Od przyszłego roku o superlicencję uprawniającą do startów w Formule 1 będą mogli ubiegać się kierowcy, którzy ukończą 18 lat, zaliczą test w bolidzie według zasad określonych w regulaminie oraz będą mieli na koncie przynajmniej dwa lata startów w innych kategoriach bolidów jednomiejscowych. [ad=rectangle]
Nowy system przewiduje również, że zawodnik ubiegający się o supelicencję będzie musiał zgromadził przynajmniej 40 punktów na przestrzeni trzech ostatnich sezonów w określonych przez FIA seriach wyścigowych.
Według nowego systemu szanse na bezpośredni awans do Formuły 1 zapewni tylko pięć mistrzostw - IndyCar Series, WEC (klasa LMP1), Formuła 3, GP2 oraz planowana przez FIA Formuła 2. Oznacza to, że mistrzowie m.in. GP3 czy Formuły Renault 3.5 nie będę mieli szansy startów w F1 w kolejnym sezonie.
Ciekawostką jest fakt, że nieistniejąca wciąż, a będąca dalej w planach Formuła 2 będzie najlepiej punktowaną serią. Trzeci kierowca F2 otrzyma 40 punktow - tyle samo co zwycięzca F3, WEC czy IndyCar.
Nowy system punktowy FIA ma przede wszystkim zapobiec kontraktowaniem w Formule 1 kierowców z bogatymi sponsorami oraz wyeliminować przypadki podobne do Maxa Verstappena.
Nowy kierowca Toro Rosso pojedzie w F1 w sezonie 2015 mimo, iż nie ukończył 18 lat i zaliczył ledwie jeden sezon w bolidach jednomiejscowych. Holender nie miałby również szans na uzyskanie wymaganej liczby punktów według nowego systemu. W poprzednim roku był trzeci w F3 co dawałoby mu ledwie 20 oczek.
Tabela przedstawiająca punktację do Super Licencji:
Pozycje w mistrzostwach | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
FIA F2 | 60 | 50 | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 |
GP2 | 50 | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 |
FIA F3 | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
FIA WEC (LMP1) | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Indy Car | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
GP3 | 30 | 20 | 15 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 |
Formula Renault 3.5 | 30 | 20 | 15 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 |
japońska Super Formula | 20 | 15 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 |
narodowe F4 FIA | 10 | 7 | 5 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
narodowe F3 | 10 | 7 | 5 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Formuła Renault (EuroCup, ALPS lub NEC) | 5 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |