Zbudował wizerunek klubu od podstaw. Wzoruje się na NBA i Premier League. Jego celem jest mistrzostwo Polski

Kiedyś zaniedbany i traktowany po macoszemu. Dzisiaj to potężny atut Speed Car Motoru Lublin. Marketing i promocja klubu to dzieło Kamila Balcerka i jego zespołu.

Konrad Mazur
Konrad Mazur
Kibice Speed Car Motoru Lublin WP SportoweFakty / Michał Chęć / Kibice Speed Car Motoru Lublin

Najwięksi optymiści w Lublinie nie przypuszczali, że kolejna próba reaktywacji sportu żużlowego w tym mieście będzie miała takie wymiary. Osoby związane z KM Cross Lublin prowadzące od kilku lat szkółkę dla najmłodszych zdecydowali się na powołanie sekcji żużlowej. Działacze zbudowali silny skład, który od początku został postawiony przed trudnym zadaniem, jakim był awans do pierwszej ligi. Ambitne plany nie skończyły się jedynie na stworzeniu mocnego składu, ale i zbudowaniu przyjaznej atmosfery wokół nowego klubu. Powrót speedway'a nad Bystrzycę okazał się wyśmienity, a do dzisiaj panuje tu żużlowy boom, a to dzięki osobom, które swoją pracą doprowadziły do takiego stanu rzeczy.

Kamil Balcerek, bo o nim mowa, jest jedną z najważniejszych osób związanych z klubem Speed Car Motor Lublin. Prowadzi on swoją agencję marketingową Robimy Marketing, która odpowiada za całą otoczkę związaną z wizerunkiem, promocją sportu żużlowego w Lublinie czy kontaktami z mediami i sponsorami. To tylko kilka jego obowiązków. - Oczywiście wszystkie nasze akcje są wypadkową burzy mózgów, wszystkich osób związanych z klubem. My natomiast wprowadzamy w życie pomysły i dbamy, aby każdy był zadowolony. Uwielbiamy swoją pracę, bo tworzymy coś, czego w Lublinie jeszcze nie było. Marketing sportowy to pole, na którym wszyscy pracownicy naszej firmy mogą się wykazać i popuścić wodzy fantazji - opisuje swoją pracę. Balcerek przez lata zbierał doświadczenie w różnych dziedzinach. Tematyka sportu nie jest mu jednak obca, bowiem w przeszłości pełnił funkcję dziennikarza sportowego. - W dziennikarstwie sportowym przepracowałem ponad dziesięć lat. Byłem w super ekipie ludzi, którzy w 2004 roku tworzyli Lubelski Sport Express. To była szkoła, która dużo mi dala. Później pracowałem przez osiem lat dla Polska Presse, jako dziennikarz, wydawca i kierownik działu sportowego. Każda historia ma swój koniec, cieszę się z tego, co osiągnąłem, ale zdecydowanie bardziej lubię to, co robię teraz. Kiedyś opisywałem rzeczywistość, teraz ją współtworzymy - stwierdza.

Po odstawieniu dyktafonu przyszła pora na pracę w środowisku zajmującym się motoryzacją. Balcerek trafił do KM Cross Lublin, gdzie spędził wspaniały czas i wiele się nauczył. - Z KM Cross Lublin związany jestem już od dziesięciu lat. Wcześniej z Piotrem Więckowskim działaliśmy przy motocrossie i przy okazji różnych imprez - dodaje.

Natomiast do sportu żużlowego trafił stosunkowo późno, nawet nie interesował się nim. W tej dyscyplinie odnajduje się bardzo dobrze. Próby podejmowane przez niego i jego najbliższych współpracowników, cieszą się bardzo dobrą opinią. - Wcześniej nie byłem na meczu ani razu, ale nie ma to znaczenia. Gdy w 2015 roku padł pomysł, aby KM Cross Lublin zajął się żużlem, wszedłem w to. Wniosłem do klubu swoje doświadczenie marketingowe i zaczęliśmy razem odbudowywać lubelski żużel. Robiłem marketing już dla drużyn siatkarskich, piłkarskich, piłki ręcznej. Zasady wszędzie są takie same. Żużel to kolejne wyzwanie i szybko się w to wkręciłem - wspomina.

