Koniec skoków narciarskich. "Kierujemy się prosto w czarną dziurę" [OPINIA]

Getty Images / Daniel Kopatsch / Na zdjęciu: Sandro Pertile
Getty Images / Daniel Kopatsch / Na zdjęciu: Sandro Pertile

Jak można stworzyć taką antyreklamę dyscypliny? To był po prostu dramat. Kierujemy się prosto w czarną dziurę. Czas zatrudnić osoby kompetentne. Obecny szef skoków, Sandro Pertile, nie panuje już nad swoim okrętem.

W tym artykule dowiesz się o:

Co za emocje! Jaka walka! Jakie piękne i długie loty - nie powiedział nikt po weekendzie z Pucharem Świata w Vikersund. Śmiem twierdzić, że były to dwa najnudniejsze konkursy sezonu 2024/2025. Nie potrafię zrozumieć, jak można stworzyć taką antyreklamę dyscypliny, która właśnie na mamucie powinna być promowana.

Co jest jednym z największych marzeń ludzi od początku świata? Latanie! Skoczkowie narciarscy w pewien sposób na kilka sekund mogą te marzenia spełnić. Zrobić coś, czego nigdy nie zrobi 99 procent ludzkości. Gdy po kilku miesiącach rywalizacji w końcu przychodzi czas na Vikersund, a już niedługo Planicę, gdzie można fruwać bezpiecznie ponad 240 metrów, otrzymujemy coś, czego słowami w artykule nie można opisać.

ZOBACZ WIDEO: Artur Siódmiak został legendą. Niebywałe, co stało się na drugi dzień

To był po prostu dramat. Owszem, warunki w sobotę i niedzielę nie były dobre, ale gdy już pozwalały na latanie, jury sobie ustawia długość najazdu w taki sposób, żeby tylko przypadkiem nikt nawet nie myślał o doleceniu do 240. metra. Przecież tak po prostu nie można. To jest działanie na szkodę. Naprawdę, na to nie dało się patrzeć.

Jaka osoba, która po raz pierwszy w życiu oglądała skoki i usłyszała, że zawodnicy będą prezentowali się na największym obiekcie na świecie, włączy je jeszcze raz, chociażby za tydzień? Przecież większość kibiców walczyła o to, aby nie zasnąć. I wydaje mi się, że każdemu, komu się udało, powinien zostać wręczony medal przez samego Sandro Pertile.

Rozumiem, że zarządzanie konkursem w takich warunkach nie jest łatwe, szczególnie na mamucie. Jestem świadomy, że każdy ze skoczków z powodu zbyt silnego podmuchu może zrobić sobie ogromną krzywdę. Tylko dlaczego, jeśli 10 lub 15 z nich klepie bulę, albo spada na 170. metr, nikt wśród zarządzających zawodami nie wpada na pomysł podniesienia belki startowej.

Żyjemy w czasie największej skokowej afery w historii. Wiemy już, że Norwegowie oszukiwali na potęgę. I zamiast pokazać, że ta dyscyplina może być piękna, dostaliśmy brzydkie kaczątko. To brzydkie kaczątko może stać się pięknym łabędziem, ale nie z tymi ludźmi u steru, na czele z szefem Sandro Pertille.

Niewiarygodne, że po kilku latach wszyscy tęsknimy za Walterem Hoferem. Teraz wiemy, że Austriak był wizjonerem czy filantropem w porównaniu do Pertile. Estadio Do Maracana w Rio de Janeiro, Dubaj, Katar i inne zapowiedzi są ciekawe. Może za 20 lat będą tam skoki narciarskie. Nie jestem jednak pewny, czy w 2045 roku będą one istniały, jeżeli nie przestaniemy brnąć w to, w co brniemy teraz. A teraz kierujemy się prosto w czarną dziurę.

Zajmijmy się w końcu tym, co jest najważniejsze, czyli stworzeniem porządnych przepisów dotyczących sprzętu, które maksymalnie ograniczą możliwość oszustwa lub będą za nie porządnie karać. To raz. A dwa, przesuńmy trochę wajchę z bezpieczeństwa na widowiskowość i emocje. Pozwólmy w końcu fanom cieszyć się skokami narciarskimi. Wystarczy zobaczyć, jakie poruszenie i radość wywołał lot Domena Prevca ma 247. metr.

