Jarosław Wierczuk: Kosztowny błąd Vettela (komentarz)

PAP / RONALD WITTEK / Na zdjęciu: Sebastian Vettel
PAP / RONALD WITTEK / Na zdjęciu: Sebastian Vettel

Sebastian Vettel w niedzielę podczas Grand Prix Niemiec jadąc na pierwszym miejscu rozbił swój bolid. Wykorzystał to Lewis Hamilton, który wygrywając zawody, został nowym liderem MŚ Formuły 1.

Presja, presja, presja - tak w największym skrócie można byłoby określić samopoczucie Lewisa Hamiltona przed Hockenheim. Rozpoczynając Grand Prix Niemiec tracił 8 punktów do Sebastiana Vettela i miał za sobą kilka mocno problematycznych wyścigów, takich jak ten w Austrii czy Wielkiej Brytanii. Dlatego odpadnięcie w Q1 po defekcie skrzyni biegów było wyjątkowo trudne do zaakceptowania. Problem w tym, że w mojej ocenie nie był to czysto techniczny defekt taki jak na Red Bull Ringu lecz wynikający z błędu Hamiltona. Błędu w Q1! Proszę sobie przypomnieć nie tak dawną krytykę w stosunku do Maxa Verstappena w porównywalnych sytuacjach, a teraz dokładnie to samo robi Hamilton.

Powołam się tutaj po raz kolejny na opinię Nico Rosberga, wyjątkowo chętnie opowiadającego o tym co dzieje się w głowie Lewisa. Twierdził, że jeszcze nigdy nie widział u Hamiltona takich emocji, takiej rezygnacji jak właśnie po incydencie w Q1. Nie bez powodu. Problem nie sprowadza się bowiem wyłącznie do straty punktowej wynikającej z kilku nieudanych startów. Mercedesowi brakuje po prostu prędkości. Przyznał to otwarcie Toto Wolff mówiąc na początku weekendu, że silnik Ferrari ma więcej koni. To w F1 nowa jakość. Mercedes przyzwyczaił nas przez ostatnie lata do sytuacji, w której to właśnie on jest niedoścignionym silnikowym ideałem. Pytanie tylko czy rzeczywiście przewaga Ferrari sprowadza się wyłącznie do silnika. Osobiście w to wątpię. Tak czy inaczej nerwowość Hamiltona była bardzo wyraźna już na etapie wolnych treningów kiedy narzekał na dużą ilość okrążeń.

Niedziela to inna historia. Mercedes opracował dość ryzykowną, ale bardzo sprytną strategię próbując paradoksalnie wykorzystać problematyczną pozycję startową Hamiltona. Miał on do pokonania wyjątkowo duży dystans na pierwszym zestawie opon. Taka strategia mogła być skuteczna wyłącznie przy bardzo wydajnym podejściu samochodu i kierowcy do zużycia opon. I rzeczywiście była skuteczna. Hamilton wyjątkowo szybko przedarł się przez stawkę na trzecią pozycję. Ma w tym zresztą duże doświadczenie. Najbardziej zaskakujące było jednak nie tyle tempo, w jakim Lewis nadrabiał straty, co prędkość jaką był w stanie uzyskać na mocno zużytych oponach. Do prowadzących nie tracił bowiem w zasadzie nic pomimo całkowicie innego wieku opon.

Prawdziwe nerwy to jednak druga połowa wyścigu. Nerwy w takim samym stopniu dla kierowców co dla zespołów, a w szczególności strategów. Wszystko spowodował długo oczekiwany deszcz. Był to jednak dość nietypowy deszcz. Przez wiele okrążeń mokra była jedynie część toru, a suche jakieś 70 proc. To spowodowało prawdziwy chaos wśród strategów. Niektórzy, tak jak Leclerc, czy Verstappen kilkukrotnie zmieniali ogumienie żonglując pomiędzy oponami intermediate a slickami. Ci, którzy cierpliwie czekali na ustabilizowanie się pogody byli najbliżej optymalnej decyzji, ale jazda na gładkim ogumieniu z kilkoma zakrętami deszczowymi należy do ryzykownych. Przekonał się o tym Sebastian Vettel popełniając na 52. okrążeniu błąd wyglądający na dość niewinny, ale wyjątkowo poważny w skutkach, eliminujący go z dalszej jazdy. Sebastian był zdruzgotany i co gorsza jego emocje były uzasadnione. Nie tylko zmarnował niemal pewne zwycięstwo, zwycięstwo w swoim domowym Grand Prix, na słynnym zakręcie Sachs, przy absolutnie pełnych trybunach (wykupione wszystkie miejsca), ale przede wszystkim zaprzepaścił szansę na wykorzystanie ewidentnie słabszej dyspozycji Mercedesa, zarówno szybkościowo jak i pod względem bardzo odległej pozycji startowej Hamiltona. To zdecydowanie najniższy punkt dla Vettela w obecnym sezonie. Drobny błąd, który może kosztować go wyjątkowo dużo. Z całą pewnością zarówno Ferrari jak i Vettel nie mogą pozwolić sobie na dalsze niewykorzystywanie pozytywnych dla nich sytuacji. Jeśli chcą realnie powalczyć o tytuł muszą być maksymalnie efektywni.

Hockenheim w idealny sposób pokazało jak niewiele trzeba do całkowitej zmiany przebiegu wyścigu. Kilka ciemnych chmur wystarczyło, aby na przestrzeni raptem kilkunastu kilometrów niemal pewne podwójne zwycięstwo Ferrari zmieniło się w całkowicie nieoczekiwane, na początku wyścigu wręcz nieprawdopodobne, podwójne zwycięstwo Mercedesa. Podium odbyło się już w ulewnym deszczu, ale humory jak można się było spodziewać w pełni dopisywały. Po tym, co działo się w sobotę, emocje były tym większe. Fascynujące jest to, że pomimo wielu przeciwności losu i nieprzewidywalnych sytuacji dwóch, głównych rywali jak na razie punktowo jest bardzo blisko.

Jarosław Wierczuk - były kierowca wyścigowy. Ścigał się w Formule 3000, Formule 3, Formule Nippon oraz testował bolid Formuły 1. Obecnie Prezes Fundacji Wierczuk Race Promotion, której celem jest promocja i pomoc młodym kierowcom.

Strona fundacji Wierczuk Race Promotion

Profil Fundacji Wierczuk Race Promotion na Facebooku

ZOBACZ WIDEO Sektor Gości 84. Rafał Fronia: Upór Mackiewicza stawia go za wzór, ale ja w życiu bym tego nie zrobił

Komentarze (1)
avatar
Ricciardo
23.07.2018
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
Będzie w tym może nutka lekkiej złości, choć ujął bym to nawet bardziej tak, że kilka słów stanowczego otrzeźwienia. Ale już mam nadzieję, że Sebastian nie powie więcej, że ważne, jak na koniec Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.