Jak walczyć z łamaniem prawa na stadionach? "Zmiana nastawienia niektórych kibiców to kwestia kilku lat pracy"

Łamanie prawa na stadionach piłkarskich wciąż jest dość powszechne, a kary przynoszą znikomy efekt. Jaki jest zatem sposób na systemowe uporanie się z tym problemem?

- Na to zagadnienie musimy spojrzeć z takiej perspektywy, że podczas większości meczów incydentów nie ma. One się nasiliły pod względem ilościowym, ale wciąż dotyczą mniejszości klubów - zaznaczył w rozmowie z portalem SportoweFakty.pl doradca zarządu Ekstraklasy SA, Seweryn Dmowski.

Czy część niedozwolonych działań kibiców można nazwać buntem z ich strony? - Niektóre grupy na pewno próbują badać grunt i oszacować jak daleko mogą się posunąć. Czasem pozwalają sobie na bardzo wiele, czego przykład mieliśmy w trakcie spotkania Wisła Kraków - Ruch Chorzów, gdy na obiekcie wylądowały race wrzucone spoza terenu imprezy masowej.

Jakie są realne możliwości Ekstraklasy SA jeśli chodzi o zwalczanie tego rodzaju incydentów? - W pierwszej kolejności spółka wymaga od klubów bezwzględnego przestrzegania prawa i karania tych, którzy tego nie robią. Mam tu na myśli przewinienia dyscyplinarne, których sankcjonowanie wynika z regulaminów stadionów itp. Jeśli jednak dochodzi do zwyczajnych przestępstw, a więc łamania powszechnie obowiązującego prawa, to tu konieczna jest współpraca z organami państwa. Przykład to wspomniane wrzucenie rac spoza stadionu, czy używanie przemocy fizycznej na trybunach - dodał Dmowski.

Doradca zarządu Ekstraklasy SA zapewnił, że nikt nie zamierza wchodzić w układy z osobami, które nie przestrzegają zasad. - Tu sprawa jest jasna i klarowna. Nie będzie żadnych negocjacji w kwestii czegoś, co jest zabronione prawem.

Problemy wynikają często z tego, że na obiekty piłkarskie wnoszone są rzeczy (np. pirotechnika), które nie powinny się tam znaleźć. Czyja to wina? - Niektóre race mają około 10 cm długości, więc ich znalezienie na bramkach nie jest takie proste. Zresztą tego rodzaju kłopoty są zauważalne w całej Europie, a nie tylko u nas. Chciałbym zaznaczyć, że w mojej ocenie kluby nie bagatelizują problemu, a już na pewno nie przymykają na to oka. Korona, Cracovia, Wisła czy Legia - widać, że tam reakcja na incydenty była zdecydowana, a włodarze podeszli do sprawy bardzo odpowiedzialnie. To że czasem na trybunach pojawiają się np. race wynika po prostu z błędów przy organizacji imprezy masowej. Komisja Ligi wtedy reaguje, a jeśli to nie przynosi efektów, zaostrza kary. Bacznie zwracamy jednak uwagę na to, czy dany klub wyciąga wnioski - stwierdził Dmowski.

Jak długo jeszcze potrwa doprowadzenie do stanu, gdy na trybunach obiektów piłkarskich prawo będzie przestrzegane? - Skuteczne wyeliminowanie osób, które je łamią to - mam nadzieję - kwestia miesięcy. Jest jednak jeszcze drugi aspekt, czyli generalna zmiana nastawienia kibiców. To cel również realny, ale raczej w perspektywie kilku lat. Nigdzie tak naprawdę nie udało się wyeliminować incydentów w stu procentach. Bezpieczeństwo nie jest stanem, lecz procesem, a działania, które je poprawiają muszą trwać nieprzerwanie. Należy się ponadto zastanowić, czy kibicom nie przestrzegającym reguł chodzi akurat o odpalenie rac, czy po prostu zrobienie czegoś, co jest zabronione. Ważne w tym kontekście są działania prewencyjne i po prostu edukacja, która pozwoliłaby doprowadzić do większego poszanowania przepisów - zakończył Dmowski.

Komentarze (9)
wislok
7.04.2014
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Doping jest bardzo ważną częśćią meczu. Żeby mecz obejrzeć wystarczy często telewizor czy internet. Przecież ta atmosfera jaka się wytwarza na stadionach, te oprawy, hasła, piosenki to integral Czytaj całość
FF
5.04.2014
Zgłoś do moderacji
2
1
Odpowiedz
ale głupie pytanie. Zmienić prawo, tak żeby się go nie łamało. A przede wszystkim wzorem krajów bogatych, biednych, na wschodzie, zachodzie, północy i południu dać sobie spokój z głupotami i ni Czytaj całość
avatar
jonny
5.04.2014
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Oglądałem mecz Real - Borussia , tam widzów było kilka razy więcej niż na polskich stadionach wrzawa i doping niesamowity a mimo to nikt nie wstawał nawet z krzesełek nie było żadnych transpare Czytaj całość
Bodiczek
5.04.2014
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
"Chciałbym zaznaczyć, że w mojej ocenie kluby nie bagatelizują problemu, a już na pewno nie przymykają na to oka." - optymista... 
avatar
sebam
5.04.2014
Zgłoś do moderacji
1
3
Odpowiedz
I pomyśleć że gdyby u nas były trybuny jak w Anglii,metr-dwa od boiska, w ciemno pilkarze byli by nawet popluci i podrapani haha. Ale karać bardzo surowo, zakazy stadionowe na rok lub pare, pra Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.