Kto z kim i o co walczy na Barumie

33 Barum Rally Zlin (22-24 sierpnia 2008) będzie w tym roku areną zmagań na trzech płaszczyznach. Mistrzostwa Europy, International Rally Challange i dodatkowo bardzo pikantny pojedynek o Mistrzostwo Czech.

W tym artykule dowiesz się o:

W tym sezonie podczas imprezy rozgrywanej w okolicach Zlina może dojść do wyłonienia Mistrza Czech, co poza tradycyjną rywalizacją o prymat w IRC oraz Mistrzostwach Europy dodaje kolorytu imprezie.

Dotychczasowy lider Mistrzostw Czech Roman Kresta wspólnie ze swoim zespołem Tescoma Rally Team postanowił zastąpić Mitsubishu Lancera Evo 9, którym wygrał w tym roku cztery eliminacje, na najbardziej konkurencyjny samochód mistrzostwo regionalnych ostatnich miesięcy – Peugeota 207 Super 2000 z węgierskiej stajni TRT. Firma TRT w zeszłym sezonie obsługiwała samochód Mistrza Polski Bryana Bouffiera, a w tym roku także Michał Kościuszko w pierwszej połowie sezonu korzystał z 207-mki Węgrów. Kresta do tej pory zgromadził na koncie 270 punktów i z przewagą 63 oczek nad drugim Vaclavem Pechem przewodzi tabeli. Pech do tej pory wygrał w trzech pozostałych rundach, które nie padły łupem Kresty. Do końca sezonu poza Barum Rally Zlin pozostała jeszcze jedna eliminacja Fuchs Oil Rally Příbram (19-20 września 2008), więc pojedynek o mistrzowski tytuł rozstrzygnie się pomiędzy tymi dwoma kierowcami. Kolejny w tabeli Pavel Valousek, który dzięki wygranej w programie BFGoodrich Drivers Team wystartuje trzecim Peugeotem 207 Super 2000 ze stajni Kronos Racing nie ma już szans w walce o tytuł bowiem jego dorobek to 147 punktów.

Punktacja Mistrzostw Czech przed Barum Rally Zlin

MKierowcaPunkty
1 Roman Kresta 270
2 Vaclav Pech 207
3 Pavel Valousek 147
4 Karel Trojan 97
5 Josef Petak 63
6 Jaroslav Orsak 58
7 Vaclav Arazim 54
7 Vojtech Stajf 54
9 Emil Triner 41
10 Jaromir Tarabus 38

W serii International Rally Challange tradycyjnie dojdzie już do walki na noże. Lider serii Francuz Nicolas Vouilloz (Peugeot 207 S2000) po wygranej w Rally Vinho da Mdeira (31 lipca – 2 sierpnia 2008) wysunął się na czoło tabeli przed Włocha Lucę Rossettiego (Peugeot 207 S2000) i posiada 36 punktów, a Włoch 30. Kolejni w tabeli to z 22-ma punktami Giandomenico Basso (Fiat Grande Punto S2000) i zwycięzca Ypres Rally pod koniec czerwca Belg Freddy Loix (Peugeot 207 S2000), który zgromadził do tej pory 19 punktów. Przedstawiciel lokalnych kierowców zajmujący piątą pozycję w IRC z 15-stoma punktami, Czech Jan Kopecky tym razem zajmie się startem nową Fabią S2000 przed stawką zawodników, więc nie będzie zdobywał punktów. W serii IRC to właśnie wśród tej czwórki należy się spodziewać największej rywalizacji. Vouilloz po zeszłorocznym zwycięstwie na pewno będzie chciał powtórzyć sukces i urwać rywalom kilka punktów, a pozostali na pewno będą chcieli choć trochę odrobić straty do wicemistrza serii z 2007 roku. Najwięcej do powiedzenia może tutaj mieć Freddy Loix, który w zeszłym roku przewodził imprezie, ale ze względu na urwane koło musiał się wycofać z imprezy. Pozostali kierowcy z serii IRC, którzy odgrywali w tym roku już znaczące role, ale nie mają szans ataku na czołowe pozycję to Anton Alen (Fiat Grande Punto S2000), Renato Travaglia (Fiat Grande Punto S2000), Bernd Casier (VW Polo S2000), Volkan Isik (Fiat Grande Punto S2000). Dużą niewiadomą jest forma powracającego Enriuqe Garcia Ojeda, który w zeszłym sezonie jeżdżąc 207-mką S2000 w barwach Peugeot Spain zdobył tytuł mistrzowski i jak zapowiada sam zawodnik, zamierza walczyć o podium.

