Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Nowy system przyznawania licencji w Formule 1

FIA ujawniła szczegóły nowego systemu punktowego, który będzie stosowany w kolejnych latach przy przyznawaniu superlicencji dla nowych kierowców Formuły 1.
Rafał Lichowicz
Rafał Lichowicz

Od przyszłego roku o superlicencję uprawniającą do startów w Formule 1 będą mogli ubiegać się kierowcy, którzy ukończą 18 lat, zaliczą test w bolidzie według zasad określonych w regulaminie oraz będą mieli na koncie przynajmniej dwa lata startów w innych kategoriach bolidów jednomiejscowych.

Nowy system przewiduje również, że zawodnik ubiegający się o supelicencję będzie musiał zgromadził przynajmniej 40 punktów na przestrzeni trzech ostatnich sezonów w określonych przez FIA seriach wyścigowych.

Według nowego systemu szanse na bezpośredni awans do Formuły 1 zapewni tylko pięć mistrzostw - IndyCar Series, WEC (klasa LMP1), Formuła 3GP2 oraz planowana przez FIA Formuła 2. Oznacza to, że mistrzowie m.in. GP3 czy Formuły Renault 3.5 nie będę mieli szansy startów w F1 w kolejnym sezonie.

Ciekawostką jest fakt, że nieistniejąca wciąż, a będąca dalej w planach Formuła 2 będzie najlepiej punktowaną serią. Trzeci kierowca F2 otrzyma 40 punktow - tyle samo co zwycięzca F3, WEC czy IndyCar.

Nowy system punktowy FIA ma przede wszystkim zapobiec kontraktowaniem w Formule 1 kierowców z bogatymi sponsorami oraz wyeliminować przypadki podobne do Maxa Verstappena.

Nowy kierowca Toro Rosso pojedzie w F1 w sezonie 2015 mimo, iż nie ukończył 18 lat i zaliczył ledwie jeden sezon w bolidach jednomiejscowych. Holender nie miałby również szans na uzyskanie wymaganej liczby punktów według nowego systemu. W poprzednim roku był trzeci w F3 co dawałoby mu ledwie 20 oczek.

Tabela przedstawiająca punktację do Super Licencji

Pozycje w mistrzostwach 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
FIA F2 60 50 40 30 20 10 8 6 4 3
GP2 50 40 30 20 10 8 6 4 3 2
FIA F3 40 30 20 10 8 6 4 3 2 1
FIA WEC (LMP1) 40 30 20 10 8 6 4 3 2 1
Indy Car 40 30 20 10 8 6 4 3 2 1
GP3 30 20 15 10 7 5 3 2 1 0
Formula Renault 3.5 30 20 15 10 7 5 3 2 1 0
japońska Super Formula 20 15 10 7 5 3 2 1 0 0
narodowe F4 FIA 10 7 5 2 1 0 0 0 0 0
narodowe F3 10 7 5 2 1 0 0 0 0 0
Formuła Renault (EuroCup, ALPS lub NEC) 5 3 1 0 0 0 0 0 0 0



Oglądaj wyścigi Formuły 1 w WP Pilot

Polub Sporty Motorowe na Facebooku
Zgłoś błąd
autosport.com
Komentarze (0):
    Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
    ×
    Sport na ×