Liga Mistrzów: konflikt nie do końca zażegnany. Orlen Wisła Płock i PGE VIVE Kielce wciąż pod ścianą

Newspix / Łukasz Laskowski / Na zdjęciu: zespół PGE Kielce
Newspix / Łukasz Laskowski / Na zdjęciu: zespół PGE Kielce

Nie milkną echa sporu pomiędzy polskimi klubami a Europejską Federacją Piłki Ręcznej. Jak dowiedziały się WP SportoweFakty, dalsze występy Orlenu Wisły Płock oraz PGE Vive Kielce w Lidze Mistrzów wciąż stoją pod znakiem zapytania.

Wiele już zostało napisane na temat głośnego konfliktu pomiędzy polskimi klubami występującymi w Lidze Mistrzów a organizatorem tych rozgrywek, EHF. Ostatnie doniesienia prasowe sugerowały, że wojna ze sponsorami (a może zwłaszcza z polityką) została zakończona. Okazuje się jednak, że nie do końca. Ogień tylko na moment udało się ugasić.

Zakulisowa gra

Przypomnijmy, że Orlen Wisła Płock oraz PGE VIVE Kielce od pierwszego meczu tegorocznych rozgrywek mają na pieńku z europejską federacją. Kością niezgody stało się podpisanie przez federację umowy partnerskiej z Nord Stream 2 - spółką odpowiedzialną za realizację jednego z etapów kontrowersyjnego Gazociągu Północnego.

Nowy sponsor oznaczał konflikt interesów. Nord Stream 2, podobnie jak główni sponsorzy VIVE i Wisły (odpowiednio PGE oraz PKN Orlen), prowadzi działalność w sektorze energetycznym. Smaczku całej sytuacji dodaje aspekt polityczny: Orlen i PGE należą do skarbu państwa, a projekt rurociągu pod Bałtykiem nie cieszy się popularnością władzy.

Na całym zamieszaniu najwięcej traciły obydwie drużyny, które znalazły się w dość kłopotliwej sytuacji - narazić się na gniew swoich partnerów czy organizatora rozgrywek. Całe szczęście, że dużym zrozumieniem wykazali się sponsorzy, którzy zapewnili wsparcie w rozwiązaniu powstałego impasu. Swoją pomoc zaoferowały również ZPRP oraz PGNiG Superliga.

Federacja zmienną jest

Żeby załagodzić spór, kluby prowadziły intensywne rozmowy z EHF. Negocjacje trwały godzinami, a decyzje zapadły na niedługo przed pierwszymi meczami. Ostatecznie Wisłą i VIVE wystąpiły z zaklejonymi logotypami Nord Stream 2.

Zachowanie polskich drużyn było nie w smak europejskiej centrali. W związku z naruszeniem regulaminu reklamowego nałożyła ona kary na przedstawicieli Superligi. Jak dowiedział się dziennikarz radia RMF Krzysztof Berenda, miały one wynieść 12,5 tysiąca euro. Co więcej, grzywnę mieli pokryć w całości PKN Orlen oraz PGE.

To jeszcze nie koniec. Kompromis zakładał, że w miejsce Nord Stream 2 na koszulkach pojawiłoby się logo fundacji charytatywnej - PLAN International. Z kolei znaki Orlenu oraz PGE zastąpiłyby logotypy należących do nich marek LUMI oraz Verva. Konsorcjum pozostałoby jednak widoczne na bandach oraz parkiecie. Wydawało się, że całe zamieszanie zakończy się happy endem.

Rzeczywistość okazała się inna. Tuż przed domowym meczem z Riihimaeki Cocks, Nafciarzom została przedstawiona nowa propozycja - Nord Stream 2 znika ze strojów, ale tylko w trakcie spotkań w Orlen Arenie; na wyjazdach Wisła będzie musiała grać ze znakiem nowego partnera EHF na koszulkach. Partnera, którego federacja zaprezentowała 31 sierpnia - czyli dwa tygodnie po dozwolonym na zgłaszanie sponsorów terminie - łamiąc tym samym… swój własny regulamin.

Grać czy nie grać - oto jest pytanie

Na rozwiązanie EHF niewiele mogli poradzić wicemistrzowie Polski. Odrzucenie oferty mogło w skrajnej sytuacji unieważnić wynik, a tym w Płocku nie chcieli ryzykować. W meczu z mistrzem Finlandii zespół Xaviera Sabate wystąpił jeszcze bez loga Nord Stream 2. Nie wiadomo jednak, czy ten zabieg przejdzie w zbliżających się meczach wyjazdowych.