I właśnie tego chcą kibice oraz sami zawodnicy. Już od jakiegoś czasu śledzę konkursy dlatego, że muszę, a nie, bo chcę. I zapewne tak samo jest z wieloma osobami. Tak jak "Familiada" była przez wielu puszczana do niedzielnego rosołu, tak teraz często skoki narciarskie towarzyszą popołudniowej kawie.

A powinno być zupełnie inaczej. Ludzie powinni cały tydzień myśleć o skokach, żyć nimi, fascynować się, a w weekend ustawiać swój dzień pod konkursy. Dyscyplina z miesiąca na miesiąc traci kibiców, pod skoczniami pustki, oglądalność w telewizji spada, a Sandro Pertile się uśmiecha i jest zadowolony z siebie. Niepojęte, po prostu niepojęte. 

W poważnych firmach nie ma miejsca dla osób niekompetentnych. Tak samo powinno być w tym przypadku. Czas zatrudnić kogoś, kto zna się na swojej pracy i będzie umiał wyciągnąć dyscyplinę z tego dna, w którym się znajduje.

Jeszcze dodatkowo postanowiono złączyć kalendarz Pucharu Świata kobiet i mężczyzn. Ten niesamowity pomysł ma pomóc paniom wypromować ich konkurencję. Widać pierwsze efekty. Nagrodami dla nich są torby ze słodyczami czy kosmetykami, pod skocznie praktycznie nikt nie przychodzi, a telewizje nie chcą tego pokazywać. Na dodatek, gdy pojawiają się problemy z wiatrem, trzeba wszystko przesuwać. A kiedy nie ma już miejsca na wciśnięcie trzech serii dla skoczków i trzech dla skoczkiń, jedynym rozwiązaniem jest odwołanie którejś z nich.

Przypomnę jeszcze, że to coś, co oglądaliśmy w Vikersund, a wcześniej w Oslo, było cyklem Raw Air. Cyklem, który zapowiadał się fantastycznie, miał własne grafiki, spore nagrody pieniężne, a dodatkowo kilkanaście serii w krótkim okresie. Idea była naprawdę dobra i tak samo dobrze została przyjęta. Szkoda, że już po kilku latach Raw Air zostało zaorane i obecnie nadaje się wyłącznie do śmietnika. Pięć serii - tyle w tym roku wyłoniło zwycięzcę.

Na szczęście jeszcze tylko Lahti, potem Planica i wreszcie koniec. A później znów wszyscy będziemy czekali na kolejny sezon i nabierali samych siebie, że będzie lepiej. 

Mateusz Kmiecik, dziennikarz WP SportoweFakty

Komentarze (6)
avatar
jotwu
20 min temu
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Pierwszy raz przyznaję rację autorowi tego artykułu.Celny i fachowy. 
avatar
Gregorius07
6 h temu
Zgłoś do moderacji
8
1
Odpowiedz
Słuszne uwagi autora. Jeszcze jeden idiotyczny kompletnie pomysł władz - rozgrywać zawody kobiet i mężczyzn tego samego dnia. Wtedy nie ma już ŻADNEJ możliwości reagowania na warunki atmosferyc Czytaj całość
avatar
Grando_GKS
7 h temu
Zgłoś do moderacji
10
1
Odpowiedz
Bardzo dobry artykuł. I to nie sarkazm. Totalnie się zgadzam ze wszystkim 
avatar
yes
7 h temu
Zgłoś do moderacji
5
5
Odpowiedz
Czy szef skoków odpowiada za oszustwa w skokach?
Rozumiem, że może odpowiadać za to co robi prezes partii, ale czy za oszustów odpowiada szef skoków? 
avatar
Sportowieczprzedlat30
10 h temu
Zgłoś do moderacji
16
4
Odpowiedz
Skoki dla mnie skonczyly się wraz z wprowadzeniem punktacji za wiatr. To bylo zabicie tej dyscypliny. Dalej bylo juz tylko gorzej. Druga sprawa, ze 20 lat temu zawodnicy skakali normalnie przy Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.