Nowa jakość – Centralizacja Praw Sponsoringowych w Polskiej Lidze Esportowej
Materiał powstał we współpracy z Polska Liga Esportowa
Polska Liga Esportowa uczyniła kolejny krok na drodze do profesjonalizacji esportu. Nowa inicjatywa, Centralizacja Praw Sponsoringowych, sprawia, że rozgrywki w "Counter-Strike: Global Offensive" stały się bardziej atrakcyjne dla drużyn i kibiców.
Jesienny sezon w Polskiej Lidze Esportowej jest prawdziwym przełomem. Przede wszystkim od strony organizacyjnej i finansowej dzięki Centralizacji Praw Sponsorskich. Czym jednak dokładnie jest ta inicjatywa i czy to nowe podejście do myślenia o esporcie?
Profesjonalne, czyli kosztowne
Popularność esportu rośnie bardzo szybko i z roku na rok przybywa kibiców, sponsorów i pieniędzy. Droga do dorównania klasycznym dyscyplinom sportowym nie jest już aż tak daleka, jak to się mogło wydawać jeszcze kilka lat temu. W pewnych kwestiach jednak esport nadal pozostaje w tyle za tradycyjnym profesjonalnym sportem. Głównie w tych związanych z jednym z najważniejszych czynników w zawodowym graniu, czy to w piłkę nożną, czy w tenisa, czy w Counter-Strike: Global Offensive oraz League of Legends. Jaki to czynnik? Pieniądze oczywiście.
Sytuacja do dziś
Skąd się na to bierze pieniądze? Głównie z różnego rodzaju umów sponsorskich, które duże organizacje zawierają z różnymi podmiotami. Problem w tym, że nie każda organizacja ma taką samą renomę i siłę negocjacyjną. I co wtedy? Jak finansować drużynę esportową? Z nagród za wygrane turnieje? Niestety, choć te nagrody bywają bardzo atrakcyjne, a w niektórych przypadkach wręcz niebotyczne, to dość trudno jest sobie zagwarantować zwycięstwo. Czasem wystarczy jedna przegrana, by zostać z niewielką kwotą albo z niczym.
Sprawdzone wzorce
Na szczęście nie trzeba wymyślać koła od nowa. Odpowiednie mechanizmy i rozwiązania są już nie tylko opracowane i wprowadzone, ale też działają od lat. W sporcie tradycyjnym. Dobrym przykładem, powszechnie rozpoznawanym, jest najwyższa klasa rozgrywkowa w rodzimej piłce nożnej. Ma ona swoje wpływy z różnych źródeł – umów sponsoringowych czy praw telewizyjnych. Po odjęciu własnych kosztów organizacyjnych pozostałe pieniądze trafiają do drużyn biorących udział w rozgrywkach ligowych. Do wszystkich drużyn. Prawie połowa całej puli (44%) to kwota stała rozdzielana równo pomiędzy wszystkich. Tylko 33% budżetu to wynagrodzenie za konkretne wyniki. Czyli pieniądze za pozycję w lidze w danym sezonie. A 20% puli rozdzielane jest pomiędzy zespoły w zależności od pozycji w rankingach, które biorą pod uwagę dłuższy okres niż jeden sezon.
CPS, czyli jak będzie jutro
Pod określeniem Centralizacja Praw Sponsoringowych kryje się w Polskiej Lidze Esportowej system podziału dochodów wzorowany na tym stosowanym chociażby we wspomnianej Ekstraklasie. W sezonie jesiennym na udziale w PGE Dywizji Mistrzowskiej zarobi cała dziesiątka drużyn. A i zwycięzca nie będzie bardzo poszkodowany. Głównie dlatego, że dzięki silniejszej pozycji samej Polskiej Ligi Esportowej możliwe było uzyskanie od sponsorów większych pieniędzy. Pula finansowa w tym sezonie to 250 tysięcy!Nowa jakość
Zwycięzca tego jesiennego sezonu PGE Dywizji Mistrzowskiej dostanie więc więcej niż mistrzowie sezonu wiosennego. I wszyscy pozostali również otrzymają więcej pieniędzy. Nawet najsłabsza drużyna w lidze może liczyć na kilkanaście tysięcy wynagrodzenia. W porównaniu z kwotami znanymi z piłkarskiej Ekstraklasy to niewiele. Ale w poprzednim sezonie PLE ta drużyna nie dostałaby w zasadzie nic. To prawdziwa rewolucja, która będzie się rozwijać. Według prognoz Polskiej Ligi Esportowej w kolejnym sezonie PGE Dywizji Mistrzowskiej, na wiosnę 2022 roku, pula zwiększy się do 350 tysięcy. I będzie dalej rosnąć z upływem czasu.
Co to oznacza dla kibiców? Bardziej zrównoważony skład ligi. Większe szanse dla mniej znanych, ale nie mniej utalentowanych zawodników i organizacji. Bardziej zacięte i ciekawsze spotkania. Lepsze widowisko. Oraz oczywiście kolejny krok na drodze profesjonalizacji esportu i dorównania dyscyplinom tradycyjnym.
Materiał powstał we współpracy z Polska Liga Esportowa