Najbardziej oryginalne samochody w całej historii Rajdu Dakar. Zobacz je

Zdjęcie okładkowe artykułu:
zdjęcie autora artykułu

Mordercza rywalizacja zawsze przyciąga auta, o których potem dyskutujemy latami. Niektóre z nich znamy nawet z cywilnych dróg.

1
/ 8

[b]Peugeot 2008 DKR

Fot. Peugeot
Fot. Peugeot

[/b] Poznajcie bestię, które Carlos Sainz, Stephane Peterhansel i Cyril Despres poprowadzą w Rajdzie Dakar 2015 - takim hasłem francuska firma chwaliła się dakarowym modelem 2008 DKR.

Peugeot wygrywał rajd cztery razy z rzędu, w latach 1987-1990. Francuzi przed rokiem postanowili wrócić na szczyt. Nie udało się. Najlepsza z trzech załóg, dowodzona przez Stephane'a Peterhansela zajęła 11. miejsce. Mimo wszystko samochód zrobił furorę. Jego zdjęcia obiegły cały świat. Trudno się dziwić. Samochód wygląda cudownie.

Model przygotowany na edycję 2016 (Peugeot 2008 DRK16 ma kilka delikatnych zmian nadwoziowych - jest nieco dłuższy, niższy i szerszy. I nadal piękny.

2
/ 8

Rolls-Royce Corniche Coupe

Fot. Facebook
Fot. Facebook

Jak to możliwe, że marka, która nie miała nic wspólnego z rajdami terenowymi wystartowała w Rajdzie Paryż - Dakar? Wszystko "przez" Thierry'ego de Montcorge. Kierowca rajdowy założył się przy okazji jednego ze spotkań towarzyskich, że właśnie tego dokona. I dokonał. W 1981 roku.

Nie byłoby to możliwe, gdyby nie setki tysięcy dolarów, które wyłożył sponsor. Za nie można było przerobić cywilnego Rolls-Royce'a Corniche na terenową bestię. Zmieniono praktycznie wszystko: od miejsca położenia silnika, przez nową skrzynię biegów i montaż systemu 4x4, a na zainstalowaniu klatki kończąc. Mimo tego wszystkiego samochód nie dotarł do mety.

3
/ 8

Isuzu Vehicross

Fot. Facebook
Fot. Facebook

Samochód, który wyprzedził epokę. Kiedy ten SUV pojawił się w 1997 roku na japońskich drogach, nikt nie spodziewał się, że po prawie 20 latach nadal będzie wyglądał wyjątkowo nowocześnie. "To auto XXI wieku" - pisali dziennikarze, który w 1998 roku zobaczyli ten model na starcie Rajdu Paryż-Dakar.

Vehicross wygrał w swojej klasie zarówno w debiucie, jak i rok później. I to bez większych przeróbek w porównaniu do wersji seryjnej. Doskonały napęd 4x4 (legendarny TOD), ramę, wytrzymałą konstrukcję, świetny silnik - to wszystko samochód miał już w "cywilu". Wystarczyły kosmetyczne przeróbki.

4
/ 8

SMG Buggy

Fot. Orlen Team
Fot. Orlen Team

Samochód Adama Małysza z Dakaru 2015 (niestety, całkowicie spłonął już na drugim etapie) to jeden z najbardziej oryginalnych pojazdów w całej historii morderczego rajdu.

Takim samochodem jechał w 2014 roku sam Carlos Sainz. Nietypowa konstrukcja, piekielnie mocny silnik... Można tak w nieskończoność. Oddajmy głos Adamowi Małyszowi: - SMG Buggy, prawdziwy potwór stworzony przez zespół wspaniałych konstruktorów (...) Auto daje niesamowitą frajdę z jazdy i jest czymś zupełnie innym, niż wszystko, czym jeździliśmy do tej pory. Całkowicie nowe, fantastyczne doznanie.

5
/ 8

Nissan Juke

Fot. Twitter
Fot. Twitter

Samochód, który wzbudza zainteresowanie na polskich drogach, został dostosowany również do Rajdu Dakar. Silnik, zawieszenie, skrzynia biegów, klatka bezpieczeństwa. Wiadomo, te elementy musiały zostać dostosowane do trudności, które niesie za sobą rajd.

Projektanci bardzo odważnie zaprojektowali jednak zmiany w nadwoziu. Praktycznie tylko przedni pas mówi, że mamy do czynienia z Nissanem. A to zapasowe koło umieszczone tuż za drzwiami kierowcy... Majstersztyk.

6
/ 8

DAF 3600 Turbo Twin

Fot. Facebook
Fot. Facebook

Samochód ciężarowy, który nie ma absolutnie żadnych problemów, aby rozpędzić się na pustyni do prędkości 200 km/h? Oto DAF.

W 1987 roku Jan de Rooy wygrał kategorię ciężarówek prowadząc właśnie takie monstrum. 11,6-litrowy silnik (!) robił wrażenie na konkurentach (Tatra, Kamaz czy MAN). Nie tylko wrażenie, miał namacalne przełożenie na wyniki. Ciekawostka. DAF 3600 serii Turbo Twin pojawił się nawet w serii Technics klocków Lego.

7
/ 8

Porsche 959

Fot. Porsche
Fot. Porsche

Porsche 959, a wcześniej model 953 i 953s to była odpowiedź niemieckiego koncernu znanego przede wszystkim z produkcji aut wyścigowych, na pojawienie się Rajdu Paryż - Dakar.

Uterenowione odmiany legendarnego Porsche 911 radziły sobie z różnym skutkiem. Często zawodziły na trasie i nie kończyły rywalizacji. Z drugiej strony, w 1984 roku Rene Metge z Dominique Lemoyne wygrali klasyfikację swojej klasy. Tak czy siak, inżynierom Porsche udało się udowodnić, że nawet ich auta są w stanie przejechać Dakar.

8
/ 8

Hussar Dakar

Fot. Facebook
Fot. Facebook

Na koniec samochód, którego jeszcze w Dakarze nie mieliśmy okazji obejrzeć, choć jego nazwa nawiązuje do najtrudniejszego rajdu na świecie. Zobaczymy go kiedykolwiek?

Hussar Dakar to koncept z 2009 roku, którego autorem jest Klaud Wasiak. Designer wzorował swój projekt na... polskiej kawalerii. Aerodynamiczny kształt nadwozia ma w przyszłości spowodować, że auta terenowe będą przebijać kolejne rekordy prędkości. Co ciekawe, w samochodzie są trzy miejsca: dla kierowcy, pilota i inżyniera. Ten ostatni jest odpowiedzialny za kontrolę poszczególnych układów elektronicznych samochodu oraz za odzyskiwanie energii kinetycznej (np. przy hamowaniu). Jak w Formule 1.

Źródło artykułu: WP SportoweFakty
Komentarze (0)