Takie rozwiązanie na pewno nie spodoba się Orlenowi, który i tak poszedł już na daleko idące ustępstwa, akceptując pozostawienie niemiecko-rosyjskiej firmy na parkiecie hali w Płocku oraz otaczających go bandach reklamowych. Tak czy inaczej, obecnie piłka jest po stronie koncernu, który może nie zgodzić się na propozycję EHF. A ta ewentualność spędza sen z powiek prezesowi Adamowi Wiśniewskiemu - albo klub poniesie dużo poważniejsze niż dotychczas konsekwencje ze strony federacji, albo ze strony swojego sponsora strategicznego. Dla wicemistrzów Polski gra toczy się zatem nie tylko o każdy kolejny mecz w elitarnej Lidze Mistrzów, ale także o dalsze być albo nie być.

- Rzeczywiście znajdujemy się w bardzo trudnej sytuacji. Mogę potwierdzić, że wspólnie z Orlenem oraz EHF nie wypracowaliśmy jeszcze trwałego kompromisu - skomentowała całą sprawę dyrektor marketingu Wisły, Katarzyna Przykłota. - Jest to dla nas, władz klubu, jak i sztabu szkoleniowego i drużyny, bardzo stresująca sytuacja, gdyż przed każdym meczem stajemy w obliczu trudnych decyzji. Zależy nam na tym, by spełnić oczekiwania obu stron, ale przede wszystkim chcemy grać w piłkę ręczną, pozostać w rozgrywkach Ligi Mistrzów i zrealizować pragnienia naszych kibiców - mówi.

- Nasz zespół po pierwszych trzech meczach zdobył komplet sześciu punktów i apetyty na awans do TOP16 są bardzo rozbudzone. Nie wyobrażam sobie, że w wyniku konfliktu na polu marketingowym, ktoś mógłby nam te marzenia odebrać. Niestety na tę chwilę nie mogę wykluczyć takiego scenariusza - zakończyła Przykłota.

ZOBACZ WIDEO Serie A: Nie ma Cionka, nie ma żelaznej defensywy. SPAL przegrało z Sassuolo [ZDJĘCIA ELEVEN SPORTS]

Co na to VIVE?

Z podobnym problemem przyjdzie się zapewne mierzyć zespołowi z Kielc. Podopieczni Tałanta Dujszebajewa w niedzielę 30 września rozegrają wyjazdowe spotkanie przeciwko obrońcy trofeum - Montpellier HB. Jak na razie nie wiadomo jednak, czy klubowi z południa Polski również "zaproponowano" analogiczny wybór. Dosyć zaskakujące by jednak było, gdyby EHF w taki sposób różnicowała uczestników Ligi Mistrzów.

Póki co, mistrzowie Polski w pocie czoła przygotowują się do niedzielnego meczu. Jak informuje biuro prasowe VIVE, na razie nic nie wiadomo o ewentualnym odwołaniu zawodów i cała drużyna wylatuje w sobotę do Francji. Udało się również potwierdzić, że mistrzowie Polski w zbliżającym się meczu wystąpią z logo LUMI na koszulkach. Czy będzie na nich widoczny też Nord Stream 2? Tego klub nie chciał skomentować.

Wygląda więc na to, że konflikt pomiędzy klubami a EHF jest daleki od zakończenia, a jego echo może się odbijać jeszcze przez długi czas. Z drugiej strony należy pamiętać, że federacja - jeżeli tylko chce - potrafi być bardzo zmienna. Przekonali się o tym m.in. wicemistrzowie Niemiec, Rhein-Neckar Loewen, które mimo pojawiających się w czerwcu gróźb usunięcia z Ligi Mistrzów, ostatecznie rywalizują w grupie z PGE VIVE Kielce. Na zakończenie sporu przyjdzie nam zatem jeszcze poczekać, przynajmniej do niedzielnego wieczoru.

Komentarze (48)
avatar
Modafi
1.10.2018
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
I już tak na koniec... Wczoraj polscy siatkarze zostali MŚ ! Ale czytając komentarze nawet na tej stronie, mozna odnieść wrazenie, że nie wszystkim ten niewatpliwy sukces jest po drodze. Sz Czytaj całość
mgr inż. Uthar
1.10.2018
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Modafi stosujesz pisowska retoryke i sposob pisania skoncz zachowywac sie jag demagog. Robisz to samo co Krysia Pawlowicz. Najpierw pytasz co podrozalo jak ludzie daja argumenty w grzecznym ton Czytaj całość
mgr inż. Uthar
1.10.2018
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Za PO barylka ropy ropy bylo 120 baksow i pod 6 zl ON. Teraz jest chyba 70-80 i juz powyzej 5 zl. 
avatar
Modafi
30.09.2018
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
A przy okazji, dzisiaj rano pisalem do zlotego i znowu moj post wcięło. Brak slów. 
avatar
Złoty Bogdan
30.09.2018
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
O jest i @modafi naczelny fanboy "dobrej zmiany", wyznawca religii smoleńskiej, który na hasło "Komorowski" dostaje bolesnej wysypki :) Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.