Znamy raport FIM ws. śmierci Luisa Saloma. "Nie znaleziono jakichkolwiek problemów mechanicznych"

Łukasz Kuczera
Łukasz Kuczera
Dane z telemetrii motocykla:
Dane z telemetrii motocykla Luisa Saloma pobrano zaraz po wypadku i porównano moment przejazdu przez feralną część toru na okrążeniu, na którym doszło do incydentu i okrążenie wcześniej.

Górna część tego rysunku przedstawia wcześniejsze okrążenie Saloma, zaś na dolnej grafice przedstawiono "kółko", na którym 24-latek zanotował upadek w zakręcie numer dwanaście. Linie w kolorze żółtym, która nagle się załamuje przed dwunastym zakrętem, oznacza stopień otwarcia przepustnicy. Gdy zawodnik hamował, pojawiają się dane z układu hamulcowego (różowo-fioletowa linia).

Czerwona i zielona linia prezentują pracę przedniego i tylnego zawieszenia na dystansie całego okrążenia. Wykazują one niestabilność motocykla przed hamowaniem, co doprowadziło do utraty przyczepności i upadku Saloma.

Kontrola telemetrii wykazała, że przed wypadkiem motocykl Saloma poruszał się 4 km/h wolniej niż w trakcie jego najszybszego okrążenia. W momencie hamowania zawodnik był jednak o 7 lub 8 metrów bliżej zakrętu niż na swoim najlepszym okrążeniu. Potwierdzają to dane prezentujące m. in. pracę przepustnicy, które na tych okrążeniach nie są identyczne.

Przeprowadzający kontrolę zasugerował, że być może przed feralnym zakrętem, Salom spojrzał w tył i chciał sprawdzić czy nie jedzie za nim żaden z rywali. To mogło doprowadzić do sytuacji, w której Hiszpan źle ocenił swoje położenie na torze albo wyjechał poza linię wyścigową. W efekcie to mogło doprowadzić do zwiększenia siły hamowania, którą widać na telemetrii. Znajdowanie się poza linią wyścigową, mocniejsze hamowanie i skręcenie przedniego koła doprowadziły do utraty przyczepności.

Zdaniem Angela Calzady Gomeza, przeprowadzającego analizę telemetrii, w danych nie widać niczego niepokojącego, co mogłoby zwiastować jakąś usterkę. Równocześnie Gomez nie znalazł dowodów, które potwierdzałyby teorię, że nierówności asfaltu albo inne problemy z torem mogły mieć wpływ na wypadek Hiszpana.

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×