CS:GO coraz mniej popularne na Twitchu

Facebook / Na zdjęciu: kadr z gry Counter-Strike
Facebook / Na zdjęciu: kadr z gry Counter-Strike

Następca Counter Strike 1.6 i równie popularnego Source ma już 6 lat. Wydanie CS:GO było swoistym przełomem w świecie esportowym stawiającym podwaliny pod ogrom inicjatyw związanych z tą grą. Czy dalej może ona być uznana za popularną? A może umiera?

Gry takie jak Counter Strike mają do siebie to, że czas, w którym są popularne jest szczególnie ograniczony - zwłaszcza jeżeli nie są rozwijane i zmieniane w poszczególnych aspektach rozgrywki w celu utrzymania graczy na lata. Counter Strike w esporcie zdecydowanie dominuje wśród wszystkich gier strzelankowych, jednakże na przestrzeni lat mogliśmy zaobserwować spory spadek popularności i oglądalności tego tytułu. Czy jest aż tak źle?

Zanim odwołamy się do statystyk warto zwrócić uwagę na realia panujące w CS:GO obecnie i w przeszłości. Nie sposób nie wspomnieć o czymś, co wprawiło większość społeczności w stan zastanowienia i zwątpienia. Mowa tu o jakości samej rozgrywki, począwszy od serwerów, ich optymalizacji, powszechnych lagów i wszechobecnych oszustów, a skończywszy na samym podejściu do waluty, jaką reprezentuje Valve.

Nie zdziwi nas fakt, że stawiając znak zapytania pod tym zagadnieniem na myśl przychodzą od razu programy i serwery pośrednie. Nie ma chyba osoby, która potwierdziłaby tezę, mówiącą o tym, że rozgrywki ESEA i Faceit są gorszej jakości niż oficjalny matchmaking bazowany na wewnętrznym rankingu Valve. Po głębszej analizie tego zagadnienia automatycznie pojawiają się pytania. Dlaczego twórcy nic z tym nie zrobią? Z jakiej racji muszę płacić za abonament ESEA, by cieszyć się rozgrywką na poziomie? Dlaczego twórcy nie wykorzystują tego potencjału i zmuszają mnie do korzystania z pośredniczących serwisów?
[ad=rectangle]
Nie sposób wspomnieć, że problem ten narastał na przestrzeni lat. Ciężko czerpać najlepsze doświadczenia z gry zdając sobie sprawę z ogromu niedociągnięć. Drużynowy matchmaking, ligi, drabinki, mapy z workshopu i wszelkie inne nie zostały nigdy wzięte pod uwagę, by stać się częścią gry - to wielka szkoda i zmarnowanie potencjału gry. W ciągu 2 lat, w latach 2015 do 2017 roku, sam Counter Strike: Global Offensive zarobił na siebie w sumie 819 milionów dolarów, a nakład sprzedaży w ciągu 6 lat od wydania gry sięgnął 12,5 miliona egzemplarzy - to drugi światowy wynik zaraz za Players Unknown Battlegrounds, czyli popularnym Battle Royal'em PUBG.

Bardzo istotny jest w tym wszystkim wątek esportowy, który wbrew wszelkim opiniom ma się dobrze. CS:GO jest grą stworzoną wokół esportu, z myślą o nim. Mimo stale rosnącego oburzenia graczy, tematów na forach, serwisie Reddit oraz spadku popularności CS:GO w serwisie Twitch - Counter Strike nadal pozostaje ważnym graczem w świecie gamingu i esportu, nic nie wróży temu tytułowi naturalnej śmierci w najbliższym czasie. Zaangażowanie Valve we wznoszący się wolnymi krokami projekt Dota2 również spotkało się z oburzeniem zagorzałych graczy popularnego FPS'a.

Nie sposób również tu nie wspomnieć o niedawnych zmianach w systemie obrotu walutą i przedmiotami w ekwipunkach graczy - wymóg zabezpieczeń, a także polityka platformy Steam sprawiła, że gracze zaczęli tracić - niektórzy bardzo duże sumy zainwestowane w skórki i inne przedmioty. Gdy tracimy coś namacalnego, coś takiego jak pieniądze, innego niż tylko wątpliwa jakość rozgrywki - to oburzenie jest dużo bardziej uzasadnione.

Top10 najchętniej oglądanych tytułów na Twitch.tv wg esportsobserver.com (11 czerwca- 17 czerwca 2018)
Top10 najchętniej oglądanych tytułów na Twitch.tv wg esportsobserver.com (11 czerwca- 17 czerwca 2018)

Powracając jednak do wątku spadku popularności w serwisie streamingowym Twitch, to jest to pierwsza taka sytuacja w "życiu" tej gry. Czy to już reguła, a może przypadek? Znalazły się na tej liście nowe tytuły tj. Jurrasic World: Evolution czy Realm Royale oraz również event E3, co z pewnością przyczyniło się do strat w oglądalności CS:GO. Na tego typu statystyki trzeba pewnego czasu oczekiwania, zwłaszcza jeżeli mają być dokładne. W kolejnych tygodniach mogliśmy zaobserwować, że CS:GO powrócił do top10 najchętniej oglądanych gier - po zakończeniu targów E3, jednak jest to bardzo cienka linia, której przekroczenie może wykluczyć CS:GO z tego rankingu na dobre. Poniżej statystyka opublikowana 20 lipca 2018 roku.

Top10 najchętniej oglądanych tytułów na Twitch.tv wg esportsobserver.com (9 lipca- 15 lipca 2018)
Top10 najchętniej oglądanych tytułów na Twitch.tv wg esportsobserver.com (9 lipca- 15 lipca 2018)

Wbrew temu jak nisko widnieje CS:GO w porównaniu do poprzednich lat - każda z wymienionych gier jest popularna, to są ogromne liczby obejrzanych godzin transmisji. Niewątpliwie jest dużo powodów do obaw i to czy CS:GO wróci na właściwe tory - stoi to pod wielkim znakiem zapytania.

ZOBACZ WIDEO Mundial 2018. Sylwia Dekiert: Myślę, że Nawałka nie pozostanie na stanowisku. Nie dlatego, że był złym trenerem

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.