Patrząc także na punktacje producentów i listę zgłoszeń ciężko przewidywać, aby Peugeotowi mógł zagrozić którykolwiek z producentów. Francuski producent zgromadził do tej pory 85 punktów, a drugi w tabeli Fiat ma ich blisko o połowę mniej.

Punktacja IRC po Rajdzie Madery

MKierowcaKrajSamochódPunkty
1 Nicolas Vouilloz Francja Peugeot 36
2 Luca Rossetti Włochy Peugeot 30
3 Giandomenico Basso Włochy Fiat 22
4 Freddy Loix Belgia Peugeot 19
5 Jan Kopecky Czechy Peugeot 15
6 Juho Hanninen Finlandia Peugeot/Mitsubishi 14
7 Anton Alen Finlandia Fiat 14
8 Renato Travaglia Włochy Fiat 10
9 Alexandre Camacho Portugalia Peugeot 6
10 Bernd Casier Belgia Volkswagen 5

Punktacja producentów IRC po Rajdzie Madery

MProducentPunkty
1 Peugeot 85
2 Fiat 46
3 Mitsubishi 9
4 Volkswagen 4

Mistrzostwa Europy to cykl, który od lat przeżywa nie mały kryzys, ale po wprowadzeniu przez FIA ograniczeń dla punktujących zawodników seria ERC nabrała nieco rumieńców. W tej chwili zawodnik, aby móc punktować w mistrzostwach starego kontynentu musi się zgłosić do cyklu przed sezonem. Eliminacje, których w tym roku jest dziesięć podobnie jak serii IRC w części pokrywają się ze sobą, co pozwala niektórym z chętnych punktować w obydwu cyklach. Najlepszym przykładem jest tutaj lider punktacji Włoch Luca Rossetti (Peugeot 207 S2000), który skutecznie łączy obydwa cykle będąc równocześnie wiceliderem IRC. Włoch w ERC zgromadził do tej pory 53 punkty i z przewaga 13 oczek wyprzedza naszego Michała Sołowowa (Peugeot 207 S2000). Trzeci w punktacji jest Turek widywany w dwóch ostatnich edycjach Rajdu Polski Volkan Isik (Fiat Grande Punto S2000), który zgromadził do tej pory 38 punktów, a czwarty jest inny gość z Rajdu Polski Włoch Renato Travaglia (Fiat Grande Punto S2000) 36 pkt. Kolejni obecni w Mikołajkach Bułgar Krum Donchev (Peugeot 207 S2000) i Włoch Luca Betti (Peugeot 207 S2000) zdobyli odpowiednio 28 i 24 punkty. Dzieli ich nie startujący w Czechach kolejny przedstawiciel Półwyspu Apenińskiego Corrado Fontana (Fiat Grande Punto S2000), który do tej pory zebrał 27 oczek. Dziewiąty jest Fin Alen (Fiat Grande Punto S2000) z 18 punktami, a czołową dziesiątkę zamyka nasz kolejny rodak, ale punktujący do tej pory tylko w Rajdzie Polski Tomasz Czopik z 12 punktami.

Punktacja Mistrzostw Europy po Rajdzie Madery

MKierowcaKrajSamochódPunkty
1 Luca Rossetti Włochy Peugeot 53
2 Michał Sołowow Polska Peugeot 40
3 Volkan Isik Turcja Fiat 38
4 Renato Travaglia Włochy Fiat 34
5 Giandomenico Basso Włochy Fiat 30
6 Krum Donchev Bułgaria Peugeot 28
7 Corrado Fontana Włochy Fiat 27
8 Luca Betti Włochy Peugeot 24
9 Anton Alen Finlandia Fiat 18
10 Tomasz Czopik Polska Mitsubishi 12
Komentarze (0)