Pirelli: Opony podczas kwalifikacji

Melbourne, 17 marca 2012 - Lewis Hamilton z McLarena zdobył pole position w Grand Prix Australii. Na miękkich oponach Pirelli P Zero "żółtych" uzyskał na torze Albert Park czas 1.24,922.

Andrzej Prochota
Andrzej Prochota

Lewis Hamilton w walce o swoje 20. pole position w karierze pokonał zespołowego partnera Jensona Buttona. Po raz pierwszy od Grand Prix Europy 2009 z pierwszego rzędu wystartują dwaj kierowcy McLarena. Poprzednie pole position Hamilton zdobył na oponach Pirelli w Grand Prix Korei 2011.

W pierwszym segmencie kwalifikacji większość zespołów korzystała z pośredniego ogumienia P Zero "białego", chociaż dwa najlepsze wyniki uzyskali kierowcy jadący na miękkich oponach P Zero "żółtych": Kamui Kobayashi z Saubera i Jean-Eric Vergne z Toro Rosso. Najwyżej sklasyfikowanym kierowcą na pośrednich oponach był Romain Grosjean, który w Q1 uzyskał trzeci rezultat.

W Q2 cała siedemnastka kierowców korzystała z miękkich opon P Zero "żółtych", a najszybsi okazali się Nico Rosberg i Michael Schumacher z Mercedesa.

Kierowcy walczący o pole position zamierzali w ostatnim segmencie wykonać po dwa przejazdy na miękkich oponach, próbując zaoszczędzić na wyścig jak najwięcej zestawów mieszanki P Zero "żółtej". Tor stawał się coraz szybszy i czołówka pozostawiła swoje przejazdy na ostatnie sekundy sesji. Tylko jeden kierowca z finałowej dziesiątki – Daniel Ricciardo z Toro Rosso - nie przejechał okrążenia pomiarowego, a Mark Webber z Red Bulla wykonał tylko jeden przejazd na miękkich oponach.

Po wczorajszych przelotnych opadach deszczu dzisiaj było sucho, a temperatura powietrza sięgała 19 stopni Celsjusza. Zgodnie z nowymi przepisami piątkowy deszcz sprawił, że kierowcy mogli skorzystać z dodatkowego zestawu gładkich opon w trzecim treningu, rozegranym dziś rano. W tej sesji najszybszy był także Hamilton, korzystający z miękkiej mieszanki. Te opony, wraz z pośrednimi P Zero "białymi", zostały nominowane na weekend w Australii. W kwalifikacjach i wyścigu przepisy dotyczące opon nie uległy zmianie: kierowcy mają do dyspozycji standardowy przydział trzech zestawów ogumienia pośredniego i trzech miękkiego.

Pirelli zmniejszyło różnicę w osiągach pomiędzy mieszankami i jak dotąd różnica pomiędzy pośrednią i miękką mieszanką na torze Albert Park wynosi około pół sekundy na okrążeniu.

W niedzielnym wyścigu, liczącym 58 okrążeń, oczekuje się od dwóch do trzech pit stopów. Miękkie opony wystarczą na około 20 okrążeń, a twarde na 25. To wyliczenia zgodne z celem Pirelli, którym jest umożliwienie stosowania zróżnicowanych strategii. Zespoły nie zdołały jednak dużo pojeździć po suchym torze i brakuje im danych niezbędnych do doszlifowania strategii na wyścig.

Dyrektor Pirelli Motorsport Paul Hembery powiedział: - To była jedna z najbardziej nieprzewidywalnych sesji kwalifikacyjnych, które widzieliśmy od naszego debiutu w Formule 1. Nie brakowało atmosfery wyczekiwania i ekscytacji. Zespoły mogły zgromadzić istotne dane dopiero w czasie godzinnego treningu przed kwalifikacjami, bo wczoraj panowały mieszane warunki. Przez to przyczepność nawierzchni była jeszcze mniejsza niż zazwyczaj. Forma mieszanek jest teraz bardziej wyrównana, co zaobserwujemy także w wyścigu. Byliśmy świadkami niesamowitych okrążeń w wykonaniu obu kierowców McLarena i chcielibyśmy szczególnie pogratulować Romainowi Grosjeanowi – mistrzowi GP2 i jednemu z naszych byłych kierowców testowych, który wykonał dla nas świetną robotę – za wspaniałe trzecie miejsce. Przy niewielu pokonanych kilometrach po suchym torze, zespoły wciąż muszą mocno pracować nad znalezieniem kompromisu pod kątem zatankowanego do pełna samochodu.

Opony wykorzystywane przez pierwszą "10"
Hamilton – miękkie
Button – miękkie
Grosjean – miękkie
Schumacher – miękkie
Webber – miękkie
Vettel – miękkie
Rosberg – miękkie
Maldonado – miękkie
Hülkenberg – miękkie
Ricciardo – miękkie (brak czasu )

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×