F1: Transfery, odejścia, debiutanci. "Sezon 2015 w pigułce"

Najgłośniejsze transfery po zakończeniu sezonu 2014? Którzy kierowcy po raz pierwszy zadebiutują w F1? Kogo nie zobaczymy na torze w przyszłym roku? Zapraszamy do lektury "F1 2015 w pigułce".

Transfery:
Fernando Alonso z Ferrari do McLaren Honda

Jeden z najgłośniejszych transferów po sezonie 2014. Przejście Hiszpana do McLaren Honda było utrzymywane w "tajemnicy" aż do 11 grudnia. W ekipie z Woking Fernando Alonso będzie tworzył skład z Jensonem Buttonem. Dwójka najbardziej doświadczonych kierowców w stawce ma sprawić, że McLaren będzie dominował jak za dawnych lat. Dla byłego kierowcy Ferrari być może będzie to ostatnia szansa, na wywalczenie kolejnych tytułów w karierze. 
[ad=rectangle]
Sebastian Vettel z Red Bull Racing do Ferrari
O tym, że Niemiec opuści kiedyś Red Bulla mówiło się od pewnego czasu. Jednak dla wielu decyzja o przejściu do Ferrari już na sezon 2015 była sporym zaskoczeniem. To właśnie po ogłoszeniu tej wiadomości Sebastian Vettel sprawił, że Ferrari ogłosiło zakończenie współpracy z Fernando Alonso. Teraz przed czterokrotnym mistrzem świata spore wyzwanie, aby wygrywać wyścigi samochodem włoskiej stajni. Niemiec stanie także przed szansą udowodnienia, że wygrał swoje tytuły nie tylko dzięki świetnemu bolidowi RBR.

Daniił Kwiat z Toro Rosso do Red Bull Racing
Zaledwie po jednym sezonie w Toro Rosso, młody Rosjanin został następcą Sebastiana Vettela. Jak przyznał Christian Horner, decyzja została podjęta w ciągu dziesięciu minut. Daniił Kwiat może jednak nie mieć łatwego życia w Red Bullu. Formą w poprzednim sezonie błysnął Daniel Ricciardo. - Nie, nie obawiam się tej rywalizacji. Lubię wyzwania - skomentował Rosjanin.

Marcus Ericsson z Caterham F1 do Sauber F1 Team
Jeden z pierwszych transferów, który został ogłoszony w trakcie trwania sezonu 2014. Kiedy wiadomo było już, że Caterham ma problemy i nie pojawi się w GP USA, Szwed postanowił znaleźć nowego pracodawcę. Nie jest tajemnicą, że Marcus Ericsson ma hojnych sponsorów i kontrakt z kierowcą postanowił podpisać Sauber, który nie ma stabilnej pozycji finansowej.

[nextpage]Debiutanci:
Max Verstappen (Toro Rosso)

Najmłodszy kierowca z całej stawki. Będzie miał 17 lat, kiedy zadebiutuje na torze Albert Park w Australii. Sezon 2014 spędził w Formule 3, gdzie wygrał dziesięć wyścigów. Ma także za sobą pierwszy oficjalny trening w Formule 1 (GP Japonii). - Nie miałem większych problemów. Myślę, że praca z większym zespołem w F1 jest o wiele łatwiejsza - powiedział o swojej jeździe bolidem F1.

Carlos Sainz jr. (Toro Rosso)
Mistrz Formuły Renault 2.0 i 3.0. Jego talent został dostrzeżony przez Red Bull Racing, który zaprosił go na testy dla młodych kierowców. W trakcie sezonu 2014 był w gronie kandydatów, którzy mogą zasilić Toro Rosso na przyszłoroczne mistrzostwa świata F1. Po długich negocjacjach, ekipa z Faenzy zdecydowała się na duet Verstappen - Sainz jr., który będzie najmłodszy z całej stawki.

Felipe Nasr (Sauber F1 Team)
Brazylijczyk swoją karierę wyścigową rozpoczął w seriach juniorskich, zaczynając do Formuły BMW. Następnie była F3 oraz GP2. W tej ostatniej serii nie udało mu się zdobyć mistrzostwa, pomimo trzech lat startów. Jego talent został dostrzeżony przez Williams Martini Racing i otrzymał rolę kierowcy rezerwowego. Jednak dość nieoczekiwanie na sezon 2015 podpisał kontrakt z Sauber F1 Team, gdzie będzie tworzył duet z Marcusem Ericssonem.

