można zaatak Czytaj całość
nobodycares
2.04.2020
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
avatar
yes
2.04.2020
Zgłoś do moderacji
1
2
Odpowiedz
TVP poczuje się lepiej, gdy przeczyta tytuł. Dostali pieniądze i wydają. 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.