Puchar Łużyc: pierwsza odsłona

Pierwszą rundę Pucharu Łużyc mamy za sobą. W miniony weekend w czeskim Hradku nad Nisou rozegrano 11. Thermica rally Lužické hory 2008, zawody stanowiące pierwszą rundę Lausitz Cup, Mistrzostwa Czech w Rallyesprintach oraz Puchar K4.

W tym artykule dowiesz się o:

Z polskich 10 zgłoszonych zawodników, dokumenty odebrało 8 załóg, a wśród nich Paweł Chudziński i Przemysław Zawada – Seat Ibiza, Marcin Lempert i Michał Grudziński – Opel Astra, Jerzy Tomaszczyk i Mateusz Martynek – Fiat126p, Tomasz Orłowski i Łukasz Bułat – VW Golf 1 GTI, Kacper Puszkiel i Paweł Danys – BMW 318iS, Łukasz Ryznar i Michał Jucewicz – Fiat CC oraz Marcin Stywryszko i Szymon Rosik – Skoda Felicja. Rajd składał się z 6 odcinków specjalnych o łącznej długości 73 km, których trudów nie wytrzymała m.in. rajdówka Tomasza "Orzełka" Orłowskiego jadącego z Łukaszem "Bułką" Bułatem, którzy na swoim samochodzie wykleił pozdrowienia dla licznie zgromadzonych na trasie czeskich "holek" oraz cieszący się największym zachwytem wśród czeskich "divaków" nasz rodzimy Maluch. Podkreślić należy, że Jerzemu Tomaszczykowi, pilotowanemu przez Mateusza Martynka udało się doprowadzić swojego "ryczącego potwora" marki Fiat 126p do mety ostatniego szóstego odcinka, po którym na 5 km przed metą rajdu odmówił współpracy silnik, który po uszkodzeniu układu wydechowego uległ przegrzaniu.

Na koncie załogi „małego fiata” zapisał się zwycięsko pierwszy najdłuższy, bo aż 17 km odcinek Hradek n. N., na którym Tomáš Bělohradský i Pavel Basta

jadący Škodą 1000 MB przegrali o prawie 10 sekund!!!. Wielkie brawa za szybką i widowiskową jazdę – sami czescy kibice przyznali, że "rychla jizda jezdców z Polsko" dostarczała niezapomnianych wrażeń. Na pochwałę zalicza się bardzo przyjacielski gest ze strony niemieckich zawodników niebieskiego BMW , którzy na trasie rajdu konkurowali z Kacprem Puszkielem i Pawłem Danysem, jadących bliźniaczym autem w klasie H7. Otóż na rozpoczynającym drugą pętlę 17 km odcinku Hradek n. N., Kacper "łapie kapcia" w swoim BMW i kończy odcinek ze stratą ponad 40 sekund do konkurenta. Kolejny odcinek znowu przynosi pecha i polskie BMW przebija dwie kolejne opony!

Dzięki pomocy Marcina Lemperta i Michała Gruzińskiego oraz Niemców Rocha Marko/ Rocha Joerga, którzy pożyczyli swoje koła udało się zwyciężyć w swojej klasie H7. Gdyby nie pomoc Marcina i Rocha nasza załoga mogłaby nie ukończyć rajdu, a na pewno nie zwyciężyłaby w swojej klasie. W ramach podziękowania za udzieloną pomoc, Kacper i Paweł Danys, oprócz podziękowań podarowali niemieckim kolegom butelkę polskiej wódki. Bez przygód nie obyło się także u jeleniogórskich "matadorów" Pawła Chudzińskiego i Przemka Zawady. Otóż zaraz po Badaniu Kontrolnym ich Seat Ibiza zgłoszony w klasie A7 odmówił posłuszeństwa i musiał zostać odholowany do serwisu gdzie został szybko naprawiony. W czasie rajdu na jednym z odcinków po zaliczeniu "lekkiego" dzwonu, Seat nie zapewniał możliwości wejścia ani wyjścia do auta od strony kierowcy, dlatego załoga odbierając puchary i szampana na mecie rajdu musiała wsiadać i wysiadać od strony pilota.

Wśród załóg z Polski najszybsi byli Marcin Lempert i Michał Grudziński jadący Oplem Astrą. Zajęli oni 23 miejsce w klasyfikacji generalnej Pucharu Łużyc i 4 miejsce w klasie N-3, wygrywając z Adolfem Robertem jadącym Honda Civic Type R oraz Francuzem Laurentem Dominiquem - Peugeot 206 RC. Największą konkurencję bo aż 16 aut w klasie mieli jeleniogórzanie Marcin Stywryszko i Szymon Rosik, jadący prawie seryjną Skodą Felicją zgłoszoną w A5. Wśród konkurentów aż 5 aut stanowiły Skody Felicje Kit Car, które wręcz miażdżyły "naszych" swoją mocą, ale jak widać Marcin i Szymon dzielnie pokonali trzy załogi jadące zdecydowanie nowszymi modelami Skody – no, bo przecież to kraj tysiąca i jednej Skody.

Klasyfikacja Lausitz Cup po pierwszej rundzie:

1. Sýkora Jan / Škardová Martina Mitsubishi Lancer EVOIX N4

2. Mifka Radek / Plachý Tomáš Mitsubishi Lancer EVO IX N4

3. Ducháček Dobroslav / Dufek Petr Mitsubishi Lancer EVO IX N/4

4. Trněný Karel / Kafka Stanislav Škoda Octavia WRC S/2

5.Tošovský Jiří / Gross Petr Mitsubishi Lancer EVO IX N/4

6.Pulec / Večerka Michal Mitsubishi Lancer EVO IX N/4

7. Donát Václav / Hovorka Jiří Škoda Octavia S/1

8.Boček Oldřich / Boček Jiří Škoda Octavia TDI D/9

9.Grega Tomáš / Ježek Jiří Škoda Felicia Kit Car A/5

10.Galia Lumír / Hloušek Ota Škoda Felicia Kit Car A/5

Źródło artykułu: