MAPFRE zwycięzcą drugiego etapu Volvo Ocean Race
W piątek 24 listopada pierwszy jacht osiągnął metę drugiego etapu 13. edycji okołoziemskich regat Volvo Ocean Race. Etap, który prowadził z Lizbony do Kapsztadu, wygrał hiszpański team MAPFRE. Trasa tego odcinka liczyła 7000 mil morskich.
Jednak później na prowadzenie wysunął się hiszpański MAPFRE ze skipperem ze swojego kraju Xabim Fernandezem, który od początku płynął w czołówce. Hiszpanie osiągnęli w pewnym momencie bezpieczną przewagę, której nie dali już sobie odebrać i minęli metę w Kapsztadzie w piątek 24 listopada około godziny 16:00 czasu polskiego. Zgarnęli oni tym samym osiem punktów do klasyfikacji generalnej, ponieważ triumfator każdego etapu dostaje jeden dodatkowy punkt bonusowy i zostali liderami całych regat. Ich rejs podczas drugiego etapu trwał 19 dni 1 godzinę 10 minut i 33 sekundy. Ten odcinek regat liczył aż 7000 mil morskich i jest drugim pod względem długości etapem całych zawodów.
Niespełna trzy godziny po Hiszpanach do Republiki Południowej Afryki dotarł pływający pod chińską flagą Dongfeng Race Team (19 d 4 g 2 m i 39 s), a trzecie miejsce zajął amerykańsko-duński Vestas 11th Hour Racing (19 d 5 g 37 m i 53 s), którego skipperem jest Charlie Enright i który był najlepszy podczas pierwszego etapu. Porównując skład pierwszej trójki drugiego i pierwszego etapu, to pozostał bez zmian. Jedynie kolejność jest inna, bo drugi był wtedy MAPFRE, a trzeci Dongfeng.
Przez cały etap do pierwszej trójki dobijał się holenderski Team Brunel, którym dowodzi Holender Bouwe Bekking, ale ostatecznie ta ekipa dopłynęła do Kapsztadu na czwartej pozycji w nocy z piątku na sobotę nieznacznie po godzinie pierwszej, osiągając czas 19 dni 10 godzin, 14 minut i 47 sekund.
ZOBACZ WIDEO Podsumowanie sezonu w klasie OptimistGorzej sytuacja wyglądała w przypadku pozostałych trzech załóg, ponieważ trafiły na dziurę wiatrową, gdzie wiatru było jak na lekarstwo i ich rejs trwał ponad 24 godziny dłużej niż w przypadku MAPFRE. Rywalizację w tej grupie wygrał kolejny przedstawiciel Holandii, team AkzoNobel (Holandia) ze skipperem Simeonem Tienpontem (20 d 7 g 24 m i 40 s), zapewniając sobie piątą lokatę.
Najbardziej zaciętą walkę stoczyły natomiast płynące nieznacznie dalej Team Sun Hung Kai/Scallywag (Hongkong), gdzie dowodził Australijczyk David Witt oraz Turn the Tide on Plastic (Organizacja Narodów Zjednoczonych) ze skipperką Dee Caffari z Wielkiej Brytanii. W ciągu kilku ostatnich mil przed metą Caffari zniwelowała różnicę do Witta z około dwóch mil do 0,2 mili i ten musiał do końca bronić się przed wyprzedzeniem. Ostatecznie to ekipa z Hongkongu pierwsza minęła linię mety z czasem 20 dni 7 godzin 55 minut i 21 sekund. Z kolei załoga Brytyjki minęła linię mety zaledwie około minutę później z czasem 20 dni 7 godzin 56 minut i 29 sekund.
Wydaje się, że najbardziej wymagającą częścią drugiego etapu Volvo Ocean Race była pierwsza noc, kiedy przyszedł zapowiadany wiatr o sile ponad 30 węzłów, któremu towarzyszyły wysokie fale. Na szczęście wszyscy przetrwali ten czas bez kontuzji oraz uszkodzeń jachtów.
Aż pięć załóg skorzystało podczas tego odcinka z trybu "Stealth Mode" (tryb niewidzialności). Polega on na tym, że przez 24 godziny raporty o pozycji na trasie danego teamu nie są podawane dla innych załóg oraz do informacji publicznej. Ekipa, która się na to zdecyduje również przez ten czas nie otrzymuje danych o pozycjach rywali. Można to wykorzystać jako zagrywkę taktyczną. Jedynym ograniczeniem jest to, że zespoły nie mogą wejść w tryb niewidzialności kiedy są w odległości 200 mil od mety.
Jako pierwszy zdecydował się na tę zagrywkę Turn the Tide on Plastic, a w późniejszej części trasy skorzystały z tego Team Brunel, Team Sun Hung Kai/Scallywag, Vestas 11th Hour Racing oraz Dongfeng Race Team.
W piątek 8 grudnia w Kapsztadzie odbyć się ma trzeci wyścig portowy. Pierwszy, przeprowadzony w Alicante, wygrał MAPFRE, a w drugim, który miał miejsce w Lizbonie, najlepszy był Team Brunel. Natomiast start do trzeciego etapu zaplanowany jest na 10 grudnia. Jego trasa ma liczyć 6500 mil morskich i będzie prowadziła z Kapsztadu do Melbourne w Australii.
Będzie to pierwszy podwójnie punktowany etap, który daje szansę nadrobienia straty punktowej do czołówki dla załóg, które do tej pory radziły sobie słabiej. Z drugiej strony może to być okazja dla najlepszych ekip do powiększenia przewagi nad resztą stawki. Poza tym odcinkiem podwójnie punktowane będą jeszcze etapy numer 6 (Auckland - Itajai) oraz numer 8 (Newport - Cardiff).
Wyniki 2. etapu regat Volvo Ocean Race (Lizbona - Kapsztad) i zarazem klasyfikacja generalna:
Miejsce | Załoga | Punkty za 1. etap | Punkty za 2. etap | Bonusy | Razem |
---|---|---|---|---|---|
1. | MAPFRE (Hiszpania) | 6 | 7 | 1 | 14 |
2. | Vestas 11th Hour Racing (Stany Zjednoczone/Dania) | 7 | 5 | 1 | 13 |
3. | Dongfeng Race Team (Chiny) | 5 | 6 | - | 11 |
4. | team AkzoNobel (Holandia) | 4 | 3 | - | 7 |
5. | Team Brunel (Holandia) | 2 | 4 | - | 6 |
6. | Team Sun Hung Kai/Scallywag (Hongkong) | 3 | 2 | - | 5 |
7. | Turn the Tide on Plastic (Organizacja Narodów Zjednoczonych) | 1 | 1 | - | 2 |