Zmiana ta jest najbardziej widoczną częścią restrukturyzacji w Ducati, która ma na celu pomóc Haydenowi zmniejszyć dystans do Caseya Stonera. Zmiana ta oznacza też, że inżynier torowy, Cristhian Pepulin, który pracował w Ducati z Lorisem Capirossim, Marco Melandrim i Haydenem, więcej czasu będzie spędzać na analizowaniu danych zgromadzonych na torze przez obu motocyklistów włoskiej stajni.
Hayden zgłaszał problemy z komunikacją w swoim nowym zespole, kiedy to wypadki i problemy z ustawieniami przeszkadzały w osiąganiu dobrych wyników w kwalifikacjach i wyścigach.
Stoner dobrze radzi sobie w tym sezonie, jednak kolejnym zawodnikiem Ducati w klasyfikacji jest zawodnik zespołu Pramac, Mika Kallio. Fin jest tylko jedenasty. Gibernau w zespole Francisco Hernando jest piętnasty, Hayden siedemnasty a Niccolo Canepa – ostatni.
Ducati będzie zmieniać ustawienia jeśli chodzi o elektronikę - aby zwiększyć stabilność motocykli, by pozostali zawodnicy mogli powrócić do formy z przedsezonowych testów na Jerez. Nie jest tajemnicą, że tylko Casey Stoner jest w stanie poradzić sobie z trudnym w prowadzeniu Ducati.
- Mamy trochę nowej elektroniki, nowej struktury zespołu i myślę, że to pomoże mi i innym zawodnikom Ducati - powiedział Hayden. - Na miejsce Cristhiana który mam nadzieję będzie dalej pomagać zespołowi, mamy Juana Martineza, który miał już solidne wyniki na tej funkcji w MotoGP. Pracował w Ducati, mówi dobrze po angielsku i włosku, więc może być odpowiednią osobą.
- Po wyścigu na Jerez, który był fantastyczny dla Caseya ale bardzo trudny dla Nicky’ego, mieliśmy kilka spotkań aby przeanalizować techniczne - organizacyjne struktury, w celu polepszenia formy naszych motocyklistów - dodał szef projektu Ducati w MotoGP, Livio Suppo.
- Doszliśmy do wniosku że nie wszyscy zawodnicy Ducati są w stanie osiągać wyniki jakie mieli w przedsezonowych testach, być może to dobry moment aby wprowadzić w życie nowe idee jeśli chodzi o elektronikę aby nasi zawodnicy mieli większe wsparcie.
- GP9 to wciąż młody motocykl, po raz pierwszy mamy też pięć maszyn Ducati w stawce. Z tych dwóch powodów musimy bardziej skoncentrować się na zgrywaniu wszystkich danych jakie otrzymujemy, aby obrać dobry kierunek rozwoju - dodał szef Ducati.
W ostatnim sezonie Martinez był inżynierem Anthony’ego Westa w Kawasaki. 3-krotny mistrz World Superbike Troy Bayliss będzie testować motocykl GP9 w tym tygodniu na Mugello. Jedynym zawodnikiem który wygrywał na Ducati poza Stonerem od roku 2007, był Loris Capirossi.