A jednak sprzedali. FIFA przyjęła pieniądze skąpane w ukraińskiej krwi

Getty Images / Dan Mullan / Na zdjęciu: Przewodniczący FIFA Gianni Infantino (z lewej) i Władimir Putin,
Getty Images / Dan Mullan / Na zdjęciu: Przewodniczący FIFA Gianni Infantino (z lewej) i Władimir Putin,

40 - tyle milionów dolarów zarobiła FIFA na sprzedaży praw telewizyjnych do mundialu w Katarze rosyjskim stacjom telewizyjnym. Rosjanie obejrzą MŚ w dwóch kanałach publicznych i jednym należącym do Gazpromu.

W tym artykule dowiesz się o:

FIFA, w wyniku protestu, na czele którego stanął PZPN, wykluczyła Rosję ze swoich rozgrywek. Krwawa inwazja na Ukrainę nie zniechęciła jednak światowej federacji do robienia interesów z rosyjskimi kontrahentami.

Rosjanie obejrzą mundial w publicznych stacjach VGTRK i Pierwyj kanał oraz należącym do Gazprom Media Match TV. Ta ostatnia, choć jest stacją sportową, słynie ze swojego propagandowego przekazu. Zdarzało jej się przerywać transmisje wydarzeń sportowych w momencie, w którym sportowcy lub kibice wyrażali swoje wsparcie dla Ukraińców.

5 mld odbiorców

Poza Rosją mundial w Katarze będzie transmitowany do 195 krajów, co oznacza, że mecze dotrą niemal do każdego zakątka świata. FIFA sprzedała prawa do transmisji turnieju za łączną kwotę ponad 2,6 mld dolarów. Co ciekawe, jedna czwarta tej kwoty pochodzi od nadawców ze... Stanów Zjednoczonych. Będzie je można oglądać tam w telewizjach FOX oraz Telemundo.

Według raportu Światowej Federacji Piłkarskiej,i średnia oglądalność każdego z 64 meczów mistrzostw świata rozgrywanych w Rosji kształtowała się na poziomie 191 milionów widzów.

ZOBACZ WIDEO: To będzie najbardziej kontrowersyjny mundial w historii? Zaatakowano dziennikarza

Dla porównania, rozgrywany w 2014 roku mundial w Brazylii oglądało średnio o cztery miliony mniej. Co ciekawe, liczniejszą widownię zgromadził finał sprzed ośmiu lat (545 mln) niż ten z 2018 roku (517 mln).

W Polsce cztery lata temu najchętniej oglądanym meczem było starcie Biało-Czerwonych z Kolumbią (13,63 mln). Spotkanie z Senegalem przyciągnęło nieco ponad 11 milionów telewidzów, a na trzecim miejscu znalazł się finał pomiędzy Francją i Chorwacją (8,42 mln widzów).

Szacuje się, że w tym roku rekordowa oglądalność może paść podczas potyczki Polaków z Argentyną. Sprzyjają temu takie aspekty, jak klasa rywala, pora meczu (godzina 20:00 w środę, 30 listopada) oraz fakt, że może to być mecz o wyjście z grupy dla ekipy Czesława Michniewicza.

FIFA podała również, że przez co najmniej minutę mistrzostwa świata w Rosji obejrzało 3,26 miliarda ludzi. Prezydent Gianni Infantino w maju przekonywał, że przy okazji tegorocznego turnieju w Katarze liczba ta może sięgnąć nawet pięciu miliardów. Eksperci przewidują, że jest na to szansa ze względu na porę, w jakiej rozgrywany jest turniej. Jesienią - na przykład w Europie - ludzie chętniej zasiadają przed telewizorami.

Mundial w polskiej telewizji

W Polsce, tradycyjnie już, wszystkie mecze mistrzostw świata oglądać będzie można w TVP. Wyjątkami były jedynie turnieje w Korei i Japonii (2002), kiedy prawa kupił Polsat Sport, a publiczny nadawca musiał zadowolić się jedynie meczami Polaków, spotkaniem otwarcia, a także półfinałem i finałem. Cztery lata później Telewizja Polska podzieliła się prawami z Polsatem na pół.

Spotkania oglądać będzie można w tradycyjnej telewizji w kanałach TVP1, TVP2 oraz TVP Sport oraz w specjalnie uruchomionym w tym celu TVP 4K, ale także w aplikacji Smart TV, aplikacji mobilnej oraz na stronie tvpsport.pl. W przekazie internetowym do wyboru będą cztery ścieżki dźwiękowe - polska, angielska, audiodeskrypcja oraz czysty dźwięk ze stadionu bez komentarza.

TVP prawa do transmisji mundialu w Katarze nabyła jeszcze przed rozpoczęciem poprzednich mistrzostw świata, które odbyły się w 2018 roku w Rosji. Dokładnej kwoty nie znamy, ale według szacunków fachowców, kosztowało to nadawcę kilkadziesiąt milionów złotych.

Część kosztów z pewnością zwróci się w reklamach. Cena 30 sekund w bloku reklamowym przy meczu Polaków z Argentyną wynosi blisko 600 tysięcy złotych, a przy spotkaniu finałowym - 30 procent więcej. TVP otworzyła też możliwość publicznego pokazywania mistrzostw w restauracjach i pubach. Cena takiej licencji to koszt między 2 a 10 tysięcy złotych.

Prawa do transmisji radiowych na terenie Polski posiada Polskie Radio. W planach są liczne audycje, a także bezpośrednie relacje w Jedynce m.in. z meczu otwarcia Kataru z Ekwadorem, wszystkich spotkań reprezentacji Polski oraz finału.

Komentarze (57)
avatar
hudey
21.11.2022
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Ja tego korupcyjnego łajna nie oglądam. Piłka nożna już dawno ma niewiele wspólnego z duchem sportu, uczciwą rywalizacją i równymi szansami dla wszystkich. Biznes, korupcja, polityka i kolesios Czytaj całość
avatar
amadeusz
21.11.2022
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Koniecznie powinni wysłać do FIFA Wąsika i agenta kieszonkowego Kamińskiego. Niech przeprowadzą dochodzenie, prześledzą wszystkie umowy, sponsoringi i tranzakcje. Można być pewnym, że po tym śl Czytaj całość
avatar
działacz sportowy
20.11.2022
Zgłoś do moderacji
3
2
Odpowiedz
FIFA mafijna organizacja ,płowa powinna siedzieć w pierdlu. Sprzedali Ukrainę za kasę tak działa przestępcza organizacja. 
avatar
Pit7
20.11.2022
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Fifa moze teraz te pieniadze ale przeznaczyc na dobre cele takze niema tego zlego co by nadobre nie wyszlo ! a wszedzie jest korupcja tez i w polsce a co w Polsce sie nie wykorzystuje taniej s Czytaj całość
avatar
Klamen
20.11.2022
Zgłoś do moderacji
3
1
Odpowiedz
W Fife już dawno tylko pieniądze są wazne 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.