Enea Ekstraliga w social media - Stelmet Falubaz Zielona Góra na prowadzeniu

Zdjęcie okładkowe artykułu:
zdjęcie autora artykułu

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Pentagon Research, Stelmet Falubaz Zielona Góra ma najpopularniejszy FanPage z wszystkich klubów Enea Ekstraligi w serwisie społecznościowym Facebook.

Ranking zespołów Enea Ekstraligi w sezonie 2013 - Facebook FanPage

W środowisku klubów żużlowych, podobnie jak w innych sportach drużynowych media społecznościowe zaczynają odgrywać coraz większe znaczenie w komunikacji pomiędzy kibicem a drużyną. W minionym sezonie konta społecznościowe klubów Enea Ekstraligi zwiększyły swoją aktywność oraz liczbę osób, do których docierały publikowane informacje. Potwierdzają to chociażby statystyki konta społecznościowego Dospel Włókniarza Częstochowa, które w ciągu ostatniego miesiąca zyskało 3 065 fanów, wzrost odpowiednio o 16,84 proc.

Zwycięzcą przygotowanego rankingu został tegoroczny mistrz Polski - Stelmet Falubaz Zielona Góra, którego FanPage zebrał łącznie 35 872 fanów. Miejsce drugie zajął wspomniany wcześniej Częstochowski Klub Motocyklowy z wynikiem 21 302 osób, które "Lubią to". Na trzecim stopniu podium uplasowała się Stal Gorzów, której FanPage posiada 16 654 fanów.

Ranking drużyn uwzględniający wielkość miast

Procent zainteresowanych [PZ] - został obliczony na podstawie ilorazu liczby fanów konta zespołu przez liczbę mieszkańców miasta. Najwyższy [PZ] odnotowaliśmy podobnie jak w poprzednim rankingu dla konta Falubazu Zielona Góra. Warto zauważyć, że czołowe zespoły w prezentowanym zestawieniu nie pochodzą z dużych miast. Zielona Góra posiada prawie 120 tys. mieszkańców, natomiast największy Wrocław ponad 630 tys.

Rewanżowy mecz finału Enea Ekstraligi 22 września 2013

Największy wzrost fanów dla konta Falubazu Zielona Góra zanotowaliśmy bezpośrednio po okresie odwołanego meczu rewanżowego w finale rozgrywek Enea Ekstraligi. Przed finałem napływ nowych fanów dla tego konta wahał się w granicach 30-80 osób dziennie, natomiast tylko 23 i 24 września konto powiększyło się aż o 940 nowych fanów.

W następnych dniach utrzymywała się również wysoka liczba osób, które rozmawiały o zielonogórskim klubie w serwisie społecznościowym Facebook. Wartość tej zmiennej 28 września wynosiła 14 516 kont, podczas gdy w dniu finału - 22 września tylko 6 979 osób.

Rewanżowy mecz finału Enea Ekstraligi 22 września 2013

Rezygnacja z występu w meczu rewanżowym finału rozgrywek Enea Ekstraligi miała wpływ na spadek migracji nowych fanów do konta społecznościowego Unibaksu Toruń. Spadek ten był na tyle zauważalny, że odpowiednio 28 i 29 września konto klubowe zostało polubione zaledwie przez jedną osobę. W okresie poprzedzającym finał standardowy przypływ nowych "Lubię to" dla tego konta kształtował się na poziomie 17-60 osób dziennie.

- Można powiedzieć, że sensacyjne zakończenie i okoliczności meczu rewanżowego w finale Enea Ekstraligi przyczyniły się do znacznego zwiększenia zainteresowania drużyną Falubazu w mediach społecznościowych. Szczególną uwagę należy zwrócić na blisko dwukrotny wzrost liczby osób, które nawiązywały w swoich aktywnościach do konta zespołu z Zielonej Góry. Osoby te komentowały, udostępniały oraz publikowały treści odnoszące się do konta społecznościowego drużyny Falubazu. Niecodzienne zakończenie ligi wywołało w tym przypadku najbardziej opiniotwórczy marketing, marketing szeptany - komentuje Adam Pawlukiewicz z Pentagon Reserach.

Badanie zostało przeprowadzone do dnia 2 października 2013 roku i jest wykonywane w formie stałego monitoringu. Podczas badania wykorzystano autorskie narzędzie Pentagon Social Track, pozwalające na zbieranie statystyk z portali społecznościowych. Raport został stworzony w oparciu o serwis Facebook oraz oficjalne profile społecznościowe 10 drużyn występujących w sezonie 2013 w Enea Ekstralidze, a za oficjalne konta społecznościowe zostały uznane te, których odnośniki znajdowały się na stronach klubowych.

W przypadku braku takich informacji konta zostały umieszczone w rankingu na podstawie publikowanych treści oraz monitoringu. Ranking został opracowany metodą ilościową.

Źródło: Pentagon Research

Źródło artykułu: