Raport WP SportoweFakty: cała liga w cieniu Legii - nikt nie zarabia tak jak mistrz Polski

PAP / Leszek Szymański
PAP / Leszek Szymański

Lada dzień otwarte zostanie zimowe okno transferowe i polskie kluby znów wzbogacą się na eksporcie zawodników. Kto najlepiej zarabia na sprzedaży piłkarzy za granicę?

W trwającej dekadzie, począwszy od stycznia 2011 roku, kluby, które dziś występują w Lotto Ekstraklasie, sprzedały za granicę tylko 65 zawodników, zarabiając na tym ok. 75 mln euro. "Tylko", ponieważ pod uwagę bierzemy aż 12 okien transferowych, co oznacza, że co pół roku zagraniczne kluby kupują w Polsce raptem pięciu zawodników.

Lwia część tych wpływów pochodzi z transakcji przeprowadzonych w letnim oknie transferowym. W lipcu i sierpniu za gotówkę z Polski wyjechało ośmiu zawodników, na sprzedaży których kluby Lotto Ekstraklasy zarobiły ok. 18 mln euro. Pod tym względem było to rekordowe okno transferowe. Dla porównania, ze słowackiej ekstraklasy za gotówkę - łącznie 5,2 mln euro - odeszło latem tylko dwóch zawodników, a kluby czeskiej ekstraklasy wyeksportowały dziewięciu piłkarzy za 14,6 mln euro.

Największy udział w eksporcie ma Legia. Warszawianie na sprzedaży zawodników zagranicznym klubom zarobili już ponad 30 mln euro. To ponad jedna trzecia ogólnej kwoty, jaka wpłynęła w omawianym okresie do klubów Lotto Ekstraklasy 2016/2017. Do tego sprzedając Chicago Fire Nemanję Nikolicia za ok. 3 mln euro, Legia pod względem wpływów z transferów zdublowała drugiego w zestawieniu Lecha. Niewykluczone, że w styczniu kolejne miliony stołeczny klub zarobi na transferach Bartosza Bereszyńskiego i Michała Pazdana, dzięki czemu odskoczy ligowym rywalom jeszcze mocniej.

Z piłkarzy, których Legia wyeksportowała od stycznia 2011 roku, można stworzyć bardzo dobrą "11": Dusan Kuciak - Artur Jędrzejczyk, Igor Lewczuk, Dossa Junior, Maciej Rybus - Ariel Borysiuk, Dominik Furman - Ondrej Duda, Miroslav Radović, Rafał Wolski - Nemanja Nikolić.

ZOBACZ WIDEO Lotto Ekstraklasa zapadła w zimowy sen. Kto zaskoczył, kto rozczarował?

Co stoi za sukcesem Legii? Przy Łazienkowskiej 3 grają oczywiście najlepsi piłkarze, którzy dodatkowo mają najlepsze warunku do promocji. Legia to jedyny klub Lotto Ekstraklasy, który regularnie występuje w fazach grupowych rozgrywek UEFA. Od sezonu 2011/2012 warszawianie cztery razy awansowali do fazy grupowej Europa League i raz do fazy grupowej Champions League.

Drugi pod względem wpływów z eksportu Lech zarobił na sprzedaży zawodników 15,65 mln euro. Co ciekawe, na najniższym stopniu podium uplasowała się Jagiellonia Białystok, która zarobiła na eksporcie swoich graczy 10 mln euro z małym haczykiem. Klub z Podlasia praktycznie co "okienko" sprzedaje zawodników za godziwe sumy.

Tuż za podium jest Wisła Kraków, która wysoką pozycję zawdzięcza głównie sprzedaży braci Brożków Trabzonsporowi za blisko 3 mln euro, do której doszło w styczniu 2011 roku. W styczniu Biała Gwiazda może zarobić na Richardzie Guzmicsu, Bobanie Joviciu i Krzysztofie Mączyńskim. Zaraz za Wisłą znajduje się - głównie dzięki transferowi Bartosza Kapustki (2,5 mln euro) do Leicester City - Cracovia.

Ani jednego zawodnika w branym pod uwagę okresie za granicę nie sprzedały cztery kluby: Bruk-Bet Termalica Nieciecza, Górnik Łęczna, Wisła Płock oraz Arka Gdynia. To jednak zrozumiałe, bowiem to beniaminkowie ostatnich sezonów, którzy albo dopiero co zadebiutowali w ekstraklasie, albo wrócili do niej po wielu latach przerwy.

Bardzo słabo wygląda za to bilans Śląska Wrocław, biorąc pod uwagę, że to klub, który w latach 2011-2013 sięgnął po złoty, srebrny i brązowy medal mistrzostw Polski. Mimo regularnej gry w europejskich pucharach WKS sprzedał za granicę tylko Waldemara Sobotę i Roberta Picha, zarabiając na nich 1,3 mln euro.

Wpływ klubów Lotto Ekstraklasy 2016/2017 z eksportu zawodników od stycznia 2011:

KlubZarobekLiczba transferów
Legia Warszawa 31,25 mln euro 20
Lech Poznań 15,65 mln euro 9
Jagiellonia Białystok 10,1 mln euro 9
Wisła Kraków 5,6 mln euro 6
Cracovia 5,45 mln euro 6
Ruch Chorzów 3,35 mln euro 5
Lechia Gdańsk 3,25 mln euro 4
Śląsk Wrocław 1,3 mln euro 2
Pogoń Szczecin 0,7 mln euro 2
Piast Gliwice 0,25 mln euro 1
Zagłębie Lubin 0,15 mln euro 1
Korona Kielce 0,013 mln euro 1
Arka Gdynia 0 0
Bruk-Bet Termalica Nieciecza 0 0
Górnik Łęczna 0 0
Wisła Płock 0 0
77,063 mln euro 66
Komentarze (6)
avatar
Marco Lar
29.12.2016
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
na 20 transferów przeprowadzonych to kwota dupy nie urywa 
avatar
a1a
28.12.2016
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Pełny obraz widać, dopiero wówczas jak poda się jeszcze sumę, ile klub w tym czasie wydał na transfery. 
avatar
analda2
28.12.2016
Zgłoś do moderacji
0
2
Odpowiedz
a czym tu się chwalić??? Żałosne!!!!!!!!!!!! 
avatar
marek_L
28.12.2016
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
To ile kosztował Kapustka 2,5 mln euro czy 5,5 mln euro panie rezyserze? 

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (869 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.