Dariusz Sajdak - Na części pierwsze: Gaźnik

Dariusz Sajdak
Dariusz Sajdak
Pierwsza konstrukcją, która diametralnie zmieniła sytuacje, był gaźnik marki BZ , który był ogólnie dostępny i bardzo szybko znalazł uznanie wśród tunerów i mechaników wyścigowych oraz zawodników na całym świecie… Był niezawodny i bardzo podobny do konstrukcji używanej obecnie. W roku 2000 Tony Rickardsson otrzymał do użytku na wyłączność, zupełnie nowej gaźnik, który skonstruował Finn Rune Jensen – były duński żużlowiec, a obecnie światowej klasy tuner. Jego główna zaletą było to, że konstrukcja ta nie posiadała typowej komory pływakowej, która nawet obecnie jest najsłabszym ogniwem współczesnego gaźnika, oraz łatwość wymiany dyszy. W 2001 roku, gaźnik FRJ stał się ogólnie dostępny i wielu zawodników z powodzeniem używało ich zarówno w na torze klasycznym jak i długim, gdzie świętował swoje największe sukcesy.
Gaźnik Jawa. Fot. Dariusz Sajdak Gaźnik Jawa. Fot. Dariusz Sajdak

Również w roku 2001 pojawił się na rynku gaźnik BLIXT 1 (którego konstruktorem i producentem jest Mikkel Blixt - były szwedzki żużlowiec), który był podobny do BZ i w przeciągu kilku miesięcy wyparł z użytku prawie całkowicie inne konstrukcje. Od tego momentu stał się najpowszechniej używanym modelem gaźnika żużlowego. Jego największą zaleta jest to, iż wyeliminowano iglice "zewnętrzna", która była montowana razem z przepustnicą, a zastosowano iglice "wewnętrzną", która można łatwo regulowana za pomocą małego klucza imbusowego, przez mechaników lub zawodników, często podczas pierwszego grzania motocykla w zależności od warunków atmosferycznych, panujących na danym obiekcie.

Blixt 2 - gotowy. Fot. Dariusz Sajdak Blixt 2 - gotowy. Fot. Dariusz Sajdak
Przypuszczam, że obecnie 99,9% zawodników zarówno na torze klasycznym jak i długim używają gaźników BLIXT 2 - który jest niemalże kopią BLIXT 1 z tą różnica iż prawie całkowicie wykonany jest przez producenta.

Kilka lat temu miałem możliwość użycia nowych gaźników FRJ-2 jednak mimo wygranych wyścigów ligowych oraz w turniejach Grand Prix, nie spełniły one pokładanych w nich nadziei.

Blixt 2 - na motocyklu. Fot. Dariusz Sajdak Blixt 2 - na motocyklu. Fot. Dariusz Sajdak
Dariusz Sajdak

Jesteś kibicem "czarnego sportu"? Mamy dla Ciebie nowy fanpage na Facebooku. Zapraszamy!

***
A już w najbliższym tygodniu kolejny tekst przybliżający kibicom budowę żużlowego motocykla. "Na części pierwsze" będzie go rozbierał Dariusz Sajdak. Mechanik znany w branży żużlowej od 1992 roku. W przeszłości związany z klubem w Toruniu gdzie zawodu uczył się pomagając zawodnikom krajowym jak i zagranicznym. Należeli do nich Jacek Krzyżaniak, Krzysztof Kuczwalski, Wiesław Jaguś, Tomasz Bajerski, Mark Loram oraz Ryan Sullivan. W latach 2001 - 2004 był członkiem teamu Tony Rickardssona. Od 2004 roku związany z Jasonem Crumpem. W nadchodzącym sezonie będzie szefem VC Racing Team.

Dariusz Sajdak w czasie pracy nad motocyklem Jasona Crumpa Dariusz Sajdak w czasie pracy nad motocyklem Jasona Crumpa


KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×