Nowa jakość – Centralizacja Praw Sponsoringowych w Polskiej Lidze Esportowej

Polska Liga Esportowa / Polska Liga Esportowa
Polska Liga Esportowa / Polska Liga Esportowa

Polska Liga Esportowa uczyniła kolejny krok na drodze do profesjonalizacji esportu. Nowa inicjatywa, Centralizacja Praw Sponsoringowych, sprawia, że rozgrywki w "Counter-Strike: Global Offensive" stały się bardziej atrakcyjne dla drużyn i kibiców.

W tym artykule dowiesz się o:

Jesienny sezon w Polskiej Lidze Esportowej jest prawdziwym przełomem. Przede wszystkim od strony organizacyjnej i finansowej dzięki Centralizacji Praw Sponsorskich. Czym jednak dokładnie jest ta inicjatywa i czy to nowe podejście do myślenia o esporcie?

Profesjonalne, czyli kosztowne

Popularność esportu rośnie bardzo szybko i z roku na rok przybywa kibiców, sponsorów i pieniędzy. Droga do dorównania klasycznym dyscyplinom sportowym nie jest już aż tak daleka, jak to się mogło wydawać jeszcze kilka lat temu. W pewnych kwestiach jednak esport nadal pozostaje w tyle za tradycyjnym profesjonalnym sportem. Głównie w tych związanych z jednym z najważniejszych czynników w zawodowym graniu, czy to w piłkę nożną, czy w tenisa, czy w Counter-Strike: Global Offensive oraz League of Legends. Jaki to czynnik? Pieniądze oczywiście.

Nie oszukujmy się. Sport (czy esport) amatorski jest strasznie fajny, jeśli się go uprawia. Ale dla kibiców o wiele bardziej atrakcyjna jest rywalizacja zawodowców, którzy grają na wysokim poziomie. Żeby zaś móc osiągnąć taki poziom, potrzebne są treningi, sprzęt, przygotowanie i wiele innych rzeczy. Rzeczy, które kosztują. Profesjonalna drużyna esportowa nie jest tania w utrzymaniu, jeśli ma sobą cokolwiek reprezentować.

Sytuacja do dziś

Skąd się na to bierze pieniądze? Głównie z różnego rodzaju umów sponsorskich, które duże organizacje zawierają z różnymi podmiotami. Problem w tym, że nie każda organizacja ma taką samą renomę i siłę negocjacyjną. I co wtedy? Jak finansować drużynę esportową? Z nagród za wygrane turnieje? Niestety, choć te nagrody bywają bardzo atrakcyjne, a w niektórych przypadkach wręcz niebotyczne, to dość trudno jest sobie zagwarantować zwycięstwo. Czasem wystarczy jedna przegrana, by zostać z niewielką kwotą albo z niczym.

Tym się właśnie różni esport od profesjonalnych sportów tradycyjnych. Mocnym nastawieniem na „prawo dżungli”, czyli korzyści dla zwycięzców. To nie jest najlepszy system. Przede wszystkim dlatego, że ci zwycięzcy muszą z kimś grać. A żeby rozgrywki były atrakcyjne dla kibiców, nie mogą być jednostronne. Jak jednak nie mogą być, skoro jedne drużyny mają znacznie większy budżet i siłę przyciągania talentów niż inne? Zwłaszcza w sytuacji, gdy niektóre zespoły rywalizujące w ligach budżetu nie mają w zasadzie żadnego? Trzeba coś z tym zrobić i wyrównać szanse.

Sprawdzone wzorce

Na szczęście nie trzeba wymyślać koła od nowa. Odpowiednie mechanizmy i rozwiązania są już nie tylko opracowane i wprowadzone, ale też działają od lat. W sporcie tradycyjnym. Dobrym przykładem, powszechnie rozpoznawanym, jest najwyższa klasa rozgrywkowa w rodzimej piłce nożnej. Ma ona swoje wpływy z różnych źródeł – umów sponsoringowych czy praw telewizyjnych. Po odjęciu własnych kosztów organizacyjnych pozostałe pieniądze trafiają do drużyn biorących udział w rozgrywkach ligowych. Do wszystkich drużyn. Prawie połowa całej puli (44%) to kwota stała rozdzielana równo pomiędzy wszystkich. Tylko 33% budżetu to wynagrodzenie za konkretne wyniki. Czyli pieniądze za pozycję w lidze w danym sezonie. A 20% puli rozdzielane jest pomiędzy zespoły w zależności od pozycji w rankingach, które biorą pod uwagę dłuższy okres niż jeden sezon.