[nextpage]Odeszli:

Jean-Éric Vergne (Toro Rosso)
Francuz w połowie sezonu dowiedział się, że Toro Rosso nie przedłuży z nim kontraktu. Nadzieja na pozostanie w F1 pojawiła się, kiedy okazało się, iż zespół opuści Daniił Kwiat, który przejdzie do Red Bulla. Ekipa z Faenzy postanowiła jednak zatrudnić kolejnego młodego zawodnika. Natomiast Vergne znalazł zatrudnienie w Ferrari, gdzie jego zdaniem będzie praca w symulatorze.

Kevin Magnussen (McLaren)
Pomimo dużego poparcia Rona Dennisa, młodego Duńczyka nie zobaczmy na torach F1 w czasie wyścigów. Jednak Kevin Magnussen nadal zachował szanse na powrót do Formuły w sezonie 2016. W przyszłym roku będzie pełnił rolę kierowcy rezerwowego w McLaren-Honda. - Kevin ma nasze pełne wsparcie. Ma więcej szans niż ktokolwiek inny, aby być w F1 w 2016 roku - powiedział Eric Boullier.

Adrian Sutil (Sauber)
Zespół Sauber potrzebował kierowców, którzy będą płacili pieniądze za swoje starty. Nic więc dziwnego, że kontraktu nie przedłużono z Adrianem Sutilem. Niemiec cały czas zapewniał, że ma ważną umowę, ale ostatecznie został "na lodzie". Na razie nie wiadomo, co z dalszą karierą kierowcy wyścigowego.

Esteban Gutierrez (Sauber)
Odejście Meksykanina z ekipy z Hinwill było małą niespodzianką. Esteban Gutierrez mógł liczyć na sponsorów ze swojego rodzinnego kraju. Nie pomogli jednak w zachowaniu posady na sezon 2015. Można jednak powiedzieć, że zwolnienie z Saubera jest po jego myśli. Gutierrez w przyszłym roku będzie kierowcą rezerwowym i testowym w Ferrari.

Marussia F1 Team i Caterham F1 Team 
Międzynarodowa Federacja Samochodowa opublikowała listę startową kierowców i zespołów w sezonie 2015. Nie zabrakło Caterhama i Marussii, które wciąż muszą potwierdzić swój start. Jednak ich występ w mistrzostwach świata Formuły 1 w sezonie 2015 stoi pod bardzo dużym znakiem zapytania.

[nextpage]Kalendarz na 2015:

Sezon 2015 tradycyjnie rozpocznie się od GP Australii (15 marca). Następnie najlepsi kierowcy będą ścigać się w Malezji, Chinach i Bahrajnie. Potem cyrk F1 wróci na GP Korei Południowej (3 maja). Oznacza to, że tor Yeongam będzie gościł kibiców oraz zespoły F1 po roku przerwy. Organizacja tego Grand Prix musi zostać jeszcze jednak oficjalnie potwierdzona.

Na początku listopada zostanie także rozegrane Grand Prix Meksyku, które również wraca do Formuły 1.

Mistrzostwa świata podobnie jak w tym roku, zakończą się w GP Abu Zabi (29 listopada).

RundaGrand PrixTorData
1 Australia Albert Park 15 marca
2 Malezja Sepang International Circuit 29 marca
3 Chiny Shanghai International Circuit 12 kwietnia
4 Bahrajn Sakhir International Circuit 19 kwietnia
5 Korea Płd. Korean International Circuit 3 maj
6 Hiszpania Circuit de Catalunya 10 maj
7 Monako Monte-Carlo 24 maj
8 Kanada Circuit Gilles Villeneuve 7 czerwca
9 Austria Red Bull Ring 21 czerwca
10 Wielka Brytania Silverstone 5 lipca
11 Niemcy Nurburgring 19 lipca
12 Węgry Hungaroring 26 lipca
13 Belgia Spa-Francorchamps 23 sierpnia
14 Włochy Monza 6 września
15 Singapur Marina Bay Street Circuit 20 września
16 Japonia Suzuka 27 września
17 Rosja Soczi International Street Circuit 11 października
18 USA Circuit of the Americas 25 października
19 Meksyk Autodromo Hermanos Rodriguez 1 listopada
20 Brazylia Interlagos 15 listopada
21 Abu Zabi Yas Marina 29 listopada
Źródło artykułu: