Pirelli: Na SIlverston największe obciążenie dla opon

Formuła 1 udaje się na Silverstone, do kolebki brytyjskiego motorsportu (aż osiem zespołów ma swoje siedziby w Wielkiej Brytanii). To także drugi domowy wyścig dla Pirelli

Andrzej Prochota
Andrzej Prochota

Tor Silverstone jest znany jako jeden z najszybszych w kalendarzu i mocno obciąża ogumienie. Wyzwanie dodatkowo potęguje tradycyjnie zmienna pogoda: ryzyko deszczu w którymś momencie weekendu jest wysokie, a do tego dochodzą zmienne temperatury i prędkości wiatru. Warunki atmosferyczne często utrudniają prawidłowe zgranie danych uzyskanych podczas sesji treningowych z rzeczywistą sytuacją podczas wyścigu.

Pirelli nominowało dwie najtwardsze mieszanki w gamie: twarde opony P Zero "pomarańczowe" oraz pośrednie P Zero "białe", które najlepiej sprostają wymaganiom stawianym przez Silverstone.
- Silverstone to jeden z najlepszych obiektów w kalendarzu, głęboko zakorzeniony w historii. Jest bardzo szybki i zawsze dostarcza wrażeń kierowcom oraz kibicom. Brytyjscy fani mają ogromną wiedzę na temat wyścigów i należą do najbardziej entuzjastycznych oraz zaangażowanych: zawsze fantastycznie jest ich widzieć, niezależnie od pogody. Oczywiście aura zawsze jest ważnym tematem rozmów na Silverstone. W przeszłości mieliśmy już do czynienia z przeróżnymi warunkami: od upału do ulewnego deszczu. Dlatego ważne jest odpowiednie reagowanie na zmiany i dostosowywanie strategii w czasie rzeczywistym, bo nie zawsze można polegać na danych z poprzednich lat - powiedział Paul Hembery.

- Przywozimy dwie najtwardsze mieszanki, które powinny być dobrze dopasowane do warunków. Czekamy też na ostatnią tegoroczną sesję testową poświęconą oponom, która odbędzie się we wtorek i środę - będziemy podczas niej kontynuować nasz program rozwojowy. Pierwszego dnia jeździć dla nas będą Ferrari i Marussia, a drugiego Red Bull i Lotus - zakończył dyrektor Pirelli Motorsport.

Jesteśmy na Facebooku. Dołącz do nas!

Charakterystyka toru pod kątem opon:
  • Zespoły stosują tu średni lub wysoki poziom docisku, aby uzyskać możliwie najlepsze prędkości w zakrętach w pierwszej połowie okrążenia, składającej się z szybkich łuków. Te ustawienia nie przeszkadzają na prostych, bo są one dość krótkie. Na całej pętli strefy hamowania są dość krótkie i wyprzedzanie jest bardzo trudne.
  • Silverstone mocno obciąża ogumienie. Szybki i płynny układ pętli sprawia, że opony są cały czas poddawane działaniu różnych sił: czasami kilku jednocześnie. Poprzeczne przeciążenie sięga 5 G, a temperatura powierzchni opon może przekraczać 110 stopni Celsjusza.
  • Mieszanka pośrednia pracuje w niskich temperaturach i osiąga optymalną formę nawet w chłodnych warunkach. Mieszanka twarda pracuje w wysokim zakresie i jest odpowiednia na ciepłe warunki i cięższy stan nawierzchni. Temperatury na Silverstone należą do najbardziej zróżnicowanych w sezonie: zdarza się, że pomiędzy sesjami może się zmienić aż o 15 stopni, co mocno utrudnia dobranie odpowiedniej strategii.
  • Tor Silverstone jest dość często używany, a podczas weekendu Grand Prix odbywa się tu dużo zawodów serii towarzyszących, więc ewolucja warunków nie jest tak istotnym czynnikiem, jak na innych obiektach.
  • W zeszłym roku zwycięzca zastosował strategię dwóch pit stopów. Sebastian Vettel z Red Bulla wykonał dwa przejazdy na pośrednich oponach, a ostatni na twardych. Wygrał wyścig po starcie z trzeciego pola.
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×