Pirelli przed GP Austrii: Zespoły muszą być przygotowane na wszystko

Miękkie i supermiękkie opony na trzeci z rzędu wyścig na torze Red Bull Ring. Jest to obiekt o niskiej przyczepności, a zespoły stosują wysoki docisk.

Andrzej Prochota
Andrzej Prochota
To już trzeci wyścig z rzędu, na który nominowano miękkie opony P Zero "miękkie" oraz supermiękkie P Zero "czerwone". Wymagania stojące przed ogumieniem są relatywnie niskie: pętla składa się z dwóch prostych i dość wolnych zakrętów. W zeszłym roku GP Austrii wróciła do kalendarza po 11 latach przerwy i zespoły przy określaniu optymalnej strategii mogą teraz polegać na zgromadzonych w sezonie 2014 danych. Po Grand Prix Austrii, we wtorek i środę, odbędzie się ostatnia w tym sezonie dwudniowa sesja testowa.
- Austria kończy serię wyścigów w połowie sezonu, na które nominujemy miękkie i supermiękkie opony. Odbywają się one na dość zróżnicowanych torach. Tutaj strategia dotycząca ogumienia będzie w pewnym stopniu zależała od pogody: jeśli będzie gorąco, bardziej prawdopodobne będą dwa pit stopy, a w chłodniejszych warunkach strategia może ewoluować w stronę jednego zjazdu. O tej porze roku w Styrii nie jest wykluczony deszcz, o czym mogliśmy przekonać się podczas pierwszego treningu w zeszłym roku. Dlatego zespoły muszą być przygotowane praktycznie na wszystko. W tym roku kierowcy po raz pierwszy będą mieli do dyspozycji realne dane z Red Bull Ringu, co pomoże im w skutecznym wykorzystaniu opon. Oczywiście naszym celem zawsze jest strategia pomiędzy dwoma i trzema pit stopami w każdym wyścigu, więc będziemy uważnie analizować sytuację przy kolejnych nominacjach mieszanek: jeśli będzie to konieczne, możemy dokonywać drobnych zmian. W Austrii spodziewamy się niewielkich różnic w osiągach pomiędzy obydwoma rodzajami ogumienia, co może stworzyć wiele możliwości strategicznych podczas wyścigu - powiedział Paul Hembery. Największe wyzwania przed oponami:
  • Nawierzchnia Red Bull Ringu ma niską przyczepność i nie jest szorstka, a w miarę upływu czasu tor robi się coraz szybszy. Asfalt jest co prawda nowy, ale w kilku miejscach pojawiły się nierówności, przez co poziom przyczepności jest zmienny.
  • Szczególnie ważna na Red Bull Ringu jest trakcja na wyjściach z wolnych zakrętów, prowadzących na dłuższe proste. Odpowiedni dobór linii jazdy umożliwia wcześniejsze otwarcie przepustnicy bez ryzyka uślizgu kół, co z kolei wydłuża żywotność ogumienia.
  • Mieszanka supermiękka pracuje w niskim zakresie temperatur i zapewnia optymalne osiągi nawet w chłodniejszych warunkach. Mieszanka miękka pracuje w—wysokim zakresie temperatur i jest odpowiednia na cieplejszą pogodę oraz na bardziej wymagające warunki na torze. W Austrii możliwe są zarówno ciepłe, jak i chłodne warunki.
  • Tor Spielberg jest prawoskrętny, ale dwa bardzo ważne zakręty (numer 5 i 6) mocno obciążają opony po prawej stronie samochodu.

Zeszłoroczna strategia i droga do zwycięstwa: W zeszłym roku większość kierowców pojechała na dwa pit stopy, chociaż trzem udało się wykonać tylko jeden zjazd. Triumfator Nico Rosberg (Mercedes) ruszył na supermiękkiej mieszance, założył miękką na 11. okrążeniu i kolejny raz miękką na 40. okrążeniu. Jego strategia umożliwiła mu odniesienie zwycięstwa po starcie z trzeciego pola.

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×