W tym sezonie podczas imprezy rozgrywanej w okolicach Zlina może dojść do wyłonienia Mistrza Czech, co poza tradycyjną rywalizacją o prymat w IRC oraz Mistrzostwach Europy dodaje kolorytu imprezie.
Dotychczasowy lider Mistrzostw Czech Roman Kresta wspólnie ze swoim zespołem Tescoma Rally Team postanowił zastąpić Mitsubishu Lancera Evo 9, którym wygrał w tym roku cztery eliminacje, na najbardziej konkurencyjny samochód mistrzostwo regionalnych ostatnich miesięcy – Peugeota 207 Super 2000 z węgierskiej stajni TRT. Firma TRT w zeszłym sezonie obsługiwała samochód Mistrza Polski Bryana Bouffiera, a w tym roku także Michał Kościuszko w pierwszej połowie sezonu korzystał z 207-mki Węgrów. Kresta do tej pory zgromadził na koncie 270 punktów i z przewagą 63 oczek nad drugim Vaclavem Pechem przewodzi tabeli. Pech do tej pory wygrał w trzech pozostałych rundach, które nie padły łupem Kresty. Do końca sezonu poza Barum Rally Zlin pozostała jeszcze jedna eliminacja Fuchs Oil Rally Příbram (19-20 września 2008), więc pojedynek o mistrzowski tytuł rozstrzygnie się pomiędzy tymi dwoma kierowcami. Kolejny w tabeli Pavel Valousek, który dzięki wygranej w programie BFGoodrich Drivers Team wystartuje trzecim Peugeotem 207 Super 2000 ze stajni Kronos Racing nie ma już szans w walce o tytuł bowiem jego dorobek to 147 punktów.
Punktacja Mistrzostw Czech przed Barum Rally Zlin
M | Kierowca | Punkty |
---|---|---|
1 | Roman Kresta | 270 |
2 | Vaclav Pech | 207 |
3 | Pavel Valousek | 147 |
4 | Karel Trojan | 97 |
5 | Josef Petak | 63 |
6 | Jaroslav Orsak | 58 |
7 | Vaclav Arazim | 54 |
7 | Vojtech Stajf | 54 |
9 | Emil Triner | 41 |
10 | Jaromir Tarabus | 38 |
W serii International Rally Challange tradycyjnie dojdzie już do walki na noże. Lider serii Francuz Nicolas Vouilloz (Peugeot 207 S2000) po wygranej w Rally Vinho da Mdeira (31 lipca – 2 sierpnia 2008) wysunął się na czoło tabeli przed Włocha Lucę Rossettiego (Peugeot 207 S2000) i posiada 36 punktów, a Włoch 30. Kolejni w tabeli to z 22-ma punktami Giandomenico Basso (Fiat Grande Punto S2000) i zwycięzca Ypres Rally pod koniec czerwca Belg Freddy Loix (Peugeot 207 S2000), który zgromadził do tej pory 19 punktów. Przedstawiciel lokalnych kierowców zajmujący piątą pozycję w IRC z 15-stoma punktami, Czech Jan Kopecky tym razem zajmie się startem nową Fabią S2000 przed stawką zawodników, więc nie będzie zdobywał punktów. W serii IRC to właśnie wśród tej czwórki należy się spodziewać największej rywalizacji. Vouilloz po zeszłorocznym zwycięstwie na pewno będzie chciał powtórzyć sukces i urwać rywalom kilka punktów, a pozostali na pewno będą chcieli choć trochę odrobić straty do wicemistrza serii z 2007 roku. Najwięcej do powiedzenia może tutaj mieć Freddy Loix, który w zeszłym roku przewodził imprezie, ale ze względu na urwane koło musiał się wycofać z imprezy. Pozostali kierowcy z serii IRC, którzy odgrywali w tym roku już znaczące role, ale nie mają szans ataku na czołowe pozycję to Anton Alen (Fiat Grande Punto S2000), Renato Travaglia (Fiat Grande Punto S2000), Bernd Casier (VW Polo S2000), Volkan Isik (Fiat Grande Punto S2000). Dużą niewiadomą jest forma powracającego Enriuqe Garcia Ojeda, który w zeszłym sezonie jeżdżąc 207-mką S2000 w barwach Peugeot Spain zdobył tytuł mistrzowski i jak zapowiada sam zawodnik, zamierza walczyć o podium.