Speed Car Motor Lublin tworzą osoby z pasją i pomysłami. Dobry wizerunek klubu i ludzie, którzy przychodzą na zawody całymi rodzinami, daje znakomitą kartę przetargową do rozmów ze sponsorami. Dla lubelskiego zespołu nie liczy się jedynie uczestnictwo w polskim żużlu, ale walka o naprawdę wysokie cele. KM Cross Lublin, wokół którego wyrosła szkółka żużlowa, a później sekcja żużlowa, swoimi osiągnięciami pokazuje, że podchodzą do swoich obowiązków profesjonalnie. - Mając sukcesy w sportach motorowych od motocrossu po Dakar, wiedzieliśmy jak się robi sport motorowy na najwyższym poziomie. Organizowaliśmy już imprezy, na których było po dwadzieścia tysięcy kibiców, kilku naszych zawodników ukończyło Dakar. Mało który klub w Polsce może się tym pochwalić. Dlatego udało nam się odbudować w tak krótkim tempie lubelski żużel - stwierdza Balcerek.

Banery i bilbordy przy najważniejszych skrzyżowaniach w Lublinie, akcja ze zgubionym butem, występy w programach telewizyjnych najpopularniejszych stacji w Polsce, robiące wrażenie filmiki promocyjne, to tylko kilka efektów pracy Kamila Balcerka i Robimy Marketing, które widać od dwóch sezonów. - Udało nam się stworzyć zgrany zespół ludzi, którzy czują sport. Pełne trybuny, zadowoleni sponsorzy i samorządowcy, duże zainteresowanie mediów, w krótkim czasie wytworzyliśmy w Lublinie modę na żużel. Samochody wyklejone są naszymi barwami, ludzie chodzą w naszych ubraniach, dostajemy zdjęcia od kibiców z wesel, wakacji, imprez rodzinnych, gdzie Speed Car Motor Lublin jest tematem przewodnim. Nasz klub razem z kibicami sprawił, że w akcji oddajemy krew bez hamulców mamy ponad 250 litrów oddanej krwi, to my pojechaliśmy na Łotwę, aby na Facebooku zrobić relację live z meczu dla naszych kibiców, ponadto wygraliśmy przebudowę stadionu głosami kibiców w budżecie obywatelskim - przekonuje Balcerek.

Nie ma wątpliwości, że marketing i promocja wokół Motoru Lublin jest olbrzymia. W przeszłości nie było z tym tak dobrze. Bez odpowiedniego rozgłosu lubelski żużel mógłby znów popaść w przeciętność. A tak wszedł w dwudziesty pierwszy wiek i osoby odpowiedzialne za promocję klubu zdają sobie sprawę, że przyciągnięcie widza i zaangażowanie go w życie drużyny wymaga wielu działań. - Rola tego czynnika jest ogromna i nie mówię tego, bo ja to robię. Bez marketingu sport nie istnieje. Tak jak konflikt zbrojny jest poligonem dla firm z branży militarnej, tak sport wyznacza trendy w marketingu. Najlepsze kampanie, najlepsze filmy, najlepsze social media robi się w sporcie. Patrzymy na największych: kluby NBA czy Premier League. Tylko od nich możemy się uczyć. Nie uważamy, że jesteśmy gorsi, oni po prostu mają więcej środków na swoje działania. Oczywiście nie narzekam. Pracowałem dla kilku klubów sportowych, teraz cieszę się, że z Speed Car Motorem Lublin wykonujemy dobrą robotę - opisuje.

Od kiedy żużlem zajmują się osoby z KM Cross Lublin, apetyty kibiców wzrosły. Kamil Balcerek wierzy, że w niedalekiej przyszłości jego żużlowe marzenie spełni się i Motor dorówna do najlepszych drużyn w Polsce. - Jeśli chodzi o cel sportowy wiadomo, że jest jeden. Zdobyć mistrzostwo Polski! Oczywiście to nie zależy ode mnie, bo nie zajmuję się stroną sportową. Wiem jednak, że mamy najlepszych specjalistów od tego. Piotr Więckowski, Darek Śledź i Kuba Kępa nie myślą o niczym innym. Chcę, aby Speed Car Motor Lublin wyznaczał trendy w marketingu sportowym, aby o naszych akcjach, o naszej frekwencji i o tym jak prowadzimy marketing mówiło się, nie tylko w Polsce. Nie jesteśmy gorsi od innych, co pokazaliśmy już wielokrotnie. Robimy rzeczy, które w polskim sporcie nie są standardem, mamy statystyki w Internecie, jakich nie mają kluby Ekstraligi. Ja mam natomiast w firmie zespół, który jeszcze nie raz zaskoczy. Nie damy nikomu zapomnieć, że #LublinToŻużel.

ZOBACZ WIDEO PGE Ekstraliga: trofeum przechodnie


Jak oceniasz działania osób odpowiedzialnych za marketing i promocję w Motorze Lublin?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×