Miękkie opony P Zero "żółte" i supermiękkie "czerwone" na Monako

Tak jak w przypadku dwóch minionych sezonów, na Grand Prix Monako nominowano miękką mieszankę P Zero "żółtą" i supermiękką P Zero "czerwoną": dwie najbardziej miękkie w gamie Pirelli.

Andrzej Prochota
Andrzej Prochota

Monako to najwolniejszy i najbardziej kręty tor w kalendarzu, na którym wyprzedzanie jest bardzo trudne. Najważniejszy jest krótki czas dogrzania ogumienia oraz wysoki poziom przyczepności mechanicznej. Mimo tego zużycie i degradacją są najniższe w sezonie, dlatego możemy się spodziewać maksymalnie dwóch pit stopów na kierowcę. W przeciwieństwie do wszystkich pozostałych Grand Prix, dwa pierwsze treningi odbywają się w czwartek, a nie w piątek, co ma wpływ na ewolucję warunków na torze, bo w trakcie weekendu pętla jest otwierana dla ruchu miejskiego. W przeszłości zdarzały się w Monako opady deszczu, więc można się też spodziewać, że w użyciu znajdą się przejściowe opony Cinturato "zielone" i deszczowe Cinturato "niebieskie".

Paul Hembery (dyrektor Pirelli Motorsport): W Monako spodziewamy się średnio dwóch pit stopów na samochód, bo dla kontrastu z poprzednim wyścigiem, czyli z Barceloną, zużycie i degradacja są tutaj bardzo niskie. Nie oznacza to jednak, że strategia nie będzie ważna. W przeszłości dochodziło do sytuacji, w których kierowcy stosujący zupełnie różną taktykę toczyli ze sobą zaciętą walkę na finiszu. Zwycięzca poprzedniego wyścigu w Hiszpanii ruszał z dalszego pola niż każdy poprzedni triumfator i ciekawie będzie sprawdzić, czy to może się powtórzyć w Monako - na torze, który jest znany z tego, że bardzo trudno się na nim wyprzedza. Dlatego strategia będzie jeszcze ważniejsza niż zazwyczaj i zespoły będą starały się zyskiwać pozycje dzięki taktyce.

CHARAKTERYSTYKA OPON POD KĄTEM TORU:
  • Jak dotąd w sezonie 2013 nie było jeszcze ani jednej neutralizacji. Statystycznie rzecz biorąc może się to zmienić na ciasnym torze w Monako, otoczonym barierami i pozbawionym poboczy. Obok Singapuru, Korei i Kanady szansa na pojawienie się samochodu bezpieczeństwa jest największa właśnie na tym torze i wynosi 80%. Będzie to miało wpływ na dobór wyścigowych strategii.
  • Pierwsza dziesiątka zeszłorocznego wyścigu pojechała na jeden pit stop, zjeżdżając w okolicach 30. okrążenia. Ośmiu wystartowało na supermiękkiej mieszance, zakładając miękką na drugą fazę wyścigu.
  • Tor w Monte Carlo jest najwolniejszy w kalendarzu, a nawierzchnia jest najmniej szorstka.
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×