Najbardziej oryginalne samochody w całej historii Rajdu Dakar. Zobacz je

Zdjęcie okładkowe artykułu:
zdjęcie autora artykułu

Mordercza rywalizacja zawsze przyciąga auta, o których potem dyskutujemy latami. Niektóre z nich znamy nawet z cywilnych dróg.

1
/ 8

[b]Peugeot 2008 DKR

Fot. Peugeot
Fot. Peugeot

[/b] Poznajcie bestię, które Carlos Sainz, Stephane Peterhansel i Cyril Despres poprowadzą w Rajdzie Dakar 2015 - takim hasłem francuska firma chwaliła się dakarowym modelem 2008 DKR.

Peugeot wygrywał rajd cztery razy z rzędu, w latach 1987-1990. Francuzi przed rokiem postanowili wrócić na szczyt. Nie udało się. Najlepsza z trzech załóg, dowodzona przez Stephane'a Peterhansela zajęła 11. miejsce. Mimo wszystko samochód zrobił furorę. Jego zdjęcia obiegły cały świat. Trudno się dziwić. Samochód wygląda cudownie.

Model przygotowany na edycję 2016 (Peugeot 2008 DRK16 ma kilka delikatnych zmian nadwoziowych - jest nieco dłuższy, niższy i szerszy. I nadal piękny.

2
/ 8

Rolls-Royce Corniche Coupe

Fot. Facebook
Fot. Facebook

Jak to możliwe, że marka, która nie miała nic wspólnego z rajdami terenowymi wystartowała w Rajdzie Paryż - Dakar? Wszystko "przez" Thierry'ego de Montcorge. Kierowca rajdowy założył się przy okazji jednego ze spotkań towarzyskich, że właśnie tego dokona. I dokonał. W 1981 roku.

Nie byłoby to możliwe, gdyby nie setki tysięcy dolarów, które wyłożył sponsor. Za nie można było przerobić cywilnego Rolls-Royce'a Corniche na terenową bestię. Zmieniono praktycznie wszystko: od miejsca położenia silnika, przez nową skrzynię biegów i montaż systemu 4x4, a na zainstalowaniu klatki kończąc. Mimo tego wszystkiego samochód nie dotarł do mety.

3
/ 8

Isuzu Vehicross

Fot. Facebook
Fot. Facebook

Samochód, który wyprzedził epokę. Kiedy ten SUV pojawił się w 1997 roku na japońskich drogach, nikt nie spodziewał się, że po prawie 20 latach nadal będzie wyglądał wyjątkowo nowocześnie. "To auto XXI wieku" - pisali dziennikarze, który w 1998 roku zobaczyli ten model na starcie Rajdu Paryż-Dakar.

Vehicross wygrał w swojej klasie zarówno w debiucie, jak i rok później. I to bez większych przeróbek w porównaniu do wersji seryjnej. Doskonały napęd 4x4 (legendarny TOD), ramę, wytrzymałą konstrukcję, świetny silnik - to wszystko samochód miał już w "cywilu". Wystarczyły kosmetyczne przeróbki.

4
/ 8

SMG Buggy

Fot. Orlen Team
Fot. Orlen Team

Samochód Adama Małysza z Dakaru 2015 (niestety, całkowicie spłonął już na drugim etapie) to jeden z najbardziej oryginalnych pojazdów w całej historii morderczego rajdu.

Takim samochodem jechał w 2014 roku sam Carlos Sainz. Nietypowa konstrukcja, piekielnie mocny silnik... Można tak w nieskończoność. Oddajmy głos Adamowi Małyszowi: - SMG Buggy, prawdziwy potwór stworzony przez zespół wspaniałych konstruktorów (...) Auto daje niesamowitą frajdę z jazdy i jest czymś zupełnie innym, niż wszystko, czym jeździliśmy do tej pory. Całkowicie nowe, fantastyczne doznanie.

5
/ 8

Nissan Juke

Fot. Twitter
Fot. Twitter

Samochód, który wzbudza zainteresowanie na polskich drogach, został dostosowany również do Rajdu Dakar. Silnik, zawieszenie, skrzynia biegów, klatka bezpieczeństwa. Wiadomo, te elementy musiały zostać dostosowane do trudności, które niesie za sobą rajd.

Projektanci bardzo odważnie zaprojektowali jednak zmiany w nadwoziu. Praktycznie tylko przedni pas mówi, że mamy do czynienia z Nissanem. A to zapasowe koło umieszczone tuż za drzwiami kierowcy... Majstersztyk.

6
/ 8

DAF 3600 Turbo Twin

Fot. Facebook
Fot. Facebook

Samochód ciężarowy, który nie ma absolutnie żadnych problemów, aby rozpędzić się na pustyni do prędkości 200 km/h? Oto DAF.

W 1987 roku Jan de Rooy wygrał kategorię ciężarówek prowadząc właśnie takie monstrum. 11,6-litrowy silnik (!) robił wrażenie na konkurentach (Tatra, Kamaz czy MAN). Nie tylko wrażenie, miał namacalne przełożenie na wyniki. Ciekawostka. DAF 3600 serii Turbo Twin pojawił się nawet w serii Technics klocków Lego.

7
/ 8

Porsche 959

Fot. Porsche
Fot. Porsche

Porsche 959, a wcześniej model 953 i 953s to była odpowiedź niemieckiego koncernu znanego przede wszystkim z produkcji aut wyścigowych, na pojawienie się Rajdu Paryż - Dakar.

Uterenowione odmiany legendarnego Porsche 911 radziły sobie z różnym skutkiem. Często zawodziły na trasie i nie kończyły rywalizacji. Z drugiej strony, w 1984 roku Rene Metge z Dominique Lemoyne wygrali klasyfikację swojej klasy. Tak czy siak, inżynierom Porsche udało się udowodnić, że nawet ich auta są w stanie przejechać Dakar.

8
/ 8

Hussar Dakar

Fot. Facebook
Fot. Facebook

Na koniec samochód, którego jeszcze w Dakarze nie mieliśmy okazji obejrzeć, choć jego nazwa nawiązuje do najtrudniejszego rajdu na świecie. Zobaczymy go kiedykolwiek?

Hussar Dakar to koncept z 2009 roku, którego autorem jest Klaud Wasiak. Designer wzorował swój projekt na... polskiej kawalerii. Aerodynamiczny kształt nadwozia ma w przyszłości spowodować, że auta terenowe będą przebijać kolejne rekordy prędkości. Co ciekawe, w samochodzie są trzy miejsca: dla kierowcy, pilota i inżyniera. Ten ostatni jest odpowiedzialny za kontrolę poszczególnych układów elektronicznych samochodu oraz za odzyskiwanie energii kinetycznej (np. przy hamowaniu). Jak w Formule 1.

Źródło artykułu: WP SportoweFakty
Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.