W większości lig esportowych, w tym również w Polskiej Lidze Esportowej, ten podział był do tej pory o wiele prostszy. Prawie cała pula była przeznaczona na nagrody za wyniki krótkookresowe. W sezonie wiosennym 2021 w PGE Dywizji Mistrzowskiej Counter-Strike: Global Offensive pula wynosiła 100 tysięcy złotych. Połowę zgarnęło Illuminar Gaming za wygranie finałów. 20 tysięcy przypadło Mad Dog’s PACT za drugie miejsce. Po 8 tysięcy otrzymały organizacje IzakoBoars i Honoris. Cztery pozostałe zespoły nie dostały nic.

CPS, czyli jak będzie jutro

Pod określeniem Centralizacja Praw Sponsoringowych kryje się w Polskiej Lidze Esportowej system podziału dochodów wzorowany na tym stosowanym chociażby we wspomnianej Ekstraklasie. W sezonie jesiennym na udziale w PGE Dywizji Mistrzowskiej zarobi cała dziesiątka drużyn. A i zwycięzca nie będzie bardzo poszkodowany. Głównie dlatego, że dzięki silniejszej pozycji samej Polskiej Ligi Esportowej możliwe było uzyskanie od sponsorów większych pieniędzy. Pula finansowa w tym sezonie to 250 tysięcy!


[b]

[/b]
Jak będzie rozdzielana? 40% sumy zostanie rozłożone równo, dla każdej z drużyn. 30% to nagroda za wyniki, przy czym mistrz tego sezonu dostanie 42% z tej części budżetu, a ostatnia, dziesiąta drużyna z ligi tylko 1%. To oznacza, że za wygranie PGE Dywizji Mistrzowskiej jeden z zespołów otrzyma ok. 35 tysięcy, czyli mniej niż w poprzednim sezonie. Ale oprócz tego otrzyma również 10 tysięcy z równego podziału, jak każda z drużyn. I, jeśli gra w PGE Dywizji Mistrzowskiej od dwóch sezonów, to jeszcze dojdzie wynagrodzenie za ranking, które stanowi 10% całej puli. Pozostałe 20% całego budżetu przeznaczone zostanie na tak zwane wynagrodzenie za wynik medialny, na podstawie raportu zewnętrznego podmiotu. Cztery najlepsze zespoły otrzymają po 13% tej konkretnej puli, cztery kolejne po 8%, a dwa ostatnie po 6%.

Nowa jakość

Zwycięzca tego jesiennego sezonu PGE Dywizji Mistrzowskiej dostanie więc więcej niż mistrzowie sezonu wiosennego. I wszyscy pozostali również otrzymają więcej pieniędzy. Nawet najsłabsza drużyna w lidze może liczyć na kilkanaście tysięcy wynagrodzenia. W porównaniu z kwotami znanymi z piłkarskiej Ekstraklasy to niewiele. Ale w poprzednim sezonie PLE ta drużyna nie dostałaby w zasadzie nic. To prawdziwa rewolucja, która będzie się rozwijać. Według prognoz Polskiej Ligi Esportowej w kolejnym sezonie PGE Dywizji Mistrzowskiej, na wiosnę 2022 roku, pula zwiększy się do 350 tysięcy. I będzie dalej rosnąć z upływem czasu.

Co to oznacza dla kibiców? Bardziej zrównoważony skład ligi. Większe szanse dla mniej znanych, ale nie mniej utalentowanych zawodników i organizacji. Bardziej zacięte i ciekawsze spotkania. Lepsze widowisko. Oraz oczywiście kolejny krok na drodze profesjonalizacji esportu i dorównania dyscyplinom tradycyjnym.

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.