Patrząc także na punktacje producentów i listę zgłoszeń ciężko przewidywać, aby Peugeotowi mógł zagrozić którykolwiek z producentów. Francuski producent zgromadził do tej pory 85 punktów, a drugi w tabeli Fiat ma ich blisko o połowę mniej.
Punktacja IRC po Rajdzie Madery
M | Kierowca | Kraj | Samochód | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Nicolas Vouilloz | Francja | Peugeot | 36 |
2 | Luca Rossetti | Włochy | Peugeot | 30 |
3 | Giandomenico Basso | Włochy | Fiat | 22 |
4 | Freddy Loix | Belgia | Peugeot | 19 |
5 | Jan Kopecky | Czechy | Peugeot | 15 |
6 | Juho Hanninen | Finlandia | Peugeot/Mitsubishi | 14 |
7 | Anton Alen | Finlandia | Fiat | 14 |
8 | Renato Travaglia | Włochy | Fiat | 10 |
9 | Alexandre Camacho | Portugalia | Peugeot | 6 |
10 | Bernd Casier | Belgia | Volkswagen | 5 |
Punktacja producentów IRC po Rajdzie Madery
M | Producent | Punkty |
---|---|---|
1 | Peugeot | 85 |
2 | Fiat | 46 |
3 | Mitsubishi | 9 |
4 | Volkswagen | 4 |
Mistrzostwa Europy to cykl, który od lat przeżywa nie mały kryzys, ale po wprowadzeniu przez FIA ograniczeń dla punktujących zawodników seria ERC nabrała nieco rumieńców. W tej chwili zawodnik, aby móc punktować w mistrzostwach starego kontynentu musi się zgłosić do cyklu przed sezonem. Eliminacje, których w tym roku jest dziesięć podobnie jak serii IRC w części pokrywają się ze sobą, co pozwala niektórym z chętnych punktować w obydwu cyklach. Najlepszym przykładem jest tutaj lider punktacji Włoch Luca Rossetti (Peugeot 207 S2000), który skutecznie łączy obydwa cykle będąc równocześnie wiceliderem IRC. Włoch w ERC zgromadził do tej pory 53 punkty i z przewaga 13 oczek wyprzedza naszego Michała Sołowowa (Peugeot 207 S2000). Trzeci w punktacji jest Turek widywany w dwóch ostatnich edycjach Rajdu Polski Volkan Isik (Fiat Grande Punto S2000), który zgromadził do tej pory 38 punktów, a czwarty jest inny gość z Rajdu Polski Włoch Renato Travaglia (Fiat Grande Punto S2000) 36 pkt. Kolejni obecni w Mikołajkach Bułgar Krum Donchev (Peugeot 207 S2000) i Włoch Luca Betti (Peugeot 207 S2000) zdobyli odpowiednio 28 i 24 punkty. Dzieli ich nie startujący w Czechach kolejny przedstawiciel Półwyspu Apenińskiego Corrado Fontana (Fiat Grande Punto S2000), który do tej pory zebrał 27 oczek. Dziewiąty jest Fin Alen (Fiat Grande Punto S2000) z 18 punktami, a czołową dziesiątkę zamyka nasz kolejny rodak, ale punktujący do tej pory tylko w Rajdzie Polski Tomasz Czopik z 12 punktami.
Punktacja Mistrzostw Europy po Rajdzie Madery
M | Kierowca | Kraj | Samochód | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Luca Rossetti | Włochy | Peugeot | 53 |
2 | Michał Sołowow | Polska | Peugeot | 40 |
3 | Volkan Isik | Turcja | Fiat | 38 |
4 | Renato Travaglia | Włochy | Fiat | 34 |
5 | Giandomenico Basso | Włochy | Fiat | 30 |
6 | Krum Donchev | Bułgaria | Peugeot | 28 |
7 | Corrado Fontana | Włochy | Fiat | 27 |
8 | Luca Betti | Włochy | Peugeot | 24 |
9 | Anton Alen | Finlandia | Fiat | 18 |
10 | Tomasz Czopik | Polska | Mitsubishi | 12 |