WP SportoweFakty.wp.pl – wiadomości sportowe, relacje live, wyniki meczów

Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

20 lat temu to wydarzenie poruszyło cały świat. Komputer Deep Blue pokonał Kasparowa

Garri Kasparow lubił się przechwalać: "Nigdy nie przegram z komputerem". Równo 20 lat temu Deep Blue zmusił go do kapitulacji. Po raz pierwszy w historii system komputerowy wygrał z szachowym mistrzem świata partię ze standardową kontrolą czasu.
Michał Fabian
Michał Fabian
PAP / PAP/CAF-EPA Stan Honda / Garri Kasparow podczas meczu z Deep Blue w 1997 r.

Naukowcy IBM i komputer Deep Blue. Fot. AFP PHOTO/Stan HONDA Naukowcy IBM i komputer Deep Blue. Fot. AFP PHOTO/Stan HONDA
Czy maszyna pokona człowieka w meczu szachowym? To pytanie nurtowało ludzkość od dawna. Już w XVIII wieku Wolfgang von Kempelen zaprezentował rzekomo genialną maszynę, zwaną "Mechanicznym Turkiem". Figury na szachownicy przesuwała kukła, która ogrywała kolejnych śmiałków (m.in. Benjamina Franklina czy Napoleona Bonaparte). W rzeczywistości robił to... szachista, który ukryty był wewnątrz skrzyni znajdującej się przed "Turkiem". Twórca mechanizmu co jakiś czas musiał go otwierać. Twierdził, że konieczne jest nakręcenie maszyny. Chodziło jednak o to, by szachista znajdujący się w skrzyni mógł zaczerpnąć świeżego powietrza.

W XX wieku, zwłaszcza pod jego koniec, wkroczyliśmy w erę komputerów. Naukowcy prześcigali się w tworzeniu programów, które miały wygrywać z najlepszymi szachistami świata. W latach 70. zaczęto rozgrywać mistrzostwa świata komputerów.

W 1989 r. pojawił się Deep Thought - projekt stworzony przez Feng-hsiung Hsu, pochodzącego z Tajwanu absolwenta Carnegie Mellon University w Pittsburghu. Jego maszyna zmierzyła się w pojedynku z Garrim Kasparowem, ówczesnym mistrzem świata (najmłodszym w historii; tytuł zdobył w wieku 22 lat, pokonując Anatolija Karpowa). Pochodzący z Baku szachista bez problemu wygrał obie partie.

Jednak naukowcy zintensyfikowali wysiłki mające na celu stworzenie superprogramu do gry w szachy. Pomogła w tym firma IBM. Wspomniany Feng-hsiung Hsu, razem z kolegą z uczelni Murrayem Campbellem trafili do IBM Research.

Dzięki ich pracy powstał słynny komputer Deep Blue.

Polub SportoweFakty na Facebooku
Zgłoś błąd
inf. własna / time.com / wired.com / research.ibm.com / amerykańskie media

Komentarze (1):

[ Anuluj ] Odpowiadasz na komentarz:

Dowiedz się jak umieszczać linki od tagów, pogrubiać tekst, itp.
  • Spiridon 0
    A na krakowskim rynku kiedy słonce jasno świeci podobno stoi maszyna do robienia dzieci. - Tak ktoś kiedyś śpiewał czy mowil.
    Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
Pokaż więcej komentarzy (1)
Pokaż więcej komentarzy (1)
Pokaż więcej komentarzy (1)
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×